سرویس سینمایی هنرآنلاین: مهلت معرفی فیلم‌ بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان) به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت در جوایز اسکار 2020، در حالی اول اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد که تاکنون 84 کشور نمایندگان خود را انتخاب کرده‌اند.

افغانستان، سنگاپور، بلاروس و استرالیا تازه‌ترین کشورهایی هستند که در نود و دومین دوره جوایز اسکار شانس خود را امتحان می‌کنند.

افغانستان "حوا، مریم، عایشه" (Hava, Maryam, Ayesha) نخستین فیلم بلند داستانی صحرا کریمی مستندساز ("زنان پشت فرمان رانندگی ") را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم ماه پیش در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت.

کریمی در "حوا، مریم، عایشه" کلیشه‌های رایج در مورد افغانستان خصوصاً درباره زنان را به چالش می‌کشد و زندگی سه زن از سه قشر متفاوت جامعه در کابل امروز را به تصویر می‌کشد. حوا یک زن خانه‌دارِ باردار با دیدگاه سنتی است که تنها با فکر کردن به بچه‌ای که در شکمش است، شاد می‌شود. در مقابل، مریم یک گزارشگر تلویزیون و دانش‌آموخته از دانشگاه است که می‌کوشد از شوهر بی‌وفای خود طلاق بگیرد. سومین زن، عایشه، نوجوانی باردار است که دوست‌پسرش وقتی این خبر را می‌شنود او را ترک می‌کند. عایشه اکنون آماده است که برای جلوگیری از آبروریزی با یکی از پسرهای فامیل ازدواج کند.   

مریم افشار، حسیبا ابراهیمی و آروز آریاپور بازیگران اصلی "حوا، مریم، عایشه" به تهیه‌کنندگی شرکت فرانسوی نوری پیکچرز متعلق به کتایون شهابی تهیه‌کننده ایرانی هستند. فیلمبرداری در شهر و کوچه‌پس‌کوچه‌های کابل و در لوکیشن‌های واقعی با حضور بازیگران و نابازیگران افغانستانی انجام شد و تمام کارهای پس از تولید فیلم در ایران صورت گرفت.

صحرا کریمی متولد 1364 در ایران است. او تحصیلات ابتدایی خود را در ایران گذراند و به‌عنوان بازیگر در چند فیلم ایرانی نیز ایفای نقش کرد. او از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی دکترای کارگردانی فیلم داستانی دارد و هم‌اکنون در این دانشگاه تدریس می‌کند. رساله دکترای او درباره موج نو سینمای ایران بود.

"حوا، مریم، عایشه" چهاردهمین فیلمی است که افغانستان از سال 2002 به اسکار معرفی می‌کند. این کشور هنوز نامزد نشده است.

سنگاپور با فیلم "یک سرزمین تصورشده" (A Land Imagined) به کارگردانی یئو سو هووا در جوایز اسکار امسال شرکت می‌کند.

فیلم داستان یک کارگر ساختمان اهل چین است که در یک مرکز بازیافت زباله در سنگاپور ناپدید می‌شود. یک مامور پلیس که مشکل بی‌خوابی دارد برای حل این معما وارد عمل می‌شود. "یک سرزمین تصورشده" تولید مشترک سنگاپور، فرانسه و هلند است. این فیلم سال گذشته برنده جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم جشنواره لوکارنو شد و دو جایزه دیگر این جشنواره را هم از آن خود کرد. "یک سرزمین تصورشده" همچنین سال گذشته در دوازدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک برنده بهترین دستاورد فیلمبرداری (هیدئو اوراتا) و جایزه سینمای جوان شد.

سنگاپور از 1959 تا سال پیش 12 فیلم برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی معرفی کرد که هیچ‌یک نامزد نشدند.

مستند "اولین اجرا" (Debut) به کارگردانی آناستازیا میروشنیچنکو نماینده بلاروس در بخش فیلم بلند بین‌المللی خواهد بود.

داستان درباره 9 زن زندانی در یک ندامتگاه است که داوطلب بازی در یک نمایش صحنه‌ای می‌شوند. فیلم فضای بی‌روح زندان زنان را کندوکاو می‌کند و منطق دوران طولانی زندان برای زنان دارای فرزند در بلاروس را زیر سؤال می‌برد.  

Debut

"اولین اجرا"

"اولین اجرا" در چند جشنواره سینمایی بین‌المللی ازجمله جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام روی پرده رفت. "تقاطع" مستند قبلی میروشنیچنکو در جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو جایزه تماشاگران را برد و از سوی هیئت داوران تقدیر شد.   

بلاروس اولین بار در 1994 پس از استقلال از شوروی سابق در رقابت اسکار شرکت کرد و بعد از آن در سال‌های 1996 و 2018 دو بار دیگر در این رقابت حضور داشت. چهارمین نماینده این کشور در اسکار در 25 سال گذشته است.

"سرزندگی" (Buoyancy) اولین فیلم بلند داستانی رود راتین به نمایندگی از استرالیا در جوایز اسکار شرکت می‌کند.

این تریلر خشن اما واقع‌گرایانه خِمِرزبان، بر مبنای اتفاقات واقعی و تقریباً به‌طور کامل در دریا ساخته شده است. داستان درباره یک نوجوان 14 ساله کامبوجی است که به امید یک زندگی بهتر خانه خود را ترک می‌کند، اما در یک قایق ماهیگیری گیر می‌افتد   

"سرزندگی" سال گذشته در جشنواره فیلم برلین از سوی هیئت داوران کلیسای جهانی به‌عنوان بهترین فیلم بخش پانوراما 2019 انتخاب شد و بعد در جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن به‌عنوان یکی از پنج برتر جشنواره از نگاه تماشاگران انتخاب و از سوی منتقدان فیلم به‌عنوان بهترین فیلم استرالیایی جشنواره تقدیر شد.

"سرزندگی" سیزدهمین فیلمی است که استرالیا از 1996 به آکادمی معرفی می‌کند. این کشور یک بار برای فیلم "تانا" (2016) به کارگردانی بنتلی دین و مارتین باتلر نامزد اسکار بخش فیلم بلند بین‌المللی شده است.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 10 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و درنهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 13 ژانویه 2020 (23 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2018 تا 30 سپتامبر 2019 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه 9 فوریه 2020 (بامداد دوشنبه 21 بهمن به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

علی افتخاری