سرویس سینمایی هنرآنلاین: معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سیمرغ از کاهش هزینه‌ها نسبت به سال گذشته و همچنین افزایش تعداد شرکت‌کنندگان خبر داد.

نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ یکشنبه 19 آبان ماه در ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور دکتر معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دبیر این دوره جشنواره، عبدالجبار کاکایی دبیر بخش ادبیات، محمدمهدی عسگرپور دبیر بخش فیلم، حسین پارسایی دبیر بخش نمایش، مرتضی گودرزی دیباج دبیر بخش تجسمی و بابک زرین دبیر بخش موسیقی این دوره از جشنواره و همچنین امیر للـه‌گانی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر لاری در ابتدای این نشست، ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه گفت: این جشنواره رویکرد بزرگی دارد. گره خوردن هنر با متولیان سلامت ارزشمند است و طبیبان تن با نوازش روح این کار را انجام می‌دهند. هدف از برگزاری جشنواره ایجاد فضای پرنشاط و پرانگیزه میان دانشجویان پزشکی است که طی دو سال جنبه بین‌المللی نیز یافته است. درواقع جشنواره بستری برای بروز و ظهور استعدادهای هنری و تجلیل از نخبگان و ترویج فرهنگ سلامت با ابزار هنر است.

وی ادامه داد: کل آثار رسیده ۴۳۸۶۶ بود که بیشترین آثار در بخش هنرهای تجسمی بوده است. در بخش موسیقی ۲۹۴ اثر در بخش‌های سرود، موسیقی کلاسیک و موسیقی پاپ است. در بخش ادبی ۷۴۰۹ اثر داریم که شعر کلاسیک، داستان کوتاه، شعر نو، ترانه، نثر ادبی، نثر طنز و شعر طنز را شامل می‌شود. در بخش تئاتر ۱۹۵ اثر داریم که شامل نمایشنامه‌نویسی، تئاتر خیابانی، تئاتر صحنه‌ای، استنداپ کمدی، تحقیق و پژوهش و اجرا را شامل می‌شود.

دبیر این دوره از جشنواره سیمرغ همچنین در توضیح بیشتر بیان کرد: ۲۹۶۳ اثر متعلق به دانشجویان و باقی مربوط به اساتید و کارکنان است. بیشترین اثر نیز در بخش تجسمی و مربوط به رشته عکاسی است که ۲۵۷۱۱ اثر و فیلم کوتاه با ۲۵۹۳ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در بخش بین‌الملل نیز از ۱۰۳ کشور آثار به دست ما رسیده است که هند، انگلیس و بلژیک بیشترین آثار را به خود اختصاص داده‌اند.

للـه‌گانی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت نیز طی سخنانی بیان کرد: این جشنواره دهمین سال خود را پشت سر می‌گذارد و سه سطح مختلف دارد. بخش اول دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی که حوزه تربیتی آن‌ها به وزارت بهداشت واگذار شده و یکی از بسترهای این تربیت نیز برگزاری جشنواره‌هاست. وظیفه دیگر وزارت بهداشت، سلامت جامعه است و فرهنگ سلامت از بایدها و نبایدها صحبت می‌کند که در همه جای دنیا به وزارت بهداشت نهاده شده است. ما در بخش حوزه فرهنگی سلامت تمام دانشجویان را داریم که برحسب وظیفه ما در جامعه این امر انجام می‌شود و بخش بین‌الملل که آن نیز با همین هدف از سال گذشته به جشنواره افزوده شد و در تلاش هستیم تا از تجارب آن‌ها استفاده کرده و در سطح جامعه به کار بگیریم که خوشبختانه استقبال خوبی صورت گرفته و در بخش فیلم کوتاه آثار دریافتی خوبی به دستمان رسیده است.

