به گزارش هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید عصر دوشنبه هشتم مهر با حضور اهالی هنر، اصحاب رسانه و علاقه‌مندان در خانه هنرمندان برگزار شد.

کیانوش عیاری (فیلمساز)، علی ربیعی (سخنگوی دولت)، علی دهکردی، پرواز همای (مشاور هنری جشنواره) مهدی یارمحمدی (دبیر جشنواره) و جمعی از مدیران شهری از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم پرواز همای با خیر مقدم به حضار گفت: من به‌عنوان مشاور هنری این دوره از جشنواره بسیار خشنودم که در خدمت شما هستم. به‌پاس سال‌ها تلاش، هنر و آموزش این جشنواره را معطر می‌کنیم به نام استاد بزرگ کیانوش عیاری، کارگردان مطرح سینمای ایران با بزرگداشتی که برای ایشان تدارک دیده‌ایم.

ربیعی: سینما بخش جدایی‌ناپذیر نسل‌ها

سپس علی ربیعی با حضور روی صحنه بیان کرد: خوشحالم که در جمع اساتید گران‌قدر و طالبان هنر و کنشگران عرصه سینما هستم، ظاهراً من سیاست‌مدار هستم ولی شبی یک فیلم نبینم نمی‌خوابم. با سینما رشد کردم و آرزوهایم را در این حوزه پیدا کردم.

او با بیان خاطره‌ای ادامه داد: سینما بخش جدایی‌ناپذیر نسل‌های مختلف بوده است، سینما آرامش‌بخش بوده و مردم با این حوزه خاطرات خوب و تلخ بسیاری دارند. در این مراسم حضور پیدا کردم تا به‌رسم ادب از آقای عیاری که سینمایش بسیار آموزنده و جریان ساز بوده است تقدیر کنم، آقای عیاری با آثار خود از جمله "خانه پدری" و "آن سوی آتش" برای نسل‌های مختلف خاطره‌ساز و آموزش‌دهنده بودند.

ربیعی خطاب به فیلمسازان جوان و باتجربه ایرانی گفت: از تمامی فیلمسازان باتجربه و جوانی که در جامعه با آثارشان تأثیر گذاشتند قدردان هستم. وقتی به موضوع جشنواره فکر کردم دیدم که به‌راستی زندگی ما چیزی جز تعامل با طبیعت نیست و اگر این برخورد ساماندهی شود و مخرب نباشد زندگی بسیار زیبا و راحتی خواهیم داشت. ما به‌جز چالش با طبیعت و تعامل با انسان‌های دیگر کاری در طول روز نمی‌کنیم و اگر این رابطه‌ها تنظیم شود حالمان خوب می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: کاری که در قالب سینما و هنر می‌تواند صورت بگیرد، به بهتر شدن این رابطه کمک می‌کند. من در رشته جامعه‌شناسی ارتباط تحصیل کردم و مردم همواره با حکایات زندگی کردند، حکایات روایتی از تلاش‌ها، غم‌ها و شادی‌هاست و همه ما با این‌ها زندگی کردیم. بچه‌های ما در این دوره بیش از همیشه به هنر و به‌طور خاص سینما نیاز دارند. سینما بسیار مؤثر است و نازل‌ترین بخش آن شاید سرگرمی باشد. اصلاً از اقتصاد سینما خوشم نمی‌آید درست است که وجود دارد اما این حوزه را تقلیل می‌دهد.

او تأکید کرد: ما امروز مشکلات زیادی داریم، آسیب‌های زیادی داریم اما بیش از هر دوره دیگری نیاز به امید و بهبود حال خود داریم، هنر و سینما باید حال مردم را خوب کند. می‌دانم که هنرمندان حاضر الان می‌گویند باید حال هنرمند خوب باشد تا حال مردم را خوب کند اما اگر این امیدگرایی را رواج دهیم حال همگی ما خوب خواهد شد. من به خاطر علاقه‌ای که به سینما دارم خدمت رسیدم و امیدوارم با وجود مشکلات دشواری که پیش روی رویدادهای مستقل است بتوانیم با تعامل یکدیگر امید را به مردم انتقال دهیم.

عیاری: فیلم "آبادانی‌ها" مهجور واقع شد

سپس کلیپ بزرگداشت کیانوش عیاری برای حضار پخش شد و او با اشاره به سختی‌های برگزاری جشنواره مستقلی چون جشنواره فیلم مستقل خورشید، با تقدیر از نمایش فیلم "آبادانی‌ها" در این رویداد گفت: من کاملاً هم فیلمساز مستقلی نیستم و تعدادی سریال و فیلم ساختم که در این جرگه قرار نمی‌گیرد اما فیلم "آبادانی‌ها" می‌تواند در چنین دسته‌بندی قرار بگیرد. این فیلم بسیار مهجور است و تنها چند هزار نفر این فیلم را دیدند و متأسفانه هرگز امکان اکران منصفانه نداشته است. می‌گویند انسان همواره بیشترین آسیب را از جایی می‌خورد که به آن علاقه دارد و برای من هم همین‌طور است و از سینما که بیشترین علاقه را به آن دارم آسیب دیده‌ام.

