به گزارش هنرآنلاین، مراسم تشییع پیکر زنده یاد رضا عبدی گوینده و بازیگر نمایش‌های رادیویی از جمله "صبح جمعه با شما" و "جمعه ایرانی" یکشنبه ۲۶ آبان با حضور هنرمندان و مدیران رادیو برگزار شد.

محمدحسین صوفی، بیوک میرزایی، حمیدرصا افتخاری مدیر رادیو نمایش، عباس محبی سعید توکل حمید خزایی، محمد جعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، شجاعی مهر، اردشیر منظم، منوچهر والی زاده، علیرضا جاویدنیا از جمله مدیران و هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

علیرضا جاویدنیا  سردبیر "جمعه ایرانی" که اجرای این مراسم را برعهده داشت، با بیان این که سالیان سال از رضا عبدی درس گرفتیم، گفت: رضا عبدی مردی با ایمان بود نه این که در بین ما نیست و بخواهیم درباره‌اش سخن بگوییم، نه ... هر عزیزی و هر کسی که سالیان سال از ۳۰ سال پیش تاکنون به هر دلیل و طریقی با زنده‌یاد رضا عبدی مأنوس بود، جز مهربانی از او ندید. چقدر با رضا عبدی زندگی کردیم و امروز این هدیه الهی که پیش ما بود با کمک هم تقدیم خداوند بزرگ می‌کنیم.

جاویدنیا از هنرمندان "صبح جمعه با شما" در ادامه بیان کرد: سال پیش بود که به اتفاق جوانان گروه برای عیادت به منزلشان رفتیم. مرحوم عبدی خیلی خوشحال شدند و در آن شرایط نامناسب جسمی، برای ایشان کاری را بداهه انجام دادیم و ضبط کردیم که قرار است جمعه هفته جاری از رادیو پخش شود.

وی با اشاره به این که ضبط این برنامه کوتاه انبساط خاطری هم برای مرحوم رضا عبدی و هم برای خانواده ایشان ایجاد شد از همسر ایشان قدردانی می‌کنیم که عاشقانه در کنار ایشان بودند.

در بخش دیگری از مراسم حمیدرضا شاه آبادی معاون صدا در سخنانی گفت: سخت است در کنار عزیز از دست رفته درباره او صحبت کنیم. مردی که شادی‌آور بود و آثارش لبخند بر لبان مخاطبان می‌نشاند. رضا عبدی سالیان سال در رادیو خدمت کرد.

وی با اشاره به دشواری ساخت برنامه طنز در رادیو عنوان کرد: تمام دوستانی که در رادیو برنامه‌سازی می‌کنند، زحمت می‌کشند اما دوستانی که در حوزه طنز کار می‌کنند کار مضاعف و توان مضاعفی را تحمل می‌کنند. مرحوم عبدی از جمله کسانی بود که چندین دهه برای مردم نقش‌های ماندگاری خلق کرد و امروز او را در میان جمعی از همکاران و دوستان بدرقه می‌کنیم.

شاه‌آبادی ادامه داد: هنرمندان رادیو همیشه تلاش کردند در هر حالی حتی اگر وضعیت و حال خوبی نداشتند، حال مخاطب را خوب کنند، خودشان را نادیده گرفتند و برای مخاطبان دلسوزانه اثر ضبط کردند. همه اینها سرمایه‌های معنوی مرحوم رضا عبدی است آن هم زمانی که در مقابل پروردگار الهی قرار می‌گیرد و آثارش را عرضه می‌کند. امیدوارم نسل جدید رادیو از از خودگذشتگی‌های این چهره‌های فرهیخته درس بگیرند. نسل جدید باید بدانند پیشکسوتان در چه برهه‌ای زندگی و اثر خلق کردند.

معاون صدا یادآور شد: در دهه‌های گذشته و در دوران دفاع مقدس هنرمندان "صبح جمعه با شما" دلسوزانه کار کردند و امروز نسل جدید باید از آنها بیاموزند.

