سرویس سینمایی هنرآنلاین: انیمیشن سینمایی "بنیامین" به کارگردانی محسن عنایتی که در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد توجه واقع شد، قرار است پاییز امسال روی پرده سینماها برود. این فیلم داستان زندگی پسربچه‌ای به نام بنیامین است که برای نجات جان مادرش از دست سربازان پادشاه مجبور می‌شود به سفر خطرناکی برود.

مصطفی حسن‎آبادی تهیه‌کننده این انیمیشن سینمایی "بنیامین" در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین دراین‌باره گفت: ما با شرکت پخش "بهمن سبز" برای اکران فیلم در پاییز امسال قرارداد بستیم و پروژه تبلیغات سینمایی "بنیامین" را همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان آغاز کردیم.

وی افزود: پاییز به دلیل بازگشایی مدارس، پاییز زمان خوبی برای اکران سینمایی فیلم‌های کودک و نوجوان است. ظرفیت اکران‌های دانش‌آموزی می‌تواند به کمک سینما بیاید و در کنار اکران‌های معمولی سینما که هم‌اکنون وضعیت خوبی ندارد، سینما را با تزریق مخاطبانی جدید از رکودی که به آن دچار شده است خارج خواهد کرد.

مدیرعامل موسسه "آینده‌نگار" در پاسخ به سؤالی در مورد حمایت‌های آموزش‌وپرورش از فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: آموزش‌وپرورش با صدور مجوزهای لازم تلاش می‌کند از فیلم‌های سینمایی دارای محتوای مناسب و سالم حمایت و به مدارس توصیه کند در صورت تمایل دانش‌آموزان را به دیدن این فیلم‌ها ببرند. جشنواره رشد بستری دیگر برای کمک آموزش‌وپرورش به فیلم‌های مناسب برای کودکان است. خوشبختانه "بنیامین" مورد تائید آموزش‌وپرورش قرار گرفته و مجوزهای لازم را کسب کرده است.

انیمیشن بنیامین

حسن‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر بزرگ‌ترین دغدغه ما در این زمینه نبود یکپارچگی آموزش‌وپرورش برای رساندن این توصیه‌نامه به مدارس است. تهیه‌کننده باید در هر استان به ادارات کل‌ آموزش‌وپرورش مراجعه و از مدیران درخواست کند این توصیه‌نامه را برای مناطق و مدارس ارسال کنند. این کار بسیار سختی است و اغلب به دلیل نبود تمایل مدیران استان‌ها این پروانه به دست خیلی از مدارس نمی‌رسد. مدارس دولتی هم تمایل زیادی برای بردن دانش‌آموزان به سینما ندارند و این موضوع نقش اکران‌های دانش‌آموزی را کمرنگ می‌کند.

وی در خصوص حمایت‌های مسئولان سینمایی از فیلم‌های کودک و نوجوان تأکید کرد: در سال‌های گذشته مسئولان سینمایی گام‌های مثبتی برای بهتر شدن وضعیت سینمای کودک برداشتند که جای تقدیر دارد، اما هنوز جای خالی اقدامات مؤثر و مفید برای یاری رساندن به فیلمسازانی که دغدغه تولید محتوای مناسب برای کودکان را دارند، احساس می‌شود. هنوز فیلم‌های کودک یک سرگروه مستقل در سینمای ایران ندارند و برای گرفتن سرگروه مناسب در رقابت سختی با فیلم‌های دیگر قرار می‌گیرند. فیلم‌های کودک مکلف به اجرای قوانینی هستند که برای فیلم‌های بزرگسال طراحی شده‌‌اند و اصلاً جنبه حمایتی ندارند.

تهیه‌کننده "بنیامین" با اشاره به رقابت سخت فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان در پاییز امسال گفت: در حالی که در شش ماهه اول سال 98 تنها سه فیلم کودک در سینماها اکران شد، در پاییز بیش از چهار فیلم که همگی مخاطبان کودک و نوجوان را به‌عنوان بازار هدف یا بخشی از آن در نظر گرفته‌اند به سینماها می‌آیند. این نوع اکران باعث افت فروش هریک از فیلم‌ها می‌شود و به تهیه‌کنندگان سینمای کودک ضربه سختی می‌زند.

وی در پایان گفت: سینمای نوپای انیمیشن در ایران نیازمند توجه بیشتر مسئولان فرهنگی کشور است. اگر می‌خواهیم کودکانمان را از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی آثار خارجی مصون بداریم و صنعت اثرگذار و مهم سرگرمی را در کشور از رخوت فعلی دربیاوریم، باید از تولیدات داخلی سینمای انیمیشن و کودک بیشتر حمایت کنیم. حمایت‌های تبلیغاتی که برای خیلی از سازمان‌های عریض و طویل فرهنگی خرج چندانی ندارد، برای ما نقشی حیاتی را ایفا می‌کند. تنها با چند گام کوچک حمایتی در سینما مانند دادن سرگروه مستقل و تجدید نظر در قیمت‌گذاری برای بلیت فیلم‌های کودک می‌توان سینماگران را به احیای این بخش از سینمای ایران امیدوار کرد.