سرویس سینمایی هنرآنلاین: سیزدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک (APSA) روز پنجشنبه در بریزبن در استرالیا برگزار شد و فیلم کره‌ای "انگل" به کارگردانی بونگ جون هو جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را از آن خود کرد.

فیلم تحسین‌شده "انگل" که امسال در جشنواره کن جایزه نخل طلایی را برد، پس از "آفتاب مخفی" به کارگردانی لی چانگ‌دونگ که در 2007 در اولین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک برنده جایزه بهترین فیلم شد، اولین فیلم کره‌ای است که جایزه اصلی این رویداد سینمایی را دریافت می‌کند.

"انگل" یکی از شش رقیب امسال جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی بود که در سیزدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک جایزه گرفتند. این شش فیلم روی هم هفت جایزه دریافت کردند.

"قد دراز" به کارگردانی کنتمیر بالاگوف که از روسیه در جوایز اسکار 2020 شانس خود را امتحان می‌کند، تنها فیلمی بود که دو جایزه APSA را از آن خود کرد: جایزه بهترین فیلمنامه برای بالاگوف و الکساندر ترخوف و جایزه بهترین دستاورد فیلمبرداری برای سنیا سردا. سردا اولین زنی است که در تاریخ جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک جایزه فیلمبرداری را دریافت کرده است.

"سرزندگی" به کارگردانی رود راتین که نماینده کانادا در بخش اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی است، جایزه بهترین فیلم بلند جوانان را برد و جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن به "با تو در معرض هوا" ماکوتو شینکای نماینده ژاپن در اسکار رسید.

الیا سلیمان نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر فیلم "باید بهشت باشد" نماینده فلسطین در اسکار نیز جایزه بزرگ داوران را برد. او در 2009 نیز برای فیلم "زمان باقیمانده" همین جایزه را دریافت کرد.

مکس آیگنمان هم برای بازی در "حکم دادگاه" که به نمایندگی از فیلیپین در اسکار رقابت می‌کند، برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. او در اولین فیلم بلند داستانی ریموند ریبای گوتیه‌رز، نقش زنی را دارد که برای رهایی خود از خشونت خانگی مبارزه می‌کند

در دیگر بخش‌ها، مانوج باجپایی بازیگر معروف هندی برای "Bhonsle" جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. برای چهارمین سال پیاپی یک بازیگر هندی این جایزه را دریافت می‌کند.

عادل‌خان یرژانوف دور برای "یک مرد سیاه، سیاه" از قزاقستان جایزه دستاورد کارگردانی را برد و جایزه بهترین مستند بلند به "حامی" به کارگردانی ریچل لیا جونز و فیلیپ بلایچه از اسرائیل رسید. این مستند درباره لیا سمل وکیل اسرائیلی-یهودی است که 50 سال است در دادگاه‌های اسرائیل از فلسطینی‌ها دفاع می‌کند.

ریدام جانوی برای "گوسفند انباشته از طلا و کوهستان مقدس" از هند نیز جایزه سینمای جوان (نتپک و مدرسه فیلم گریفیث) را گرفت.

از سوی دیگر، جایزه مهم تنوع فرهنگی، تحت حمایت یونسکو به "شکستن همزمان بیست استخوان" یا "رونا، مادر عظیم" به کارگردانی جمشید محمودی تولید مشترک ایران و افغانستان رسید. این فیلم با بازی محسن تنابنده در 2018 نماینده افغانستان در اسکار بود.

امسال پنج فیلم ایرانی در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک درمجموع شش نامزدی کسب کردند. در بخش بهترین بازیگر مرد، تنابنده برای "شکستن همزمان بیست استخوان" و نوید محمدزاده برای "متری شیش و نیم" نامزد دریافت جایزه بودند. محسن قرایی و محمد داوودی برای "قصر شیرین" به کارگردانی رضا میرکریمی در بخش بهترین فیلمنامه شانس دریافت جایزه را داشتند. "کاغذ‌‌پاره‌ها" به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهزاد نعلبندی در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن نامزد بود و  مستند "خط باریک قرمز" به کارگردانی فرزاد خوش‌دست بخت دریافت جایزه بهترین مستند بلند را داشت.

سال گذشته در جایزه اسکرین آسیا پاسیفیک، فیلم‌های "بمب؛ یک عاشقانه"، "حکایت دریا" و "آوا" درمجموع چهار نامزدی کسب کردند، اما درنهایت سینمای ایران مراسم اختتامیه را دست خالی ترک کرد. ایران از اولین دوره تأسیس این جوایز حضوری پررنگ داشته است.

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک در 2007 راه‌اندازی شد و هر سال از بهترین‌های منطقه در حوزه سینما تقدیر می‌کند. آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک سال 2008 تأسیس شد و اکنون بیش از 500 نفر از چهره‌های شاخص فیلمسازی منطقه عضو آن هستند. این جوایز مورد حمایت فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) و یونسکو است.

اسامی برندگان سیزدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "انگل" (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو - کره جنوبی

جایزه بزرگ داوران: الیا سلیمان برای "باید بهشت باشد" (It Must be Heaven) - فلسطین

دستاورد کارگردانی: عادل‌خان یرژانوف دور برای "یک مرد سیاه، سیاه" (A Dark, Dark Man) – قزاقستان

بهترین بازیگر مرد: مانوج باجپایی برای "Bhonsle" - هند

بهترین بازیگر زن: مکس آیگنمان برای "حکم دادگاه" (Verdict) - فیلیپین

بهترین فیلمنامه: کنتمیر بالاگوف و الکساندر ترخوف برای "قد دراز" (Beanpole) - روسیه

بهترین دستاورد فیلمبرداری: سنیا سردا برای "قد دراز" - روسیه

بهترین فیلم بلند جوانان: "سرزندگی" (Buoyancy) به کارگردانی رود راتین - کانادا

بهترین فیلم بلند انیمیشن: "با تو در معرض هوا" ("Weathering With You") به کارگردانی ماکوتو شینکای - ژاپن

بهترین مستند بلند: "حامی" (Advocate) به کارگردانی ریچل لیا جونز و فیلیپ بلایچه - اسرائیل

جایزه تنوع فرهنگی، تحت حمایت یونسکو: "شکستن همزمان بیست استخوان" یا "رونا، مادر عظیم" (Rona, Azim’s Mother) به کارگردانی جمشید محمودی - ایران

جایزه فیاپف برای دستاوردهای چشمگیر در منطقه آسیا پاسیفیک: کاتریل شوری (اسرائیل)

جایزه سینمای جوان (نتپک و مدرسه فیلم گریفیث): ریدام جانوی برای "گوسفند انباشته از طلا و کوهستان مقدس" (The Gold-Laden Sheep & the Sacred Mountain) - هند