سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید با حضور مهدی یارمحمدی دبیر، دکتر مجید روستا عضو شورای سیاست‌گذاری و عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی و رضا نگهبان مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، دوشنبه ۸ مهرماه با حضور اصحاب رسانه در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست یارمحمدی بیان کرد: همواره بزرگترین حامی ما اصحاب رسانه و فیلمسازان هستند. در این دوره از جشنواره به دنبال اندیشه‌ورزی و مهارت در تجربه خلاق هستیم و در تلاش هستیم تا تصویر درستی از سینمای تجربی ایران در مجامع بین‌المللی ارائه دهیم. سینمای تجربی به اندازه پتانسیل‌های ایران نیست و ما در تلاش هستیم تا این توان را توسعه داده و اعتبار و آبرو و درخششی برای سینمای ایران به ارمغان بیاوریم.

وی ادامه داد: امسال طی توافقی که با شرکت راه و شهرسازی داشتیم زیرشاخه بازآفرینی شهری را تعریف کردیم چرا که کانسپتی برای سینمای تجربی است و می‌خواهیم از این بستر به یک مفهوم کلی برسیم. امیدوارم این شرکت حمایت‌شان را از جشنواره جدی‌تر دنبال کنند و مسیری برای تولیدات در این بستر فراهم شود و جشنواره در اولویت این دوستان قرار گیرد.

دبیر هفتمین دوره جشنواره فیلم مستقل خورشید همچنین اظهار کرد: در این دوره تعاملی با سینمای آلمان داشتیم و ورک‌شاپ‌هایی نیز در این دوره برگزار خواهیم کرد چرا که به گفته بسیاری از هنرمندان خارجی، ایران این پتانسیل و انرژی را دارد اما هنرمندان در عرصه معرفی و پخش فیلم ضعیف هستند و این ورک‌شاپ‌ها طی تفاهم‌نامه‌هایی که با مدارس آلمان و فرانسه داشتیم برگزار خواهند شد.

یارمحمدی در ادامه به معرفی هیئت داوران بخش فیلم جشنواره پرداخت و گفت: در این دوره از جشنواره تام فیکس پاتریک از آمریکا، یوتاویله از آلمان و مارک هاز از فرانسه، مانیش مالهوترا از هند، رامتین شهبازی و کاوه سجادی‌حسینی از ایران هیئت داوران بخش فیلم جشنواره را تشکیل می‌دهند.

در ادامه این نشست پرواز همای که به عنوان مشاور هنری در این دوره از جشنواره حضور دارد و قرار است ورک‌شاپ موسیقی فیلم را نیز به همراه مسعود سخاوت‌دوست برگزار کند، بیان کرد: در این دوره از جشنواره ما جایزه استاد ابوالحسن خرقانی را خواهیم داشت و از میان موسیقی فیلم‌ها بهترین را انتخاب کرده و این جایزه را به برگزیده اهدا خواهیم کرد. ضمن این‌که در این ورک‌شاپ نیز درباره موسیقی‌‎های خوب آثار برگزیده دنیا و نقش تیتراژ در فیلم صحبت خواهیم کرد.

همچنین آنیتا محمدیان روابط عمومی شرکت راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: محله سیروس، گنج پنهان معنوی استان تهران است و قصد داریم این محله را با دوستان در بخش بازآفرینی شهری مطرح کرده و فعالیت‌های هنری در راستای معرفی و بازآفرینی این محله داشته باشیم.

رضا نگهبان مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز به نمایندگی از این شرکت عنوان کرد: آثار هنری تاثیر بسزایی در بازآفرینی شهری دارند. ما یک جامعه هیجانی هستیم و می‌بینیم که در بسیاری از موارد  یک موضوع فردی ناگهان کل جامعه را درگیر می‌کند اما سالانه ۱۷ هزار و ۲۰۰ نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند و هیچکس نسبت به این موضوع واکنش ندارد. این در حالی است که جامعه هنری می‌تواند نقش بسزایی در این بازآفرینی فرهنگی داشته باشد. ما انتظار داریم تا به این موضوعات جدی پرداخته شود و آسیب‌های اجتماعی را رصد کنیم و به آن‌ها بپردازیم چرا که فضای هنری یک فرصت مثبت است و فضای فکری وزارت راه در شرایط فعلی  با این موضوع همراه است.

در ادامه مجید روستا عضو شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره و عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی نیز درباره همراهی با این جشنواره گفت: اساسا شهر هنر زندگی اجتماعی است و خود شهر یک خلق هنری است و از زاویه هنر، داستان، شعر و فیلم ارتباط بی بدیلی با هم دارند. در بسیاری از کشورها بحث بازآفرینی فرهنگ مبنا، مطرح است و ما نیز امروز  از اهالی رسانه دعوت می‌کنیم با رویکردی جدید در حوزه بازآفرینی شهری به ما کمک کنند تا بتوانیم در این عرصه فعالیت‌های پررنگی داشته باشیم. متاسفانه در طی این سال‌ها به نخبگان در حوزه‌های مختلف فضای شهری توجه نکردیم و افرادی که در مناطق بازآفرینی شده، زندگی می‌کنند الزاما افرادی آسیب پذیر نیستند. این مناطق نام آورانی را در دل خود دارند اما خیلی به آنها توجه نمی‌شود.

علی  اتحاد که نماینده و هیئت انتخاب بخش ویدئوآرت این رویداد هنری است، نیز در این نشست تاکید کرد: همانطور که فیلم کوتاه زیر سایه سینما زندگی می‌کرد ویدئو آرت نیز زیر سایه بود و تنها محل ارائه آن در گالری‌ها بود. اینکه امروز  می‌تواند در کنار فیلم‌های کوتاه به نمایش درآید حرکت رو به جلویی است و باعث می‌شود تفکیک بهتری بین این دو وجود داشته باشد.

هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید، شامل بخش‌های مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا، مسابقه ویدیوآرت، مروری بر سینمای تجربی آلمان و بخش ویژه بازآفرینی شهری، به دبیری مهدی یارمحمدی، ۸ تا ۱۱ مهر  در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.