او در پایان گفت: گویی نسلی از پیشکسوتان رادیو ما را ترک می‌کند و این برای اصحاب رادیو سخت است اما امیدوارم نسل بعدی و شاگردان این استاد و همه کسانی که تلاش کردند تا به امروز رادیو به اینجا برسد، کمک کنیم برای اصحاب رادیو شرایط بهتری فراهم شود.

در ادامه سعید توکل تهیه‌کننده "جمعه ایرانی" در سخنانی اظهار کرد: سازمان ما اسم جالبی دارد که صداوسیماست اما به نظر من مضمون آن صداست و رضا عبدی هم نمادی از همین مضمون است. او از جمله هنرمندانی است که برای رادیو طی این سال‌ها تلاش کرده است.

وی ادامه داد: ما در این سال‌ها از طرف مردم قدردانی دیده‌ایم و امیدوارم مسئولان رسانه ملی هم باقی همکاران و هم صنفان ما را دریابند و به نوعی از آنها قدردانی شود.

این تهیه‌کننده پیشکسوت با اشاره به شعار برنامه "صبح جمعه با شما" و تاکید آن بر شادمانی و خنده مردم بیان کرد: ما سال گذشته صادق عبدالهی را از دست دادیم و اوضاع به گونه‌ای است که در قطعه هنرمندان قدم می‌زنیم اکثر دوستان آنجا خفته‌اند.

وی با اشاره به روحیات رضا عبدی عنوان کرد: رضا عبدی استاد ادب، نظم و متانت بود او خانواده محور بود و در نظم کاری بهترین جمع ما بود. نمیتوان همه خصوصیات او را گفت و ۴۰ سال را در سه دقیقه بیان کرد.

توکل در ادامه به خاطره‌ای از حضور عوامل برنامه در محضر رهبر انقلاب سخن گفت و بیان کرد: ما زمانی که خدمت رهبر انقلاب رسیدیم ایشان درباره شخصیت‌های برنامه "صبح جمعه با شما" سخنانی فرمودند و اطلاعات کاملی از شخصیت‌های این برنامه داشتند.

وی تصریح کرد: رضا عبدی از نیکان جهان است و ما از شاه‌آبادی و خجسته که در این سال‌ها در کنار ما بودند و از همسر او که هفت سال از او پرستاری کرد ممنونیم.

حسین هاشمی از پیشکسوت‌های رادیو نیز در این مراسم در سخنانی بیان کرد: متاسفانه هر یک از این هنرمندان را از دست می‌دهیم به یک غم بزرگ مبتلا می‌شویم در کنار از دست دادن آنها غم دیگری هم داریم و آن، این است که جایگزینی برایشان پیدا نمی‌شود. منوچهر نوذری از میان ما رفت و چه کسی را می‌توان جایگزین او کرد. این عزیزان هیچ جایگزینی ندارند.

پیکر زنده یاد رضا عبدی پس از خواندن نماز میت به سوی خانه ابدی‌اش در بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

رضا عبدی گوینده، صداپیشه و بازیگر برنامه "صبح جمعه رادیو" صبح روز پنجشنبه ۲۳ آبان در 88 سالگی درگذشت. او که متولد نهم آبان ۱۳۱۰ بود در سال ۱۳۳۲ بعد از گذراندن دوره تئاتر، فعالیت هنری خود را در تئاتر تهران شروع کرد، اما از سال ۱۳۴۷ وارد سینما و رادیو شد.

شنوندگان رادیو به ویژه طرفداران برنامه "جمعه ایرانی" صدای او را در قالب کاراکتر آمیز عبدالطمع در "صبح جمعه با شما" و عبدل بیزینس در "جمعه ایرانی"  می‌شناسند.

عبدی همچنین در حدود ۴۰ فیلم سینمایی ازجمله "سفر جادویی"، "کفش‌های میرزانوروز" و "مردی از جنس بلور" بازی کرد.