سرویس سینمایی هنرآنلاین: مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز سینما، تلویزیون و مدرس کارگاه موسیقی و سینمای هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید در خصوص عملکرد کارگاه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این کارگاه محفلی برای آشنایی با موسیقی فیلم است و با بیان مباحث مقدماتی موسیقی فیلم فارغ از چارچوب حرفه‌ای، جنبه‌ای آموزشی برای متقاضیان دارد و به تشریح نقش آن در سینما و هنرهای تصویری می‌پردازد.

آهنگساز سریال‌های "محکومین"، "حوالی پاییز" و "دلدادگان" افزود: شاید برگزاری جشنواره، رقابت و تقدیر از برگزیدگان، در افزایش سطح کیفیت فیلم‌ها تأثیرگذار باشد، اما مباحث آموزشی تنها در کارگاه‌ها امکان‌پذیر است و منجر به ارتقای سطح کیفی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در کارگاه‌ها خبری از رقابت نیست بلکه افراد بیش از هر چیزی مورد آموزش قرار می‌گیرند. ‌این در حالی است که نیاز به آموزش امری لازم و فضای ارائه آن در جشنواره فراهم است. ‌کشف استعدادها و پرورش آن از دیگر رویکردهای برگزاری کارگاه‌ها است‌ تا متقاضیان این هنر نسبت به پیگیری آن اقدام کنند‌.

سخاوت‌دوست درباره اهمیت موسیقی در فیلم و سنخیت آن با سینما اذعان داشت: شاید بتوان گفت ما نگرش‌های مختلفی در حوزه موسیقی فیلم داریم. موسیقی در زمان‌هایی نقش ترمیم‌کننده یا کامل‌کننده‌ای را ایفا می‌کند‌. این در حالی است که ‌ اگر ایرادهایی نظیر وجود فضای خالی در فیلم یا نقش‌آفرینی بازیگران باشد، موسیقی این ایرادهای را رفع می‌کند. موسیقی فیلم ناخودآگاه تصویر است و همان‌گونه که تصویر بر  روان یک انسان تأثیر می‌گذارد و به آن جهت می‌دهد، همان میزان هم موسیقی در شکل‌دهی تصویر نقش دارد.

آهنگساز فیلم‌های سینمایی "نفس"، "شبی که ماه کامل شد" و "حمال طلا" ادامه داد: کارگاه‌ها مقدمه‌ای برای ورود به بحث آموزش است. مهم‌ترین بحث هنر گفتمان هنری است چرا که وحدت و ارتباطی بین هنرها ایجاد و به هنرمندان کمک می‌کند. در واقع کارگاه‌ها نوعی همزیستی هنری فراهم می‌کند و گفتمان و نقد هنری را سبب می‌شود. ‌عمل‌گرا بودن این فضا قطعاً نتیجه‌ای دارد که بر ضرورت‌های این محافل می‌افزاید‌.

وی در پایان اذعان داشت: جشنواره امکان گفتمان هنری را فراهم کرده و بدون کینه‌ورزی هنرمندان مستقل را در کنار هم جمع کرده و به بررسی آثار می‌پردازد. این نگاه قطعاً انتقادهای اصولی را منتقل کرده و برای فیلمسازان جنبه آموزشی دارد. این فرصت ستودنی است و امیدوارم همانند اسمش بدرخشد.

هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید به دبیری مهدی یارمحمدی از هشتم مهر در خانه هنرمندان ایران آغاز شد و تا 11 مهر ادامه دارد. نمایش 90 فیلم در بخش‌های مسابقه فیلم مستقل تجربه‌گرا، مسابقه ویدیو آرت، مروری بر سینمای تجربی آلمان و بخش ویژه بازآفرینی شهری از برنامه‌های جشنواره است.