سرویس سینمایی هنرآنلاین: در فاصله کمتر از دو هفته به پایان مهلت معرفی فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، نمایندگان 65 کشور در جوایز اسکار 2020 معرفی شده‌اند. فرانسه، غنا، آلبانی و ونزوئلا تازه‌ترین کشورهایی هستند که وارد این رقابت شده‌اند.

فرانسه روز جمعه درام "بینوایان" ('Les Miserables) به کارگردانی لاد لی سینماگر 39 ساله را که روایتی مدرن از رمان کلاسیک ویکتور هوگو است، به نمایندگی از خود به اسکار فرستاد.

این فیلم که حال و هوایی سیاسی دارد اولین بار دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و به‌طور مشترک با فیلم برزیلی "باکورائو" (Bacurau) به کارگردانی کلبر مندوسا فیو و ژولیانو دورنلیس، برنده جایزه هیئت داوران شد.

لی "بینوایان" را از روی فیلمی کوتاه به کارگردانی خودش ساخته است. فیلم با الهام از ناآرامی‌های سال 2005 در فرانسه ساخته شده و تنش‌های بین ساکنان محله و پلیس را که به تنش‌ها دامن زد به تصویر درمی‌آورد. "بینوایان" بر سه پلیس متمرکز است که در جریان یک بازداشت از حد فراتر می‌روند.

این فیلم از میان یک فهرست کوتاه شامل سه فیلم انتخاب شد. دو فیلم دیگر "پرتره یک بانو در آتش" (Portrait of a Lady on Fire) به کارگردانی سلین سیاما که در کن جایزه بهترین فیلمنامه را برد و "پروکسیما" (Proxima) به کارگردانی آلیس وینوکور بودند. فیلم دوم با بازی ایوا گرین و مت دیلن به تازگی در جشنواره تورنتو روی پرده رفت.

"یک افسر و یک جاسوس" (An Officer and a Spy) به کارگردانی رومن پولانسکی کارگردان برنده اسکار که چند روز پیش جایزه بزرگ داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز را برد پیش از این از فهرست کمیته انتخاب نماینده فرانسه در اسکار خارج شد، که البته در صورت انتخاب نیز بعید به نظر می‌رسید آکادمی فیلم کارگردان جنجالی را انتخاب کند. فعالیت هنری پولانسکی در بیش از چهار دهه اخیر به خاطر محکومیت او در یک پرونده ارتباط جنسی غیرقانونی همواره زیر ذره‌بین بوده است. او در 1977 در پرونده ارتباط غیرقانونی با سامانتا گیمر که آن زمان 13 ساله بود در یک عکاسی مدلینگ در آمریکا محکوم شد. پولانسکی در 1978 پیش از اجرای حکم از این کشور گریخت و از آن زمان در تبعید زندگی می‌کند. آمریکا از سال‌ها پیش به دنبال استرداد پولانسکی است. او در 2002 برای کارگردانی "پیانیست" برنده اولین و تنها جایزه اسکار خود شد، اما هریسن فورد بجای او جایزه را گرفت. پولانسکی که سال گذشت از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اخراج شد، از آکادمی به خاطر این اقدام شکایت کرده است.

یک کمیته 9 نفره شامل سه عضو ثابت شامل سه عضو ثابت تی‌یری فرمو مدیر هنری جشنواره کن، آلن ترزن رئیس آکادمی فیلم فرانسه و سرژ توبیانا رئیس شرکت تبلیغاتی یونیفرانس نماینده فرانسه در جوایز اسکار 2020 را انتخاب کردند.

فرانسه یکی از موفق‌ترین کشورها در تاریخ جوایز اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان) است.   "بینوایان" شصت و ششمین فیلمی است که فرانسه از 1948 به اسکار می‌فرستد. این کشور در مجموع با 39 نامزدی، بیش از هر کشور دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده و با 12 بار پیروزی بعد از ایتالیا (با 14 پیروزی از 31 نامزدی)، بیشترین موفقیت را در این بخش داشته است.

فرانسه سال گذشته فیلم "خاطرات جنگ" به کارگردانی امانوئل فینکیل را به‌عنوان نماینده خود در بخش فیلم بلند بین‌المللی انتخاب کرد که آن فیلم نامزد نشد. فرانسه در 2016 "او" اولین فیلم فرانسوی‌زبان پل ورهوفن کارگردان هلندی را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد که آن فیلم نیز نتوانست نامزد شود، هرچند ایزابل هوپر ستاره فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شد.