سپس با حضور چهره‌های حاضر در مراسم از کیانوش عیاری به‌پاس سال‌ها فعالیت در حوزه سینما تقدیر به عمل آمد و او با حضور روی صحنه گفت: آقای ربیعی به نکاتی اشاره کردند که برای من جذاب بود و در جهت تکمیل آن بگویم وقتی با کسی احوال‌پرسی می‌کنم و می‌گوید حالت خوب است، خیلی طلبکارانه می‌گویم که حال شما خوب است؟ گمان می‌کنم که این روزها حال هیچ‌کس خوب نیست. اما گفته شد فیلم "آبادانی‌ها" 28 سال پیش ساخته شد اما فکر می‌کنم که در تعداد تماشاگرانش اغراق کردم و فکر نمی‌کنم با تعدادی که امروز فیلم را می‌بینند به هفت هزار نفر هم برسد. "آبادانی‌ها" یکی از مهجورترین فیلم‌های تاریخ است که فیلمی ضد جنگ نیست و خواهش می‌کنم که بی‌طرفانه فیلم را ببینید.

عیاری همچنین درباره جشنواره فیلم مستقل خورشید گفت: برای من خیلی جذاب است که یک جشنواره با این ویژگی‌ها متولد می‌شود و هفت سال بدون هیچ کمکی ادامه پیدا می‌کند، در ایران آن‌قدر جشنواره‌ها زیاد است که آدم خنده‌اش می‌گیرد اما این عین دموکراسی است و اشکالی ندارد، ما حق انتخاب داریم که بدانیم انگیزه جشنواره‌ها چیست و چه رویکردی خواهند داشت. جشنواره خورشید یکی از ارزشمندترین جشنواره‌ها در این حوزه است و به ‌تمامی دست‌اندرکاران جشنواره بسیار خسته نباشید می‌گویم.

نقش هنرمندان در بازآفرینی شهری

در ادامه مراسم سید مجتبی علوی مقدم سرپرست شرکت بازآفرینی ایران روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: هر جا علم و عمل با هنر آمیخته شود تأثیر بسیار زیادی دارد و خوشحالم از اینکه جشنواره امسال به بازآفرینی می‌پردازد و امیدوارم بتوانیم با هنر سینما مسائل جامعه را به‌درستی پیش ببریم.

وی ادامه داد: هرجایی که ما از انسان و طبیعت و آفریده‌های خداوند متعال عبور کردیم و خواسته‌های خود را منشأ قرار دادیم نظم طبیعت به هم خورد. امروز هم این اتفاق در مناطق مسکونی شهری افتاد و به جهت اینکه برنامه مدونی نداشتیم و به موضوعات اجتماعی توجه نداشتیم ضرر کردیم. امروز اداره کل راه و شهرسازی توجه به خواست و نیاز مردم در مناطق مسکونی دارد و قطعاً هنرمندان می‌توانند به غنای کار و تأثیر آن بر جامعه کمک به سزایی داشته باشند و امیدوارم این ارتباط عمیق را در خدمت ارتقای جامعه ادامه دهیم و نقطه عطف این اتفاق تفاهم‌نامه‌ای است که امروز امضا خواهد شد چون هر کاری با آموزش تأثیر بیشتری دارد.

سپس با حضور علی ربیعی و مدیران شهری تفاهم‌نامه‌ آموزشی و پژوهشی بازآفرینی شهری به امضا رسید و نمایش فیلم سینمایی "آبادانی‌ها" پایان‌بخش این مراسم بود.

در دومین روز جشنواره چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

صبح روز سه‌شنبه نهم مهر، کارگاه تجربه نمونه تسهیل گری با محوریت بازآفرینی شهری از ساعت 10 تا 11:30 برگزار می‌شود.

سپس کارگاه انتقال تجربه کارگردانی با حضور بهزاد خداویسی کارگردان و بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در جشنواره فیلم مستقل خورشید از ساعت 11:00 تا 13:00 در خانه هنرمندان میزان علاقه‌مندان خواهد بود.

همچنین در دومین روز از جشنواره در سئانس‌های 14:30، 16:15، 19:45 و 21:30 آثار بخش مسابقه  فیلم تجربه‌گرا و در سئانس 18 فیلم‌های منتخب جشنواره سلولارت آلمان به نمایش درخواهد آمد.

هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید تا یازدهم مهر در خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است.