سرویس سینمایی هنرآنلاین: سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما که پیش از این یکی از آثارش "به رنگ ارغوان" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا مدت‌ها توقیف مانده بود، درباره جریان رفع توقیف فیلم "خانه پدری" به کارگردانی کیانوش عیاری که از روز چهارشنبه پس از پنج سال توقیف به روی پرده رفته است، گفت: ما در سال‌های قبل خصوصاً سال گذشته تجارب زیادی داشتیم که برخی فیلم‌ها دچار ممیزی یا توقیف شدند. به نظرم باید ببینیم چرا این اتفاق می‌افتد و اصلاً ساختار اداری کشور ما چگونه است؟

او ادامه داد: ساختار اداری کشور ما پروسه صدور پروانه ساخت و نمایش را در اختیار وزارت ارشاد قرار داده است، وزارت ارشادی که وزیرش از مجلس رأی می‌گیرد، مجلسی که نماینده‌های آن منتخب مردم هستند این وزرا را انتخاب می‌کنند و این بر اساس یک تشکیلاتی اتفاق می‌افتد. بحث سر این است که وزیر ارشاد هم فردی خبره و فرهنگ‌شناس است و بر اساس ساختار اداری افرادی را منصوب می‌کند.

وی ادامه داد: ما شورای پروانه ساخت و نمایش داریم و علی‌القاعده در دوره‌هایی که این افراد منصوب می‌شوند قرار است افراد باتجربه و متخصص حضور داشته باشند. وقتی چنین جمع‌هایی مثلاً بر اساس دغدغه‌ها، اهداف سازمانی و خط قرمزهایی که در اختیارشان می‌گذارند حرکت می‌کنند و به فیلم‌ها پروانه ساخت و نمایش می‌دهند، پس باید کل حاکمیت و جریان فکری آن‌ها و عملکردشان را به رسمیت بشناسیم.

ساداتیان همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر، بالاخره در جامعه برای یک سری افکار، مخالف‌ها و موافق‌هایی وجود دارند این باید نقطه عطفی باشد تا سلایق مختلف فکری نسبت به حوزه اندیشه، فیلم و... اظهار نظر کنند، اما ما به‌جای این که از یک فرصت طلایی استفاده کنیم و افکار و محتویات را بررسی و کالبدشکافی کنیم، یاد گرفته‌ایم فقط صورت مسئله را پاک کنیم. فکر می‌کنیم با این کار مشکل حل می‌شود، در حالی که می‌دانیم جهان در حال رشد و شکوفایی و پیشرفت است و مرتباً شاهد تغییرات رفتاری در سطح جامعه هستیم. پس بهتر است وقتی ایده‌ها و سؤال‌های جدید مطرح می‌شود، بجای این که سؤال‌ها را پاک کنیم، سلایق فکری مختلف بیایند و پاسخگوی آن سؤالات باشند. بالاخره آدمی با سلایق مختلف می‌تواند موضوع را به نحوی ارزیابی کند تا برای اصلاح وضعیت جامعه مفید واقع شود. برای اینکه همه مانند هم فکر کنند، نه این که یک جریان در ابتدا بیاید و خود را هم‌اندیش بداند، اما بعد خودش را تئوریسین و صاحب‌نظر در همه حوزه‌ها بداند و بدون توجه به سلایق دیگران حذفی با قضیه برخورد کند.

تهیه‌کننده فیلم "به رنگ ارغوان" افزود: سال گذشته هم دیدیم کسانی که حذفی با قضایا برخورد کردند، هم خودشان خسارت دیدند و هم جامعه را دچار چالش‌هایی کردند. جامعه شاداب جامعه‌ای است که سلایق فکری اجازه عرض اندام داشته باشند و این سره و ناسره جامعه است که می‌گوید چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید. به نظرم این تعداد قلیل افرادی که بیش از حد ناراحت هستند باید از تجربه دهه‌ها یاد بگیرند و این‌قدر حذفی برخورد نکنند و به سلایق فکری مختلف اجازه حرف زدن بدهند. جامعه خلاق جامعه‌ای است که در آن نقد، بررسی و اظهار نظر آزاد باشد. خوشحالم که بالاخره سازمان سینمایی پس از ده سال از امضایی که برای اکران فیلم "خانه پدری" داده بود، دفاع کرد و این شجاعت وزارت ارشاد را باید تحسین کرد و امیدوارم در آینده نیز همین راه را ادامه دهد.