آخرین باری که یک فیلم فرانسوی برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد، سال 1993 بود که "هندوچین" به کارگردانی رژیس وارنیه با بازی کاترین دونوو این جایزه را گرفت. از آن زمان تاکنون فرانسه 9 بار نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان بوده است.

فیلم فرانسوی‌زبان "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه که داستانش در پاریس روی می‌دهد، در سال 2013 جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان را برد و در چهار بخش دیگر نیز نامزد شد، اما آن فیلم را اتریش، کشور زادگاه هانکه به اسکار فرستاد. "هنرمند" به کارگردانی میشل هازاناویسوس هم در سال 2011 برنده پنج جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم شد، اما آن فیلم هم نماینده فرانسه در بخش فیلم بلند بین‌المللی نبود. آخرین فیلم فرانسوی که نامزد اسکار شد، "موستانگ" به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون در 2015 بود.

"ازلی" (Azali) به کارگردانی کوابنا گیانسا به نمایندگی از غنا به آکادمی معرفی شد. برای اولین بار است که کشور آفریقایی یک فیلم به اسکار می‌فرستد.

Azali

"ازلی"

این فیلم با بازی اسانا الحسن در اولین تجربه بازیگری خود سفر دختری 14 ساله به نام امینه را از دهکده‌ای در شمال غنا تا زاغه‌های آکرا پایتخت این کشور دنبال می‌کند. امینه از ازدواج قریب‌الوقوع خود با یک کشاورز 70 ساله می‌گریزد، اما گرفتار قاچاقچیان انسان می‌شود که می‌خواهند او را با کامیون به بورکینا فاسو ببرند. او از کامیون نجات پیدا می‌کند، اما از آکرا سر درمی‌آورد. اکنون امینه باید بین بقا در آکرا و بازگشت به دهکده‌اش و ازدواج یک کدام را انتخاب کند.

"هیئت نمایندگی" (The Delegation) به کارگردانی بویار آلیمانی نماینده آلبانی در بخش فیلم بلند بین‌المللی خواهد بود. این فیلم تولید مشترک آلبانی، فرانسه، یونان و کوزوو است.

داستان در اکتبر 1990 روی می‌دهد، زمانی که رژیم کمونیستی آلبانی به سختی می‌کوشد قدرت خود را حفظ کند. وقتی یک هیئت نمایندگی از اروپا برای نظارت بر اصلاحات سیاسی لازم برای کشور به تیرانا فرستاده می‌شود، حقه‌ای به ذهن مقامات رسمی می‌رسد؛ این که یک زندانی سیاسی را که سال‌هاست در حبس است آزاد کنند تا اروپایی‌ها را قانع کنند همه چیز مرتب است، اما هیچ چیز طبق نقشه پیش نمی‌رود.

The Delegation

"هیئت نمایندگی"

"هیئت نمایندگی" بعد از "عفو" (2011) و "کروم" (2016) سومین فیلم به کارگردانی بویار آلیمانی است که به نمایندگی از آلبانی در اسکار رقابت می‌کند. "هیئت نمایندگی" دوازدهمین فیلمی است که آلبانی از 1996 به آکادمی معرفی می‌کند. 11 فیلم قبلی هیچ‌یک نامزد نشدند.

ونزوئلا "غیرممکن بودن" (Being Impossible) به کارگردانی پاتریسیا اورتگا را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد. لوسیا بدویا بازیگر کلمبیایی در این فیلم نقش زنی جوان را بازی می‌کند که متوجه می‌شود در کودکی تحت چند عمل جراحی قرار گرفته تا جنسیت او اصلاح شود. اکنون او می‌کوشد فراتر از مرزهای جنسیتی هویت واقعی خود را پیدا کند.

"غیرممکن بودن" در جشنواره فیلم ونزوئلا برنده شش جایزه شد و در چند جشنواره بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم هاوانا، جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید و ساوت بای ساوت‌وست به نمایش درآمد و جوایزی نیز دریافت کرد.

ونزوئلا از 1978 تا سال پیش 28 فیلم به اسکار فرستاد. این کشور هنوز نامزد نشده است.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 10 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و درنهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 13 ژانویه 2020 (23 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2018 تا 30 سپتامبر 2019 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه 9 فوریه 2020 (بامداد دوشنبه 21 بهمن به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

علی افتخاری