عرصه هنر مرز نمی‌شناسد

در ادامه این نشست حسین پارسایی کارگردان و دبیر بخش نمایش این دوره از جشنواره که دومین سال همکاری خود را با این مجموعه پشت سر می‌گذارد، بیان کرد: ذوق سرشار دانشجویان رشته پزشکی در بخش‌‎های مختلف برای من بسیار اهمیت دارد چرا که عرصه هنر مرز نمی‌شناسد و یک ذوق است که همه می‌توانند دستی در آن داشته باشند. سرزمین ما سرشار از نخبگانی است که گاه غریزی فعالیت دارند و محدودیتی در این عرصه وجود ندارد. معاونت وزارت بهداشت برای ایجاد دایره فعالیت و گسترش آن این بستر را فراهم کرده است که قابل تقدیر است. فکر نمی‌کردم تا این اندازه اساتید هنری همراه شوند و وقتی از نزدیک با دانشجویان همراه شدم، پتانسیل عجیبی را دیدم که برایم جالب و دلنشین بود. این بستر مناسبی برای ظهور و بروز چهره‌های جدید هنری است و تیم برگزاری حرفه‌ای و توانمندی دارد که کارشان را پیش می‌برند. معمولاً این ساز و کار در جشنواره‌های بزرگ مانند فجر دیده می‌شود اما در این جشنواره نیز این سازوکار دیده می‌شود.

محمدمهدی عسگرپور دبیر بخش فیلم نیز بیان کرد: من نیز دومین سال است که در این جشنواره حضور دارم و امسال حدود بیست درصد افزایش فیلم داشتیم که این فارغ از بخش بین‌الملل است. این جشنواره جزو معدود جشنواره‌های قوام‌یافته است که برگزار می‌شود.

او افزود: در حالی که جشنواره‌های دیگری در طی این سال‌ها شکل گرفتند که بعد از مدتی تعطیل شدند، اما سیمرغ در حال برگزاری است و این اتفاق خوبی است. گاهی خود جشنواره تبدیل به هدف می‌شود و به‌تدریج تأثیر خودش را می‌گذارد و این امیدواری وجود دارد تا جشنواره امتداد خود را تعریف کند. اساساً استفاده‌کنندگان باید بیشتر به فکر استفاده از محصولات جشنواره باشند تا خود جشنواره، امیدوارم با این شیب ملایمی که طی کرده در طول سالیان آینده در داخل و خارج از کشور شرایط بهتری را تجربه کند.

عبدالجبار کاکایی نیز اظهار کرد: در بخش ادبیات هفت هزار اثر به دست ما رسیده است که آمار قابل توجهی است و این مقدار استقبال در مورد موضوع جشنواره و ورود ادبیات به حوزه سلامت که یکی از سنتی‌ترین گفتمان‌های ما در عرصه شعر بوده است آمار قابل توجهی است و آن را به فال نیک می‌گیریم. امیدوارم شاهد تداوم جشنواره در سال‌های آتی باشیم.

بابک زرین نیز در خاتمه صحبت سایر دبیران این دوره جشنواره که تقریباً همکاری‌اش از سایرین قدیمی‌تر است، اظهار کرد: خوشحالم که سومین سال همکاری من با جشنواره است و به لحاظ کمی و کیفی این بخش ارتقا یافته است و نوید جشنواره خوبی را در این بخش به ما می‌دهد. تنها می‌توانم این خبر را بدهم که در بخش موسیقی اردشیر کامکار و حسن ناهید به جمع ما در بخش داوری افزوده شدند که اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.

در ادامه دکتر لاری درباره هزینه‌های برگزاری جشنواره بیان کرد: امسال حدود 25 درصد کاهش هزینه نسبت به سال گذشته داریم و سعی کردیم بدون کم کردن کیفیت اختتامیه را از سه روز به دو روز رسانده و کتاب آثار را نیز قبل از جشنواره منتشر کنیم. ضمن این که باز هم برای کاهش هزینه‌های جشنواره تمرکزمان از دو مرکز در یک مرکز خواهد بود.

للـه‌گانی در پاسخ به این سؤال که سازمان سینمایی و وزارت ارشاد آیا مجوزهای لازم در بخش نمایش فیلم را صادر کرده‌اند یا خیر، توضیح داد: سال گذشته بحثی داشتیم روی مجوز فیلم‌ها که با دوستان وارد مذاکره شدیم. طی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده است که باید برای برگزاری جشنواره‌ها مجوز رسمی از سوی نهاد مربوطه دریافت شود اما در تبصره آن قید شده است که دانشگاه‌ها به‌عنوان یک نهاد فرهنگی از این امر مستثنا هستند و بر اساس این مصوبه ما اقدام به برگزاری جشنواره کردیم. در حال حاضر با دوستان در سازمان سینمایی صحبت‌هایی داشتیم و قرار است توضیحات کامل شود و همکاری لازم انجام شود. شروع جشنواره بر مبنای آن مصوبه است که طی این ده سال برگزار شده است.