سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی بانی جوایز اسکار، به‌تازگی اسامی فیلم‌های ارائه‌شده برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن این دوره جوایز خود را اعلام کرد.

امسال 32 فیلم در بخش فیلم بلند انیمیشن رقابت می‌کنند که یک رکورد است. (سال گذشته 25 فیلم و دو سال قبل 26 فیلم شانس دریافت جایزه این بخش را داشتند).

"یخ‌زده 2" و "داستان اسباب‌بازی 4" نمایندگان دیزنی در این بخش هستند، هرچند این شرکت بازسازی "شیرشاه" را برای رقابت در بخش فیلم بلند انیمیشن به آکادمی معرفی نکرد.

"نفرت‌انگیز" از شرکت دریم‌ورکس انیمیشن، "فیلم انگری بردز 2" (یا "فیلم پرندگان خشمگین 2") از شرکت‌های سونی، "زندگی مخفی حیوانات خانگی 2" از شرکت‌های یونیورسال پیکچرز و ایلومینیشن و انیمیشن ژاپنی "با تو در معرض هوا" که امسال به نمایندگی از ژاپن در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی رقابت می‌کند، از جمله رقبای مطرح این بخش هستند؛ همین‌طور "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای پنهان" از شرکت دریم‌ورکس انیمیشن و "فیلم لگو 2: بخش دوم" از وارنر انیمیشن گروپ.

نکته قابل توجه درباره فهرست 32 فیلم‌ ارائه‌شده برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن، حضور "آخرین داستان" به کارگردانی اشکان رهگذر است. برای اولین بار است که یک فیلم ایرانی برای رقابت در بخش اسکار فیلم بلند انیمیشن به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی می‌شود.

"آخرین داستان" برداشتی آزاد از "شاهنامه" به روایت قصه ضحاک ماردوش، فریدون و کاوه آهنگر است و پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، اشکان خطیبی، بیتا فرهی، اکبر زنجانپور، فرخ نعمتی، حسن پورشیرازی، باران کوثری، مجید مظفری، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا، زهیر یاری و بانیپال شومون از گویندگان نقش‌های آن هستند.

تولید اولین انیمیشن بلند داستانی رهگذر در مقام کارگردان، از سال 1387 تا 1396 در استودیو هورخش به طول انجامید. "آخرین داستان" برای نخستین بار در ژوئن 2018 در بخش غیررقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی به نمایش درآمد و در ادامه در جشنواره‌هایی در کره جنوبی، پرو، و آمریکای جنوبی جوایزی دریافت کرد.

این فیلم در جشنواره‌های داخلی نیز درخشید و سال گذشته موفق به دریافت پروانه زرین بهترین کارگردان بلند پویانمایی بخش بین‌الملل، برنده پروانه زرین بهترین فیلمنامه بخش بین‌الملل و برنده جایزه ویژه هیئت داوران بخش ملی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد. "آخرین داستان" سپس برنده اولین سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و برنده تندیس طلایی بهترین اثر بلند در بخش بین‎الملل و برنده تندیس طلایی بهترین اثر بلند در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران شد.

"آخرین داستان" در حالی در جوایز اسکار امسال شانس خود را در بخش فیلم بلند انیمیشن امتحان می‌کند که فیلم مستند "در جستجوی فریده" نیز به‌عنوان نماینده سینمای ایران در بخش فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی معرفی شده است.

فیلم‌های واجد شرایط در بخش فیلم بلند انیمیشن می‌توانند در دیگر بخش‌های اسکار شامل بهترین فیلم، فیلمنامه و... رقابت کنند. دو سال پیش برای اولین بار تمام اعضای آکادمی توانستند در روند رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای فیلم بلند انیمیشن شرکت کنند.

البته تعدادی از 32 فیلم‌ ارائه‌شده هنوز در لس آنجلس روی پرده نرفته‌اند، بنابراین در حال حاضر برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن واجد شرایط نیستند. فیلم‌ها باید به لحاظ قوانین آکادمی در مورد اکران، واجد شرایط باشند و باید از سوی کمیته اجرایی شاخه فیلم‌های کوتاه و بلند انیمیشن آکادمی تأیید شوند.

برابر با قوانین، اگر 16 فیلم یا بیشتر برای حضور در بخش اسکار فیلم بلند انیمیشن واجد شرایط شناخته شوند، آکادمی می‌تواند دو تا پنج فیلم را نامزد اسکار کند.

برابر با یکی دیگر از قوانین "بیشتر شخصیت‌های اصلی باید انیمیشن باشند و استفاده از انیمیشن نباید کمتر از 75 درصد مدت‌زمان فیلم باشد." طبق یکی دیگر از قوانین، "موشن کپچر" به‌تنهایی یک تکنیک انیمیشن نیست و فیلم‌های انیمیشن باید فریم به فریم خلق شود.

اسامی پنج نامزد نهایی بخش فیلم بلند انیمیشن 13 ژانویه 2020 (23 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه 9 فوریه 2020 (بامداد دوشنبه 21 بهمن به‌‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

سال گذشته "اسپایدرمن: در اسپایدرورس" از شرکت سونی پیکچرز انیمیشن برنده اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شد و به بیش از یک دهه سلطه شرکت‌های دیزنی یا پیکسار در بخش اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن پایان داد.