به گزارش هنرآنلاین، آیین افتتاحیه هفته فیلم فنلاند عصر روز گذشته شنبه ششم مهر در خانه هنرمندان برگزار شد و سخنرانان به ایجاد تبادل نظر برای ارتباط میان دو کشور، ساخت فیلم‌های مشترک و درک و شناخت متفابل فرهنگ مردمان‌شان و سینماگران‌شان اشاره کردند.

در ابتدای این مراسم پوستر هفته فیلم فنلاند از سوی مهمانان و شخصیت‌های فرهنگی و هنری هم‌چون سفرا و نمایندگان سفارتخانه کشورهای هلند، استرالیا، دانمارک، مجارستان، سوئد، نروژ، صربستان، اتریش، یونان، لهستان، فنلاند، محمدجواد شریعتی مدیرکل امور همکاری‌های دینی فرهنگی و ورزشی وزارت امور خارجه، محمدعلی کیانی مدیر کل همکاری‌های فرهنگی و هنری امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،رائد فریده‌زاده معاون امور بین‌المللی بنیاد سینمایی فارابی، سیف‌الله صمدیان، هوشنگ گلمکانی، آناهید آباد، کتایون شهابی، وحید اسفندیاری، مهدی رحمانی، معین کریم‌الدینی و…امضا شد و در ادامه علی عصاران که اجرای افتتاحیه هفته فیلم فنلاند را برعهده داشت، از لس سارینن، مدیرعامل بنیاد فیلم فنلاند دعوت به صحبت کرد.

سارینن به ایده برگزاری این برنامه از سال‌ها قبل اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که در بنیاد فیلم فنلاند به امکان برگزاری هفته فیلم فنلاند فکر می‌کردیم و با تلاش‌هایی که طی دو سال گذشته انجام شد، بالاخره این اتفاق افتاد. قطعا می‌دانیم فیلم‌سازانی در سطح جهانی دارید که موفقیت‌های زیادی را در جشنواره‌های جهانی کسب کرده‌اند. بنابراین مطمئن هستم از دیدن فیلم‌های کشورهای دیگر هم لذت ببرید و علاقه‌مند باشید.

وی درباره برپایی هفته فیلم فنلاند در شهرهای ایران گفت: باعث خرسندی ماست که مجموعه‌ای از فیلم‌های فنلاندی را در تهران و شهرهای دیگر نمایش داده می‌شود. از همه کسانی که در برگزاری این هفته فیلم تلاش کردند، تشکر می‌کنم، بخصوص سفارت سفیر محترم  کیونور وانتو که کمک شایانی به ما کردند اما هیچ رویدادی بدون اهالی این کشور که برای موفقیت آن رویداد تلاش می کنند، میسر نمی‎شود، از همه کسانی که برای این هفته فیلم تلاش کردند، تشکر می‎کنم و امیدوارم از دیدن فیلم‌های منتخب ما لذت ببرید.

در ادامه کیو نوروانتو، سفیر فنلاند در ایران دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: برای اولین‌بار است که فیلم‌های منتخب فنلاندی در سه شهر بزرگ ایران به نمایش درمی‌آید و در کنار آن کارگاه‌ها، فعالیت‌های جنبی و جلساتی میان تهیه‎کنندگان، فیلم‌سازان و نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و فنلاند برگزار می‌شود.

وی سپس نسبت به انتظار برای دریافت بازخورد مخاطبان بعد از تماشای فیلم‌های فنلاندی اشاره کرد و گفت: این رویداد نه تنها اتفاقی تازه است بلکه برای من و سفارت فنلاند هم در زمینه ارتباط میان ایران و فنلاند رویداد به خصوصی است. در ابتدا به عنوان یک علاقه‌مند به سینما نمی‌توانم بگویم چقدر خوشحال و مفتخرم که این فیلم‌ها در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان نمایش داده می‌شوند. بی‌صبرانه منتظر واکنش و نظرات تماشاچیان هستم و مشتاقم ببینم علاقه‌مندان ایرانی سینما چه برداشتی از فیلم‌های فنلاندی دارند؛ فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف و موفق در جشنواره‌ها در کنار آثار جدید سینمای فنلاند.

سفیر فنلاند در ایران درباره تاثیر برگزاری چنین رویدادهایی بیان کرد: در ماموریت‌های دیپلماتیک، یافتن شرکای خوب در کشور میزبان امری ضروری است. کسانی که تبادلات فرهنگی را برای منفعت دو جانبه ارتقا می‌دهند. برنامه‌ریزی این رویداد از یک سال قبل و صحبت‌های اولیه از دو سال قبل با کمک موسسه سینمایی هنر و تجربه و بنیاد فیلم فنلاند آغاز شد و حالا داریم از نتیحه این همکاری و تعهد مشترک لذت می‌بریم که قطعا یکی از رویدادهای مهم سفارت فنلاند است و امیدوارم رابطه میان فیلمسازان و مردم ما را قوی‌تر کند.

نوروانتو اظهار امیدواری کرد که شناخت میان این دو کشور با این برنامه بیشتر شود و ادامه داد: امیدوارم نمایش این فیلم‎ها، فرصت درک با هم بودن را به ما دهد. داستان‌گویی و فیلم‌سازی یک هنر جهانی است و هنگام تماشای فیلم یک موقعیت جدید و درعین حال آشنا را تجربه می‌کنید که فارغ از زبان، ملیت، مذهب و دیدگاه‌های سیاسی است. از یگدیگر می‌آموزیم و امیدها و بیم‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم. به خصوص در مواقع دشوار خوب است که در کنار هم باشیم و با هم گفت‌وگو کنیم. امیدوارم این فیلم‌ها پل‌های ارتباطی را بسازد و فهم و شناخت دو کشور را ارتقا دهد.

