سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم بلند داستانی "#دوچرخه_ باز" به کارگردانی مصطفی نظری‌زاده در سی ‌و ‌دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش درآمد.

نظری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم و وضعیت نمایش آن گفت: فیلم "#دوچرخه_ باز" پروانه ویدئویی دارد و با بودجه ویدئویی ساخته شده است، بنابراین از المان‌های اکران سینمایی مانند داشتن بازیگران چهره دور است و با وجود آن که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان مورد توجه و نظر منتقدان و مخاطبان قرار گرفت، اما قدرت رقابت در اکران و فروش در گیشه را ندارد، اما قرار است از تلویزیون پخش شود.

وی درباره شرایط ساخت فیلم کودک و نوجوان بیان کرد: ما محکوم به امیدواری هستیم و چاره‌ای جز داشتن امید نداریم. حداقل چیزی که انتظار داریم این است که اگر مسئولان حمایت نمی‌کنند حداقل سنگ‌اندازی نکنند، بخصوص در فضای سینمای کودک و نوجوان این محدودیت‌ها بیشتر است. من و همنسلانم باید به این تغییر و جنگیدن در این سینما ادامه دهیم تا درنهایت آنچه فکر می‌کنیم درست است رقم بخورد.

مصطفی نظری زاده- هشتگ دوچرخه باز

این کارگردان ادامه داد: متأسفانه در جشنواره امسال این که بسیاری از فیلم‌های کودک و نوجوان فاقد قصه بودند بسیار ناراحت‌کننده بود، در حالی که کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شنیدن قصه هستند و آنچه در این سال‌ها به‌عنوان فیلم شاخص مطرح بوده نیز فیلم‌های قصه‌محور هستند. بچه‌ها درام را خیلی خوب درک می‌کنند.

نظری‌زاده همچنین گفت: از همین رو ما سال گذشته طراح رویداد خلق ایده را شکل دادیم و امسال نیز در حال تدارک مقدماتی هستیم تا این کارگاه آموزشی را برای نخستین بار با موضوع سینمای کودک و نوجوان برگزار کنیم  تا در کنار خلق ایده  در کنار استادان به نام این عرصه، فیلمنامه‌هایی نوشته شود  که فیلمسازان بتوانند در جلسات پیچینگ توانایی خود را نشان داده و حمایت سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان را در حوزه فیلم کودک و نوجوان جلب کنند.

کارگردان "بچه‌های پرواز" درباره نبود قصه‌ در آثار کودک و نوجوان و ناآشنا بودن فیلمسازان با به تفکرات و دغدغه‌های این نسل توضیح داد: در روند نگارش فیلمنامه یک مرحله طراحی شخصیت داریم. شناسنامه شخصیت‌ها در این بخش نوشته می‌شود و عامل دراماتیک و راه‌‌های حل مشکل عنوان می‌شود و می‌توان بر پایه آن درام را شکل داد. من به‌واسطه بچه‌های اطراف خودم تحقیقات میدانی انجام می‌دهم و نتیجه نهایی را با آن‌ها در میان می‌گذارم و موقعیت طراحی شده‌ خودم را برای آن‌ها بیان می‌کنم. اگر از آن استفاده کنند همان نتیجه را پرداخت می‌کنم وگرنه تجدیدنظر خواهم کرد. این تحقیق میدانی در فیلمنامه‌نویسی برای سینمای بدنه نیز اتفاقی مهم است. اصغر فرهادی در یک کارگاه آموزشی گفت "از نشستن در یک دادگاه و شنیدن یک دیالوگ ایده فیلم "فروشنده" به ذهنش رسید و با آن جرقه اولیه شروع به نگارش فیلمنامه کرد". بسیاری از اوقات ما به شخصیت بچه‌ها توجه نمی‌کنیم. از آنجا که بچه‌های بسیاری در سنین مختلف در اطرافم هستند و با آن‌ها ارتباط دارم می‌توانم از نظرات آن‌ها بهره‌مند شوم و به دغدغه‌هایشان نزدیک آشنا شوم. ضمن این که جدا از ارتباط مستقیم، کتاب‌های روانشناسی و تربیتی را نیز مطالعه می‌کنم چرا که باعث می‌شود به جنس آرزوها و دغدغه‌های آن‌ها در سنین مختلف نزدیک شوم.

نظری‌زاده در ادامه عنوان کرد: دوست دارم برای نوجوانان فیلم بسازم، اما با محدودیت‌های بسیاری روبرو هستیم و این باعث می‌شود عملاً به سمت آن‌ها نرویم. نسل نوجوان ما با مسائل زیادی درگیر است، اما نمی‌توانیم خوراک مناسبی برای آن‌ها فراهم کنیم. آنچه درباره این نسل می‌گویند این است که نوجوان مانند یک مزرعه آماده شده است. ما بچه‌هایمان را بزرگ می‌کنیم و آن‌ها را آماده می‌کنیم اما در این مرحله آن‌ها را کاملاً نادیده می‌گیریم به همین دلیل هیچ خوراک فرهنگی مناسبی به آن‌ها نمی‌دهیم. سال گذشته فیلم خوب "ضربه فنی" به کارگردانی غلامرضا رمضانی برای نوجوانان در جشنواره به نمایش درآمد، اما در گیشه شکست خورد. این در حالی است که نسل ما فیلم "من ترانه 15 سال دارم" را می‌بیند و درباره آن صحبت می‌کند. همین باعث می‌شود فیلم فروش خوبی داشته و در ذهن همنسلان من هم بماند، اما "ضربه فنی" برای همان مخاطب نوجوان ساخته می‌شود و در ادامه شکست می‌خورد. از همین‌جا معلوم است که نوجوان ما به سینمایی که لحظات شادی را برایش فراهم می‌کند علاقه‌مند است و از سینمایی که او را به فکر وادارد دوری می‌کند. شاید به همین دلیل است که دیگر کسی به سراغ ساخت آثار خوب نمی‌رود. از سوی دیگر تولید، پخش و اکران فیلم نیز شرایط سختی دارد و بسیاری از خالقان آثار سینمایی کودک و نوجوان کنار کشیدند. این باعث می‌شود تا نوجوان امروز در جوانی تعارضات زیادی حتی نسبت به نسل ما داشته باشد.

این کارگردان جوان در خاتمه درباره تازه‌ترین فعالیت خود نیز توضیح داد: فیلم بعدی من باز هم در سینمای کودک و نوجوان خواهد بود. در حال حاضر فیلمنامه "آغاز آرزوها" را آماده دارم و پس از گذشت چند ماه از نگارش آن بار دیگر در حال  بازنویسی آن هستم. فیلم یک قصه فانتزی کودکانه دارد و درباره آرزوهاست که این بار در قالب یک فیلم سینمایی آن را  کار خواهم کرد.