سرویس سینمایی هنرآنلاین: علی اتحاد هنرمند هنرهای دیداری و اجرایی و پژوهشگر حکمت و فرهنگ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با بیان این که کارگاه ویدیو پرفورمنس را در هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید برگزار کرده است؛ افزود: کارگاه را به شکل تعاملی برگزار کردیم و پرسیدم که چه کسانی ویدیو آرت، پرفورمنس آرت کار کرده‌اند و هنرهای معاصر کار کرده‌اند.

وی گفت: این نکته که ما هنر پرفورمنس را جدید می‌دانیم با آن که 70 سال از عمر آن می‌گذرد نکته عجیب و تاسف باری است. این که ما در ایران از رسانه پرفورمنس به عنوان رسانه ناشناخته حرف می‌زنیم عجیب است. ما در مورد تمام حوزه‌های هنر این مسئله را داریم، در کشور ما هنر کمتر از 80 سال عمر دارد و از جهت شناخت هنر آوانگاردی که 70 سال از عمر آن می‌گذرد فقیر هستیم. پیش از این 70 سال، ساختار هنری، ساختار استاد و شاگردی صنعت است و حتی با واژه هنر هم به تازگی مواجه شدیم. هنر در ادبیات فارسی تا اوایل قرن بیستم در کشورمان به معنای کرامت انسانی استفاده شده است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: هنر در کشورمان به معنای سجایای اخلاقی شناخته شده است. هنوز نگاه عمومی در کشور ما بعد از گذشت این سال‌ها، نگاه استاد و شاگردی است. بسیاری از فیلمسازان هستند که با دستیاری شروع می‌کنند و فیلمساز می‌شوند و احساس نیاز به مطالعه و یادگیری نمی‌کنند. دوستانی هم هستند که با کار گروهی کارشان را شروع می‌کنند.

وی همچنین توضیح داد: 18 سال قبل دانشجو بودم و آن زمان کتاب‌های ترجمه فارسی هنر به زحمت از دهه 60 میلادی جلو می‌آمدند و به تدریج کتاب‌های تازه‌ای ترجمه شد و در چند سال اخیر تعدادشان خیلی زیاد شده است. دانشگاه‌های ما هنوز فرصت نکرده‌اند به این کتاب‌ها و دانش روز برسد. امروز تاریخ هنر به شکل خطی تدریس نمی‌شود، بلکه سه بعدی تدریس می‌شود. شما به عنوان دانشجوی هنر، ادبیات و تاریخ و ... را می‌خوانید اما اگر تاریخ را ندانید مجبورید آن را خودتان تجربه کنید.

اتحاد اظهار داشت: خوشحالم بخش ویدیو آرت به جشنواره خورشید اضافه شده است و هنرمندان را با این مدیوم‌ها آشنا می‌کند. هر چقدر جهان بزرگتری داشته باشیم آدم‌های خوشبخت‌تری هستیم.

هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید شامل بخش های مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا، مسابقه ویدیوآرت، مروری بر سینمای تجربی آلمان و بخش ویژه بازآفرینی شهری، از ۸ تا ۱۱ مهر به دبیری مهدی یارمحمدی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.