سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران صبح روز شنبه 18 آبان در مرکز پژوهش موزه سینمای ایران برگزار شد.

اعظم راودراد دبیر سومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در ابتدای این نشست گفت: این جایزه سومین سال خود را پشت سر می‌گذارد. دبیری سال اول را دکتر بنی اردلان و دبیری سال دوم را دکتر ضابطی جهرمی بر عهده داشتند. سال اول آثار پنج سال گذشته مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و تعداد آثار بیشتر بود، اما سال دوم آثار یک سال گذشته در جایزه شرکت کردند و به همین دلیل در این دو سال جوایز اصلی خیلی کاندید نداشتند، اما همان جایزه‌ها بین افراد دیگر تقسیم شد.

وی ادامه داد: برای امسال در چهار حوزه مسابقه داریم. بخش پایان‌نامه‌های مقطع ارشد و دکتری، حوزه دوم مقاله‌های پژوهشی و حوزه سوم مقالات مستقل است. علاوه بر این بخش‌ها یک حوزه دیگر نیز داریم به نام پژوهش‌های بصری که مستندهای تحقیقاتی با موضوع سینمای ایران هستند.

دبیر سومین دوره جایزه پژوهش سال درباره تعداد آثار ارسال شده نیز توضیح داد: تاکنون 88 اثر به دبیرخانه رسیده و از هفته آینده روند داوری آثار آغاز خواهد شد، که از این میان 54 اثر در حوزه پایان‌نامه در مقاطع مختلف هستند که بیشتر آن‌ها به مقطع ارشد مرتبط است.

محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی نیز در این نشست بیان کرد: سومین دوره این جایزه با توجه به دو دوره گذشته، در حالی برگزار خواهد شد که مسئله پژوهش در سینما شکل مطلوب‌تری به خود گرفته است. درباره سینمای ایران مطلب بسیار نوشته می‌شود، اما نگاه علمی پژوهشی برای ما در این حوزه اهمیت دارد و از دو سال گذشته جهت مطلوب‌تری گرفته به نحوی که در سینما شاهد آن هستیم. از سال آینده با توجه به سیاست سازمان سینمایی این امر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که برگزاری جایزه را به سازمان‌هایی که عمومی‌تر هستند واگذار می‌کنیم، درواقع جایزه چهارم را خانه سینما دنبال و اجرا می‌کند و حضور در این ساختمان نیز مقدمه‌ای بر این امر است.

راودراد نیز در ادامه اظهار کرد: در حاشیه برگزاری این دوره جایزه، یکسری نشست‌های تخصصی خواهیم داشت که توسط کارشناسانی از حوزه علوم اجتماعی، علوم انسانی، روانشناسی و سینما در آن حضور خواهند داشت. یکی از این نشست‌ها بر جهت‌گیری جایزه امسال بیشتر تأکید می‌کند و آن هم بحث میان‌رشته‌ای است که از نقد ادبی تا انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و ... تشکیل یافته تا به بهبود سینما کمک کنند.

اربابی در ادامه گفت همچنین عنوان کرد: آنچه باعث ابراز تأسف است، این که سازمان سینمایی از پایان‌نامه‌ها حمایت می‌کند، در حالی که دانشگاه‌ها حمایتی از پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی ندارند و حقوق آن نیز متعلق به دانشگاه است. اما ما با حمایتی که داریم بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران هنوز به ما مراجعه نکرده‌اند و از این حمایت استفاده نکرده‌اند. هدف اصلی ما ارتقا و رشد سینمای ایران است، اما امسال با ورود به مباحث میان‌رشته‌ای خواستیم بگوییم سینماگران به علوم مختلف هم توجه کنند تا بتوانند در این راستا اثرگذار باشند. در این نشست‌ها دو نفر درباره موضوعات نشست‌ها سخنرانی خواهند کرد، ضمن اینکه ساخت فیلم‌هایی در حوزه خود سینما نیز می‌تواند به این حوزه کمک کند.

اربابی افزود: در این دوره ابزار پژوهش نیز اهمیت دارد و با توجه به تغییر و تحولات تکنولوژیک استفاده از خود فیلم به‌عنوان ابزار پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.

نشست پژوهشی سینمای ایران

در ادامه، راودراد درباره آثار و ارائه آن‌ها توضیح داد: سازمان سینمایی پژوهش‌های برتر را در سایت خود بارگذاری کرده است. همچنین سه پایان‌نامه برتر سال گذشته نیز امسال در این نشست‌ها عرضه و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. از آنجا که جایزه جوان است به زمان نیاز دارد تا شناخته شود و کمی برای تأثیرگذاری آن زود است اما می‌تواند توجه پژوهشگران سینمایی را از تمرکز بیش از اندازه روی سینمای خارجی به سمت سینمای داخلی معطوف سازد. اگر بتوانیم این نگاه را به سمتی هدایت کنیم که حداقل تطبیقی کار کنند و یا درباره سینمای ایران و نقاط قوت و ضعف آن پژوهش کنند، می‌توان در آینده به سینماگران کمک بیشتری کرد. امیدوارم این جایزه این انگیزه را ایجاد کند تا پژوهشگران روی این موضوع تمرکز کنند و سینمای کشور متأثر از این امر باشد.

سپس مدیر معاونت توسعه فناوری سازمان سینمایی با تأکید بر این که با تمام دانشگاه‌های مرتبط با هنر و سینما توافقنامه امضا شده است، گفت: ما از دوره اول توافقنامه پژوهشی با تمام دانشگاه‎‌های مرتبط با هنر و سینما به امضا رساندیم و اعلام کردیم که آمادگی پشتیبانی کامل در این امر را داریم. کما اینکه نشست‌هایی در دانشگاه‌ها برگزار کرده و خواهیم کرد. اما بزرگ‌ترین چالش نزدیک کردن افکار آدم‌هایی است که در این حوزه ورود می‌کنند. بین خواستگاه دانشگاه و دانشجو همواره فاصله‌هایی وجود دارد و ما تلاش کردیم این توافقنامه مؤثر واقع شود و این فعالیت را کامل کند.

اربابی در خاتمه درباره هزینه برگزاری این جایزه نیز عنوان کرد: جایزه پژوهش مانند خودش خیلی هزینه نداشته است و در اطلاعیه سازمان سینمایی که اعلام شد رقم پیش‌بینی‌شده برای آن 250 میلیون تومان است که بخش اعظم آن به جوایز تعلق دارد.

در پایان مراسم، پوستر این دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران رونمایی شد.