سرویس سینمایی هنرآنلاین: حبیب دهقان‌نسب بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در آثار تاریخی چون "امام علی (ع)"، "ولایت عشق"، "تنهاترین سردار"،"حجر بن عدی" و "مختارنامه" به ایفای نقش پرداخته است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: هر دو سریالی که سال گذشته کار کردم، "از یادها رفته" و "بانوی سردار" از شبکه اول و سوم سیما روی آنتن رفته‌اند و این روزها تنها فیلم سینمایی "امپراتور جهنم" را آماده اکران دارم که وضعیت آن هنوز مشخص نشده است.

 وی ادامه داد: در حال حاضر مدتی است که مشغول بازی در سریال "از سرنوشت" برای تلویزیون هستم که این سریال در سه فصل تولید می‌شود. فصل اول و دوم آن در مراحل فنی قرار دارد و فصل سوم آن در حال ضبط است.

این بازیگر توضیح داد: در این سریال نقش کاراکتری به نام نگهدار را بازی می‌کنم که در شرکتی مشغول به کار است. نگهدار آدمی فرصت‌طلب است که با اعمال و رفتار خود سعی دارد به مقصود برسد، اما این نوع شخصیت‌ها معمولاً سرانجام مطلوبی ندارند. آنچه باعث شد بازی در این سریال را بپذیرم سطح کیفی خوبی بود که داشت.

دهقان‌نسب که سابقه طولانی در ایفای نقش در سریال‌های تاریخی دارد در پاسخ به این سؤال که چرا ساخت این دست سریال‌ها در تلویزیون کاهش یافته است، گفت: آن‌طور که در دهه 70 و 80 آمار مخاطبان داده می‌شد، سریال‌های تاریخی مخاطب بسیاری داشت و همان‌طور که شاهد هستیم بازپخش این سریال‌ها نیز همچنان پرمخاطب است. به‌طور مثال سریال "مختارنامه" هر سال از تلویزیون پخش می‌شود و همچنان مخاطب خود را دارد. این که چرا تولید این سریال‌ها کم شده است بیشتر به دلیل هزینه‌های بالایی است که دارند. این سریال‌ها از تعدد بازیگر، لوکیشن، ابزار و غیره بهره می‌برند که هزینه‌های بسیاری را به گروه تحمیل می‌کند. با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر، تولید این سریال‌ها به چند ده میلیارد تومان می‌رسد، بنابراین با توجه به این که تلویزیون این روزها به لحاظ مالی وضع خوبی ندارد، ساخت سریال‌های تاریخی کاهش یافته است. البته در حال حاضر دو سریال "موسی" و "سلمان" در حال پیش‌تولید هستند، اما با هزینه یک سریال تاریخی می‌توانند چند سریال رئال بسازند که این به‌صرفه‌تر است. ما عوامل و بازیگران را داریم، اما پول ساخت آن را نداریم، ضمن این که باید دید نویسنده و کارگردان چه کسی است و آیا از عهده این کار برمی‌آید یا نه. مهدی فخیم‌زاده و داوود میرباقری ازجمله افرادی هستند که توانایی ساخت سریال‌های تاریخی را دارند.

 دهقان‌نسب در رابطه با حضورش در سریال "ولایت عشق" و خاطره‌ای که از آن سریال دارد، بیان کرد: من در این سریال یکی از نقش‌های چهارگانه را دارم که در ابتدا موافق با امام رضا (ع) است و بعد از پیمان با معمول مخالف امام می‌شود و حتی اقدام به ترور او می‌کند. در سکانسی از این سریال وقتی امام رضا (ع) برای خواندن نماز به سمت مسجد می‌رود من قرار بود ایشان را ترور کنم. این سکانس باعث شد بسیاری از مردم درباره این بخش از من سؤال می‌کنند، در صورتی که من به‌عنوان بازیگر موظف هستم هر نقشی را بازی کنم. این مسئله نیز هیچ ربطی به میزان ارادت من به ائمه ندارد، البته درک می‌کنم مردم به‌واسطه عشقی که به امامان معصوم (ع) دارند تا حدودی تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما این که دنیای واقعیت را بخواهیم با فیلم یکی بدانیم کمی دور از ذهن است.

این بازیگر ادامه داد: گاهی مواقع بازی کردن در نقش‌های منفی در سریال‌هایی که موضوع آن ائمه (ع) هستند دشوارتر از نقش‌های مثبت است، چون تو باید به‌اندازه‌ای در کارت خوب و باورپذیر باشی که نقش مثبت باورپذیر‌تر باشد. نکته دیگر این که شاید عده‌ای حاضر نباشند در نقش‌های منفی کارهای مذهبی بازی کنند، پس این محدودیت به‌نوعی رسالت هنرمند را بیشتر می‌کند تا کیفیت کار دستخوش آسیب نشود.

بازیگر" جاده قدیم" درباره مطالعات جانبی برای ایفای نقش‌های تاریخی نیز توضیح داد: این کاملاً بستگی به نویسنده دارد و متنی که در اختیار ما قرار می‌گیرد. وقتی فخیم‌زاده یا میرباقری فیلمنامه را می‌نویسند کتاب‌های بسیاری را مطالعه می‌کنند تا آن متن نوشته شود. با نگاهی به تیتراژ پایانی این سریال‌ها طوماری از این منابع دیده می‌شود، درواقع آن‌ها خود یک منبع مطمئن برای ما بازیگران هستند، چرا که تحقیقات بسیاری انجام شده است. بنابراین کاملاً قابل اعتماد هستند، ضمن این که خودشان نیز حضور دارند و می‌توانند ایرادات را برطرف کنند، اما من خودم در زمانی که در این سریال‌ها حضور داشتم، حتماً یکی دو کتاب درباره شخصیت امام علی (ع) یا مختار مطالعه می‌کردم و از آن‌ها بهره می‌گرفتم. فکر می‌کنم وظیفه یک بازیگر است که به متن اکتفا نکند و به دنبال منابع برود و منابع را بنا به‌ضرورت پیدا کند. چرا که وقتی شناخت بیشتر باشد نسبت به آن شخصیت تاریخی قابل‌باورتر بازی می‌کند و مخاطب نیز او را می‌پذیرد. این اتفاق صرفاً در آثار تاریخی نیست، بلکه در آثار رئال نیز به همین صورت است. به‌طور مثال، من برای نقش خواجه در فیلم سینمایی "نسل سوخته" رسول ملاقلی‌پور به سراغ یک متخصص رفتم تا نسبت به آن افراد به من آگاهی دهد و من را نسبت به این قشر آشنا کند تا بتوانم در ایفای نقش بهتر و قوی‌تر ظاهر شوم. مطالعه، تحقیق و پژوهش ابزار کار بازیگر هستند، به‌خصوص در مقاطعی که مربوط به گذشته است و در آن حضور نداشته‌ایم.