سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم کوتاه "جشن تولد" به کارگردانی امیر سلیم‌خانی در پنجمین حضور بین‌المللی خود برای رقابت در بخش اصلی سیزدهمین دوره جشنواره فیلم Short Short Story در آمریکا پذیرفته شده است. رضا اکبرپور، سحر غمخوار، آیسان حداد بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

امیر سلیم‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ساخت این فیلم بیان کرد: من سال‌ها در مقام دستیار با کارگردان‌های مختلفی کار کرده‌ام و فیلمنامه‌های متعددی نوشتم که توسط دوستان دیگر ساخته شده است. تا این که بعد از 20 سال فعالیت در این عرصه تصمیم گرفتم اولین فیلم کوتاه خودم را بسازم.

او در ادامه درباره ایده اولیه "جشن تولد" گفت: مجید اسماعیلی کارگردان و از دوستان خوب من پیشنهاد اولیه ساخت فیلم کوتاه را به من داد، پس از مطرح کردن از او خواستم تا اجازه دهد من این فیلم را بسازم و درنهایت او در مقام مشاور و همراه من در این فیلم حضور یافت که فیلم مدیون او و نگاهش است.

سلیم‌خانی افزود: قصه فیلم درباره دختربچه‌ای هشت ساله‌ای است که در روز تولدش سعی می‌کند فیلمی از اتفاقات و مهمانی که توسط پدرش ترتیب داده شده بسازد و آن را در اختیار دوستانش بگذارد. فضای فیلم غیرمعمول و غیرطبیعی است. دوربین درواقع نگاه مردم است و تخیلی که در ذهن کودک شکل گرفته است را به نمایش می‌گذارد.

امیر سلیم خانی - جشن تولد

این کارگردانی جوان درباره سینمای کودک و دغدغه‌‌های خود در این حوزه اشاره و تأکید کرد: دوست ندارم بگویم سینمای کودک چرا که "جشن تولد" یک فیلم اجتماعی با محوریت کودک است. همواره دغدغه کودک را دارم و دوست دارم درباره آن‌ها کار کنم، اما فضای فیلم بسیار سخت و با ساختاری کاملاً متفاوت که در سینما رایج نیست ساخته شده است. درواقع دکوپاژ "جشن تولد" بسیار معمولی همانند داستانش است، اما برای ایجاد این نگاه ویژه به ساختار فکر کردیم و فیلم را تبدیل به یک پلان سکانس کردیم که دوربینمان، دوربین دختربچه است و روایت و دینامیک حسی را در فیلم شکل دادیم که در کمتر از پنج دقیقه شروع، اوج، تصمیم‌گیری و پایان دارد. از نظر من انتقال حس درست فیلم به مخاطب مهم‌ترین وظیفه فیلمساز است. فیلم ما میزانسن‌محور و با یک ساختار متفاوت کار شده است.

او درباره سختی‌های کار با کودک نیز گفت: کار کودک به‌شدت سخت، دوست‌داشتنی و شیرین است. وقتی درباره کودک فیلم می‌سازید باید مثل او باشید و مثل او فکر کنید. درواقع آگاهی‌های خود از جامعه را باید از دریچه نگاه آن کودک ببینید و فیلم از روی روشنفکری نسازید. سخت‌ترین اتفاق نیز همین است که از منظر دید کودک جهان را ببینیم نه کسی که جای او تصمیم می‌گیرد. ما برای بازی گرفتن از بازیگر کودکمان و برای نزدیک شدن به احساسات او بخشی از داستان را به او گفتیم و بخش پایانی را از او مخفی کردیم تا در فینال بازی‌ها طبیعی باشد، از سوی دیگر کار سختی بود چرا که باید با یک برداشت همه چیز ضبط می‌شد چون در صورت تکرار دیگر آن بکر بودن خود را از دست می‌داد. در یک زمان کوتاه درآوردن تمامی حس‌ها کار سختی است که تک‌تک بازیگران به نحو احسن این کار را انجام دادند. از آنجا که بازیگر کودک من پیش از این تجربه بازی داشت تلاش کردیم ابتدا به ما اعتماد کند و اجازه دهد تا از نبوغش در مسیر درست استفاده کنیم.

امیر سلیم خانی - جشن تولد

کارگردان "جشن تولد" در پاسخ به این سؤال که چرا فیلم در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور ندارد، نیز توضیح داد: علاقه‌ای به حضور فیلم در جشنواره‌های داخلی ندارم چرا که اصولاً با داوری در جشنواره‌ها مشکل دارم. من یک فیلم کاملاً مستقل ساختم در حالی که در جشنواره‌های داخلی به فیلم‌هایی که ارگان‌ها و نهادهای دولتی آن‌ها را تهیه کرده‌اند بها می‌دهند. در سینمای کوتاه این بی‌عدالتی تأثیرگذار است و فیلم‌های مستقل دیده نمی‌شوند. بنابراین این دوست نداشتم به روحیات خودم و فیلمم آسیب بزند. خوشبختانه در سطح بین‌المللی دیده شده است و تاکنون برای حضور در پنج جشنواره جهانی تأییدیه صادر شده است و جالب است بدانید که در دو جشنواره با عنوان فیلم "آگاهی اجتماعی" پذیرفته شده است.

سلیم‌خانی در ادامه درباره ورود به سینمای بدنه نیز گفت: دوست دارم فیلم خودم را بسازم، اما در حال حاضر این امکان برای وجود ندارد، به همین دلیل تلاش می‌کنم در عرصه فیلم کوتاه که عرصه حرفه‌ای‌تری است فعالیت داشته باشم. دلم نمی‌خواهد فیلم دیگران را بسازم و کارم متکی به فکر، نگاه و ابزار دیگران باشد. به همین جهت در حال حاضر در فیلم کوتاه به شکل مستقل و آنچه دریافت خودم از سینماست فعالیت دارم و آن را به تصویر می‌کشم. فیلمسازان جوان فیلم کوتاه در جشنواره‌های فیلم کوتاه بسیار افتخارآفرین هستند و یک سر و گردن از سینمای حرفه‌ای خودمان بالاتر قرار دارند. خوشحالم که پس از سال‌ها وارد این فضا شده‌ام و دوشادوش آن‌ها تجربه می‌کنم.