سخنران بعدی مراسم جعفر صانعی‌مقدم، مدیرعامل موسسه هنر و تجربه سینمای ایرانیان بود که در ابتدای صحبت‌هایش از سفرا و نمایندگان سفارتخانه کشورهای هلند، استرالیا، دانمارک، مجارستان، سوئد، نروژ، صربستان، اتریش، یونان، لهستان،فنلاند، همچنین مدیر عامل بنیاد فیلم فنلاند، یانا پوسکالا مدیر امور بین‌الملل و تبلیغات بنیاد فیلم فنلاند، کارل آهو تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی مستند و تلویزیونی، ریتا آلتو کارگردان فیلم‌های کوتاه از فنلاند و مقام‌ها و شخصیت‌های ایرانی همچون سیدعلی پاکدامن مدیر کل امور دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، محمدجواد شریعتی مدیرکل امور همکاری‌های دینی فرهنگی و ورزشی وزارت امور خارجه، محمدعلی کیانی مدیر کل همکاری‌های فرهنگی و هنری امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما، روح الله حسینی مدیر کل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین المللی سازمان سینمایی برای همکاری در برگزاری این هفته فیلم و نشست‌هایی که طی روزهای آتی برگزار می‌شود، تشکر کرد.

وی سپس درباره پیشینه برگزاری هفته‌های فیلم در هنر و تجربه گفت: موسسه هنر و تجربه سینمای ایرانیان طی دو سال گذشته هفته فیلم کشورهای ارمنستان، آلمان، برزیل، چین، صربستان و دو هفته فیلم کشورهای اروپایی و شب فیلم گرجستان و شب فیلم برزیل را برگزار کرده است. در کنار برگزاری هفته‌های فیلم، همیشه سعی داشته‌ایم  علاوه بر نمایش فیلم، کارگاه‌های آموزشی با عنوان سینمای هنری و چگونگی انجام تولیدات مشترک با سایر کشورها را با حضور کارگردانان، تهیه‌کنندگان و مسئولان از کشور ایران و سایر کشورها برگزار کنیم.

به گفته او یکی از اهداف برگزاری هفته‌های فیلم امکان نمایش فیلم‌های خارجی برای تماشاگران علاقه‌مند و ایجاد زمینه برای بحث و تبادل نظر در خصوص تولید مشترک فیلم با سایر کشورها بوده است.

صانعی‌مقدم برای توضیح بیشتر این موضوع به ذکر مثالی پرداخت و گفت: همزمان با برگزاری هفته فیلم صربستان، با هماهنگی موسسه هنر و تجربه مذاکرات بین بنیاد سینمایی فارابی و مرکز فیلم صربستان انجام شد و نتیجه آن‌ها امضای یک توافق‌نامه برای همکاری در زمینه‌های مختلف سینمایی از جمله تولیدات مشترک است که در حال حاضر تهیه‌کنندگان دو کشور برای اجرایی کردن این امر در حال مذاکره هستند.

او درباره هفته فیلم فنلاند بیان کرد: همزمان با برگزاری هفته فیلم فنلاند و با توجه به حضور مدیر عامل محترم و مدیر امور بین‌الملل بنیاد فیلم فنلاند با هماهنگی موسسه هنر و تجربه برای بررسی زمینه‌های همکاری برای تولیدات مشترک فیلم بین ایران و فنلاند چندین نشست برنامه‌ریزی شده است. جلسه گفت‌وگو در مورد تولید مشترک بعد از نمایش فیلم برپا و روز یکشنبه جلسه تبادل نظر برای بررسی زمینه‌های همکاری بین بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد فیلم فنلاند با حضور  مدیران عامل، مدیران و کارشناسان هر دو بنیاد برگزار می‌شود. برای آشنایی بیشتر فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان سینمای ایران در خصوص چگونگی روند انجام تولید مشترک در کشور فنلاند، با همکاری خانه سینما نشستی را برای روز سه‌شنبه نهم مهر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در این جلسه مدیر عامل و مسئولان بنیاد فیلم فنلاند با تهیه‌کنندگان و کارگردانان ایرانی گفت و شنود دارند.

او هم‌چنین از همه تهیه‌کنندگان و کارگردانان علاقه‌مند به تولید مشترک برای نشست روز سه‌شنبه در خانه سینما دعوت کرد و درباره کارگاه‌های هفته فیلم فلاند توضیح داد: یک جلسه کارگاه با عنوان تولید فیلم مشترک با حضور سرکارخانم شهابی تهیه‌کننده و پخش‌کننده بین‌المللی فیلم و دو جلسه با عنوان تولید فیلم هنری با حضور کارگردانان کشورمان آقایان نوید محمودی و بهنام بهزادی برگزار می‌شود. این نشست‌ها در اصفهان و مشهد با حضور مدیران بنیاد فیلم فنلاند، تهیه‌کننده و کارگردانان این کشور است.

صانعی مقدم در پایان از مدیریت خانه هنرمندان ایران مجید رجبی معمار، سازمان سینمایی، امور بین‌الملل، هیئت امنا و هیئت مدیره موسسه هنر و تجربه ایرانیان تشکر کرد.

هفته فیلم فنلاند به همت موسسه هنر و تجربه سینمای ایرانیان و بنیاد فیلم فنلاند از ۶ تا ۱۲ مهرماه همزمان در خانه هنرمندان ایران در تهران، پردیس سیتی سنتر اصفهان و پردیس هویزه مشهد برگزار می‌شود.