به گزارش هنرآنلاین، یوتا ویله مدیر انجمن فیلم کوتاه آلمان و داور بخش مسابقه فیلم تجربه‌گرا در خصوص جایگاه سینمای ایران در عرصه بین الملل گفت: اظهارنظر درباره این موضوع کار آسانی نیست. چرا که در کشور ما آلمان، تنها تعداد محدودی از کارگردانان ایرانی شناخته شده هستند و شناخت کافی در این زمینه وجود ندارد.

داور بخش مسابقه فیلم تجربه‌گرا ادامه داد: این در حالی است که بعضی فیلم‌ها را مهاجران ایرانی مقیم در خارج از کشور ساخته‌اند و حتی از فضای داخلی ایران به دور بوده و رد پایی از سینمای ایران در آثار آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

وی افزود: جشنواره‌های فیلم، این توانایی را دارند که تعداد زیادی از فیلمسازان را دور هم جمع کرده و فیلم‌های خود را به همگان معرفی کنند این در حالی است که فیلم‌های ایرانی مخاطب بین‌المللی بسیاری دارند اما به علت عدم امکان حضور در کشور شما، ما فیلم‌های ایرانی را به اروپا می‌بریم.

داور بخش مسابقه فیلم تجربه‌گرا خاطرنشان کرد: شرایط اکران فیلم‌های خارجی در کشورهای دیگر بسیار بهتر است بنابراین باید تاکید کنم که فیلمسازان ایرانی همانند دیگر فیلمسازان باید آثار خود را برای نمایش و جذب مخاطب به دیگر کشورها ارسال کنند. بسیاری از فیلم‌های ایرانی موجود در کشورهای خارجی از سطح کیفیت محتوایی و ساختاری بالایی برخوردارند، اما به علت نداشتن عنوان مناسب و حتی زیرنویس خوب، کنار گذاشته می‌شوند و از مخاطب بین المللی محروم می‌مانند.

وی ضمن اشاره بر قابلیت بالای سینمای ایران در ساخت فیلم با موضوعات متنوع عنوان کرد: کپی‌برداری از شیوه سینمای هالیوود در ایران به جایی نمی‌رسد و معتقد هستم که در تولید فیلم ایرانی باید موضوعات دست اول و متناسب با فرهنگ این کشور باشد چرا که فیلمسازان اینگونه به موفقیت بیشتری در سینمای بین‌الملل خواهند رسید.

مدرس کارگاه پیچینگ فیلم ایرانی برای ارائه به اروپا درباره موفقیت جشنواره مستقل فیلم خورشید در معرفی سینمای انسان، طبیعت و جهان اظهار داشت: موضوع انسان و طبیعت و جایگاه آن در جهان نیاز به قصه و داستانی مناسب دارد و در عین حال با جذابیت موضوعی قطعاً مخاطب بین‌المللی خوبی را به خود اختصاص خواهد داد‌.

وی در خصوص هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید گفت: در ادوار گذشته جشنواره به صورت مجازی داوری آثار را برعهده داشته و امسال به صورت فیزیکال در این رویداد بزرگ هنری حضور دارم. جشنواره فیلم مستقل خورشید بسیار بزرگ بوده و موضوعات و سبک‌های فیلمسازی مختلفی را شامل می‌شود. از نظر بنده این جشنواره از جذابیت‌های بالایی برخوردار بوده و تعدد موضوعات و تعداد بالای فیلم‌های راه یافته به جشنواره تا حدی بالا بوده است که نتوانسته‌ام به جمع بندی کلی‌ای از فیلم‌های این جشنواره دست یابم.

مدرس کارگاه پیچینگ فیلم ایرانی تاکید کرد: با این حال مستقل بودن جشنواره به طور کلی نظردهی در خصوص آثار را آسان‌تر کرده و حضور در این جشنواره برای من تجربه خوبی بوده است.

یوتا ویله در خصوص سطح کیفی آثار راه یافته به مسابقه یادآور شد: تعداد آثار خوبی به جشنواره راه یافته است و برخی فیلم‌ها در سکانس‌های اولیه من را بسیار تحت تأثیر قرار داده است و در این میان آثاری هم وجود دارد که از لحاظ موضوعیت شباهت بسیاری به هم داشته‌اند. این جشنواره همانند دیگر جشنواره‌های خارجی از عملکرد خوبی برخوردار بوده و آینده خوبی را برای سینمای مستقل رقم خواهد زد.