سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه جشنواره فیلم لندن BFI که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی بریتانیا یاد می‌شود، شنبه‌شب برگزار شد و فیلم "گسل" (Fault Line) به کارگردانی سهیل امیرشریفی از ایران جایزه بهترین فیلم کوتاه را دریافت کرد.

 این فیلم داستان دختری به نام نهال است که در راه مدرسه کاری کرده که باعث بروز مشکلاتی برای خودش و دیگران شده است. نهال تصمیم می‌گیرد با یک صحنه‌سازی در مدرسه خطای صبحش را بپوشاند و...

باران احصایی، خورشید چراغی‌پور، ماهور میرزانژاد، سیامک احصایی، آزاده شاه‌میری، پانیز برزعلی، باران چراغی‌پور و تبسم جمال‌پور در فیلم 15 دقیقه‌ای "گسل" بازی می‌کنند که سال گذشته به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر تهران ساخته شد.

جکی دیویز تهیه‌کننده بریتانیایی و رئیس داوران بخش مسابقه فیلم کوتاه این دوره جشنواره لندن درباره "گسل" گفت: این فیلمی است که ما داوران بخش فیلم کوتاه، مدت‌ها پس از دیدن آن همچنان تلاش می‌کردیم آن را رمزگشایی کنیم و بسیار درباره آن بحث کردیم؛ به خاطر لایه‌‌های پیچیده داستان، نقش‌آفرینی‌هایی که به زیبایی کنترل‌شده هستند و نگاهی سازش‌ناپذیر و استثنایی که تماشاگر را وا‌می‌دارد تا قطعات رویدادهای دیده‌نشده را که دلیل اعمال شخصیت‌های فیلم است، کنار هم بگذارد. این فیلم ظریف و نامعمول – به‌طور رسمی و سیاسی -  کاری فراتر از حد معمول انجام می‌دهد، آن هم در حالی که تمام جنبه‌های ویرانگر خود را پنهان نگه می‌دارد. همه ما شدیداً این حس را داشتیم که فیلم را بارها و بارها ببینیم.

فیلمنامه‌ "گسل" را سهیل امیرشریفی به همراه آزاده شاه‌میری نوشته است. اولین نمایش بین‌المللی فیلم در چهل ‌و یکمین بخش مسابقه جشنواره فیلم کلرمون فران در فرانسه بود و سال گذشته در بخش فیلم‌های کوتاه سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز نمایش داده شد.

امیرشریفی متولد 1360 در تهران و دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از همین دانشگاه است. "غسالخانه" و  "دیدن" (برنده‌ سیمرغ بهترین فیلم کوتاه از سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر) از دیگر فیلم‌های کوتاه اوست.

داوران بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره لندن همچنین از فیلم "اگر می‌دانستی" (If You Knew) به کارگردانی استروما کرنز تقدیر کردند.

در همین حال، فیلم کلمبیایی "مونوس" (Monos) به کارگردانی آلخاندرو لاندس برنده جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه رسمی جشنواره لندن 2019  شد. این فیلم امسال در جوایز اسکار به نمایندگی از کلمبیا در بخش فیلم بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان) رقابت می‌کند.

Monos

"مونوس"

تریلر "مونوس" با بازی جولین نیکلسن بازیگر آمریکایی سال گذشته در جشنواره ساندنس در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان، جایزه ویژه داوران را دریافت کرد. فیلم داستان یک گروه نوجوان شورشی است که همراه گروگان خود که زنی آمریکایی (با بازی نیکلسن) است از جنگلی در آمریکای جنوبی عبور می‌کنند.

داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره به ریاست واش وستمورلند کارگردان بریتانیایی همچنین از فیلم آمریکایی "Honey Boy" به کارگردانی آلما هارل و فیلم بریتانیایی "سِنت مود" (Saint Maud) به کارگردانی رز گلس تقدیر کردند.

 فیلم سنگالی "آتلانتیک" (Atlantics) به کارگردانی ماتی دیوپ در بخش مسابقه فیلم‌های اول داستانی جایزه ساترلند را دریافت کرد.  این جایزه به کارگردان بدیع‌ترین و خلاق‌ترین فیلم اول جشنواره تعلق می‌گیرد.

این فیلم که تولید مشترک سنگال و فرانسه است اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه جشنواره کن روی پرده رفت و جایزه بزرگ جشنواره کن را دریافت کرد. "آتلانتیک" نیز امسال در جوایز اسکار به نمایندگی از سنگال در بخش فیلم بلند بین‌المللی حضور دارد.

Atlantics

"آتلانتیک"

داستان فیلم درباره زنی جوان در داکار مرکز سنگال است که مرد مورد علاقه‌اش به امید پیدا کردن فرصت‌های بهتر با قایق به اروپا می‌رود. دیوپ 37 ساله، کارگردان سنگالی-فرانسوی، اولین زن آفریقایی‌تبار است که در تاریخ جشنواره کن در بخش مسابقه حضور داشت.

داوران بخش مسابقه فیلم‌های اول داستانی به ریاست جسیکا هاوسنر کارگردان و فیلمنامه‌نویس اتریشی در این بخش از فیلم کره‌ای "خانه مرغ مگس" (House of Hummingbird) به کارگردانی کیم بو-را تقدیر کردند.

"شورش سفید" (White Riot) به کارگردانی روبیکا شاه از بریتانیا نیز جایزه گریرسن بهترین مستند جشنواره فیلم لندن را از آن خود کرد. این جایزه برای تقدیر از مستندهای بلند واجد انسجام، خلاقیت، برتری تکنیکی یا اهمیت فرهنگی در نظر گرفته شده است. این مستند درباره جنبش اعتراضی پانکی رِگِی "راک در برابر نژادپرستی" در بریتانیا از 1976 تا 1978 است.

یانس فورد تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی/آفریقایی نامزد اسکار ("جزیره قوی") رئیس داوران بخش مسابقه مستند این دوره جشنواره بود.

شصت و سومین جشنواره فیلم لندن BFI از 2 اکتبر آغاز شد و 13 اکتبر با اولین نمایش اروپایی "ایرلندی" به کارگردانی مارتین اسکورسیزی به کار خود پایان می‌دهد. امسال 60 درصد فیلم‌های بخش‌های مسابقه ساخته خانم‌های فیلمساز بود. جشنواره فیلم لندن را مؤسسه فیلم بریتانیا برپا می‌کند. اولین دوره این جشنواره سال 1956 برگزار شد.