سرویس سینمایی هنرآنلاین: این روزها فیلم سینمایی "منطقه پروازممنوع" به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد با‌مروت نژاد روی پرده سینماهاست.

این فیلم با بازی هادی حجازی‌فر، محمد فیلی، متین پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین‌العابدین تقی‌پور و بهار نوحیان درباره سه نوجوان است که در حین آماده شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگی‌شان وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند.

"منطقه پروازممنوع" از روز 15 آبان همزمان با دو فیلم "بنیامین" و "تورنا 2"، دو فیلم موفق دیگر سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال روی پرده سینماها رفت و همین امر موجب شد مشکلاتی برای هر سه فیلم در بخش اکران به وجود آید.

بامروت‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این فیلم گفت: متأسفانه از ابتدای اکران ما با یک وضعیت بی‌سروسامانی در حوزه سینمای کودک و نوجوان مواجه بودیم. از طرف دوستان در سازمان سینمایی و همچنین بنیاد فارابی که متولی سینمای کودک است تدبیری انجام نشد و هر سه فیلم اکرانشان با هم آغاز شد. این مسئله سختی بود و سه فیلم از سبد مصرف هم استفاده کردند و فروش هر سه فیلم که می‌توانست در شرایط عادی خوب باشد، تحت تأثیر قرار گرفت.

وی ادامه داد: از آنجا که این سینما بی‌پناه و رهاشده است مواجه شدیم با سینماهایی که سئانس خود را به فیلم‌های دیگر اختصاص دادند. در حالی که سینمای کودک سینمای خانوادگی است و نسبت به سایر فیلم‌ها کاملاً متفاوت است، چرا که تک‌تک اعضای خانواده باید با هم و در کنار هم به دیدن فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان بیایند و این نیازمند صرف زمان است تا مخاطب بتواند به سینما بیاید. از همین رو باید مخاطب شناسی کرد و زمان و سئانس مناسب را در اختیار این دست فیلم‌ها گذاشت. از سوی دیگر در رقابت با سایر فیلم‌ها که در بازه زمانی کم به فروش می‌رسند، فیلم‌های کودک و نوجوان در بحث اختصاص سئانس باز هم با اجحاف مواجه است و به‌سختی در تهران و شهرستان‌ها به سئانس خوب می‌رسیم. وقتی ساعت 4 یا 5 عصر که پدر خانواده تازه از کار فارغ شده است را به سینمای کودک و نوجوان اختصاص می‌دهند که عملاً فیلمی در آن زمان مخاطب ندارد و پس از آن نیز سئانسی برای نمایش این فیلم‌ها در نظر گرفته نشده است، این سینما خالی از مخاطب خواهد بود. ما از بی‌سروسامانی و عدم شناخت و نبود تدبیر در سینمای کودک و نوجوان رنج می‌بریم.

این تهیه‌کننده همچنین افزود: اتفاقات اخیر در کشور نیز روی مخاطب خانواده که با تعداد نفرات بالا به سینما می‌آیند تأثیر منفی گذاشته و سفره خانوار و مخاطب ما یک‌سوم شده است، چرا که اولین چیزی که از سبد فرهنگی خانواده‌ها خارج می‌شود فرهنگ و سینماست. همچنین حوزه‌های تبلیغاتی ما به دلیل قطع اینترنت کاملاً مسدود شده است و نمی‌توانیم برای آثارمان تبلیغاتی داشته باشیم. به‌طور مثال قرار بود نمایش افتتاحیه فیلم "بنیامین" در باغ کتاب برگزار شود که به دلیل این مشکلات مجبور به لغو آن شدند. این روزها از یک سو سینما و بحث اکران و از سوی دیگر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه شرایط سختی را بر ما تحمیل می‌کند و امیدوارم تدبیری در سازمان سینمایی صورت گیرد تا مسیر درستی را برای اکران فیلم‌ها انتخاب کنند. ما کمک مالی نمی‌خواهیم بلکه تمام حرفمان این است که مخاطب شناسی کنند چرا که این سینما نمی‌تواند در رقابت با سایر آثار قرار گیرد و نیازمند سئانس خودش است تا مخاطب را جذب کند.

بامروت‌نژاد در ادامه صحبت‌هایش به تدابیری که برای اکران فیلم در نظر گرفته‌اند اشاره کرد و گفت: ما به چارچوب‌های تعریف شده سینمایی بسنده نکردیم و فیلممان را به شهرهایی که سینما در آن‌ها وجود ندارد بردیم و تلاش کردیم تا فیلم همزمان با شهرهای دیگر در این شهرها نیز اکران شود. ما این کار را از طریق سینماسیار و سالن‌ها و مکان‌هایی که امکان نمایش دارند و به امنیت فیلم لطمه‌ای وارد نمی‌شود انجام دادیم و در تلاش هستیم تا از این طریق جذب مخاطب کنیم و در روزهای آینده نیز خبرهای خوبی خواهید شنید. ما تاکنون در همین شهرها بالغ بر 60 میلیون تومان فروش داشته‌ایم و در روزهای آینده نیز این رقم افزایش یافته و می‌توانیم شانه‌به‌شانه سینمای رسمی کار کنیم.

او همچنین درباره ادامه روند اکران این فیلم با توجه به شرایط موجود اظهار کرد: تاکنون صحبتی در این زمینه با ما نشده است، اما عرف این است که اگر در هفته‌ای حتی دو روز تعطیلی وجود داشته باشد آن هفته را در کف فروش حساب نکنند. الان با توجه به شرایط و تعطیلی سینماها سازمان سینمایی باید تمهیدی بیندیشد که ضرر مستقیم به فیلم‌ها وارد نشود. از سوی دیگر با توجه به این شرایط تأثیر منفی روانی، در سینما خواهیم داشت چرا که مخاطب خانواده حساس است و نابسامانی شرایط از نظر امنیتی و اقتصادی باعث ضربه زدن به فیلم‌ها می‌شود و تأثیر طولانی‌مدت روی فیلم‌ها خواهد داشت که این تأثیر سخت و بیشتری نسبت به کف فروش خواهد بود.