سرویس سینمایی هنرآنلاین: درام "داستان ازدواج" درباره طلاق دردناک یک زوج دوست‌داشتنی هالیوود جایزه بهترین فیلم بلند داستانی بیست و نهمین دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام را دریافت کرد که برندگان آن دوشنبه‌شب (سه‌شنبه صبح به‌وقت ایران) در مراسمی در سیپریانی وال استریت در منهتن، نیویورک معرفی شدند.

این رویداد سالانه که در اولین روزهای دسامبر برگزار می‌شود و "پروژه فیلمسازان مستقل" مجری برگزاری آن است، یکی از اولین رویدادهای راه پرپیچ‌و‌خم فصل جوایز سینمایی و در کنار جوایز اسپیریت، یکی از دو جوایز مهم است که دستاوردهای حوزه فیلم مستقل را مورد تقدیر قرار می‌دهد. شناخته شدن یک فیلم در جوایز گاتام که بر فیلم‌های مستقل آمریکایی ساخته کارگردانان ساکن آمریکا یا متولد آمریکا متمرکز است، می‌تواند به موفقیت‌های سینمایی پایان سال کمک کند.

بزرگ‌ترین برنده این دوره جوایز گاتام شرکت نتفلیکس بود که "داستان ازدواج" را توزیع کرد. غول رسانه سیال از 10 جایزه‌ای که در مراسم اعطاء شد شش جایزه را از آن خود کرد.

"داستان ازدواج" برنده چهار جایزه گاتام شد. این فیلم به‌جز جایزه بهترین فیلم بلند داستانی جوایز بهترین بازیگر مرد برای آدام درایور، بهترین فیلمنامه برای بامبک و جایزه تماشاگران را نیز از آن خود کرد. جایزه آخر با رأی اعضای IFP از میان فیلم‌های نامزد‌شده در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین مستند و کارگردان نوظهور انتخاب می‌شود.

"داستان ازدواج" اولین بار در دنیا سپتامبر امسال در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت و کمی بعد در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و درنهایت بعد از "جوجو خرگوش" (Jojo Rabbit) به کارگردانی تایکا وایتیتی انتخاب دوم تماشاگران جشنواره بود.

Marriage Story

آدام درایور و اسکارلت جوهانسن در صحنه‌ای از فیلم "داستان ازدواج"

درایور و اسکارلت جوهانسن در این فیلم نقش زن و شوهری هنرمند را بازی می‌کنند که برای دریافت حضانت پسر هشت ساله خود درگیر جدال حقوقی شده‌اند. جوهانسن در نقش یک بازیگر زن و درایور در نقش یک کارگردان تئاتر ظاهر شده است. لورا درن، آلن آلدا، ری لیوتا و مریت ویور از دیگر بازیگران "داستان ازدواج" هستند.

نتفلیکس به‌جز چهار جایزه "داستان ازدواج" دو جایزه دیگر نیز دریافت کرد؛ برای "وقتی ما را می‌بینند" به کارگردانی ایوا دوورنی که برنده جایزه بهترین سریال نوظهور – بلند (بیش از 40 دقیقه) شد، و برای "کارخانه آمریکایی" به کارگردانی استیون بوگنار و جولیا ریشرت که جایزه بهترین مستند را گرفت. فیلم دوم درباره یک میلیاردر چینی است که در یک مکان رهاشده توسط شرکت خودروسازی جنرال موتورز، یک کارخانه جدید باز می‌کند که نتیجه آن ایجاد تنش بین صاحبان کارخانه و کارگران است. "کارخانه آمریکایی" سال گذشته در جشنواره فیلم ساندنس در بخش مسابقه فیلم‌های مستند آمریکایی برنده جایزه کارگردانی شد.

در دیگر بخش‌ها، آکوافینا بازیگر و رپر برای کمدی درام "خداحافظی" به کارگردانی لولو وانگ جایزه بهترین بازیگر زن را برد. او در این فیلم نقش یک آمریکایی چینی‌تبار را بازی می‌کند که به چین برمی‌گردد تا از مادربزرگ مریض خود مراقبت کند.

جایزه کارگردان نوظهور بینگام ری به لور دو کلرمون-تونر برای "موستانگ" رسید و تیلور راسل برای "امواج" جایزه بهترین بازیگر نوظهور را برد. جایزه سریال نوظهور – کوتاه (کمتر از 40 دقیقه) نیز به "PEN15" از شرکت هولو اعطاء شد.

دو فیلم "جواهرات تراش‌نخورده" (Uncut Gems) به کارگردانی بنی سفدی و جاش سفدی با بازی آدام سندلر و "آخرین مرد سیاه‌پوست در سان فرانسیسکو" (The Last Black Man in San Francisco) به کارگردانی جو تالبات، هر یک نامزد سه جایزه گاتام شده بودند، مراسم را دست خالی ترک کردند.

به‌جز جوایز بخش‌های رقابتی، همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود، در مراسم امسال لورا درن و سام راک‌ول بازیگر، ایوا دوورنی کارگردان و گلن باسنر رئیس شرکت فیلم‌نیشن تقدیر شدند.

برندگان جوایز گاتام را چند هیئت داوری کوچک شامل بازیگران، فیلمسازان، منتقدان و خبرنگاران انتخاب می‌کنند، با این حال این جوایز چشم‌اندازی از رقبای مطرح جوایز اسکار را که امسال 9 فوریه 2020 برگزار می‌شود، ترسیم می‌کند. از برندگان اخیر جایزه گاتام بهترین فیلم بلند داستانی که بعداً برنده اسکار بهترین فیلم هم شدند می‌توان به "بردمن"، "مرکز توجه" و "مهتاب" اشاره کرد.

فهرست برندگان بیست و نهمین دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "داستان ازدواج" (Marriage Story) به کارگردانی نوا بامبک از نتفلیکس

بهترین مستند: "کارخانه آمریکایی" (American Factory) به کارگردانی استیون بوگنار و جولیا ریشرت از نتفلیکس

جایزه کارگردان نوظهور بینگام ری: لور دو کلرمون-تونر برای "موستانگ" (Mustang) از فوکس فیچرز

بهترین فیلمنامه: نوا بامبک برای "داستان ازدواج"

بهترین بازیگر مرد: آدام درایور برای "داستان ازدواج"

بهترین بازیگر زن: آکوافینا برای "خداحافظی" (The Farewell) از ای‌24

بهترین بازیگر نوظهور: تیلور راسل برای "امواج" (Waves) از ای‌24

سریال نوظهور بلند (بیش از 40 دقیقه): "وقتی ما را می‌بینند" (When They See Us) از نتفلیکس

سریال نوظهور کوتاه (کمتر از 40 دقیقه): "PEN15" از هولو

جایزه تماشاگران: "داستان ازدواج"