سرویس سینمایی هنرآنلاین: نصرت‌ کریمی بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو، عروسک‌ساز، چهره‌پرداز و مجسمه‌ساز روز سه‌شنبه 12 آذر بر اثر کهولت سن درگذشت. او 95 ساله بود.

مهرداد اسکویی مستندساز و داماد مرحوم کریمی با تأیید این خبر به ایسنا گفت: مراسم تشییع او شنبه 16 آذر برگزار می‌شود، اما جزییات آن هنوز مشخص نشده است.

نصرت‌ کریمی متولد اول دی 1303 در تهران بود. او دوره متوسطه را تا سیکل اول در هنرستان صنعتی ایران و آلمان گذراند و دیپلم متوسطه را از هنرستان هنرپیشگی دریافت کرد. کریمی از 1317 تا 1320 به تحصیل در زمینه هنرهای نمایشی، چهره‌پردازی و طراحی صحنه در تنها آموزشگاه تئاتر آن زمان تهران پرداخت.

مهم‌ترین استاد و راهنمای او در آن سال‌ها عبدالحسین نوشین هنرپیشه و کارگردان برجسته تئاتر بود. کریمی از سال 1319 به بعد به‌عنوان بازیگر، گریمور و طراح صحنه در تماشاخانه‌های مختلف تهران به کار پرداخت. او در سال 1323 به گروه تئاتر نوشین پیوست و تا سال 1331 در تئاترهای مختلف به‌عنوان گریمور، بازیگر و گاه نمایشنامه‌نویس و کارگردان فعالیت کرد. کریمی در نمایشنامه‌های مختلف ازجمله "دختر شکلات‌فروش" و "اوژنی گرانده" به ایفای نقش پرداخت.

در این سال پس از ازدواج با یکی از بازیگران تئاتر سعدی، به‌اتفاق او برای تکمیل تحصیلات خود عازم ایتالیا شد و آنجا با وساطت سفیر وقت ایران دستیار سوم ویتوریو دسیکا کارگردان برجسته ایتالیایی شد. بعد از آن برای آموختن تئاتر عروسکی عازم پراگ (چکسلواکی سابق) شد و آنجا بعد از گذراندن دوره پنج ساله رشته کارگردانی سینما و تلویزیون، یک سال نیز دوره تکنیک فیلم‌های عروسکی را گذراند و با مدرک فوق لیسانس فارغ‌التحصیل شد.

کریمی بعد از چند سال کار تئاتر و دوبله فیلم‌های خارجی به همراه حسین سرشار و فهیمه راستکار در اردیبهشت 1342 به ایران بازگشت و در همان سال به دعوت وزارت فرهنگ و هنر مسئولیت کارگاه نقاشی متحرک را به عهده گرفت و در آنجا فیلم‌های زیادی را با تکنیک‌های انیمیشن و عروسکی ساخت. ازجمله این فیلم‌ها می‌توان به "دل موش پوست پلنگ"، "شکار ماه"، "باباکرم"، "تعصب"، "سلسله مراتب"، "خروس بی‌محل"، "آدم شاخ درمیاره"، "پیدایش آتش" و "آقای شاکی" اشاره کرد.

او از سال 1346 تا 1348 با ساخت سریال در تلویزیون مشغول به کار بود و در 1350 با فیلم تحسین‌شده "درشکه‌چی" برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشست. او همان سال به عنوان طراح لباس با علی حاتمی در فیلم "بابا شمل" همکاری کرد."خانه خراب" (1354) یکی دیگر از فیلم‌های تحسین‌شده او در آن سال‌هاست.

کریمی همچنین برای بازی در نقش "آقا جان" در سریال "دایی جان ناپلئون" (1354) به کارگردانی ناصر تقوایی شهرت داشت.

مرحوم کریمی در اسفند سال 1397 در هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران تقدیر شد. سیروس الوند کارگردان سینما در آن مراسم درباره کریمی گفت: اواخر دهه پنجاه و اوایل شصت میلادی دو اتفاق مهم در جهان رخ داد، موج نو در فرانسه و نئورئالیسم در ایتالیا. بر این اساس اولین فیلم رئالیسم در سینمای ایران "درشکه‌چی" بود که از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید تصویری واقعی از زندگی مردم بود.

کریمی خود در آن مراسم حضور نداشت و دخترش ماندانا کریمی عروسک‌ساز به جای او در جایگاه حاضر شد و پس از دریافت هدایا گفت: پدر از کانون کارگردانان تشکر کردند و گفتند سینما هنری دشوار و مؤثر است. با امیدواری و صبوری و وحدت بین اعضا خانواده سینما می‌توان از این دشواری گذر کرد. این هنر مؤثری است بنابراین تمام اعضای خانه سینما مسئولیتی را بر دوش دارند. این مسئولیت شامل نحوه ارائه کارشان می‌شود. سینما هنری شریف است به‌شرط آنکه دروغ نگوییم. من برای سال‌هایی که فیلم نساختم و بازی نکردم به جای آن مجسمه ساختم. امیدوارم که در تمام لحظات دشواری پایداری داشته باشید و با مخاطب خودتان صادق باشید.

بابک کریمی پسر نصرت کریمی هم بازیگر است.