سرویس سینمایی هنرآنلاین: جعفر صانعی مقدم مدیرعامل موسسه سینمایی هنر و تجربه در آستانه برگزاری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی "فردا" در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از ضرورت‌های جشنواره‌های تخصصی برگزاری کارگاه‌های آموزشی است. جشنواره فیلم‌های صنعتی نیز می‌تواند ورک‌شاپ‌هایی با استادان دانشگاهی برگزار و موضوعات مدنظر خود را بررسی کند. به‌طور مثال می‌توان به این موضوعات پرداخت که اگر در یک صنعت موفقیت‌هایی داشتیم ناشی از چه بوده است؟ آیا یک مدیر صنعتی موفقیت را رقم می‌زند؟ چطور می‌توانیم عرضه بهتری برای تولیداتمان داشته باشیم؟ و در کل موضوعاتی از این دست را می‌توان دست‌آویز کارهای محتوایی قرار داد.

وی درباره سازوکار ساخت فیلم‌های صنعتی عنوان کرد: رابطه بین مستندساز و سرمایه‌گذاری که در حوزه صنعت فعالیت دارد باید یک رابطه دوسویه باشد و تنها به نیمه خالی لیوان توجه نشود. در واقع هر دو در جایگاه خودشان صادقانه نقاط مثبت و ضعف را بیان کنند.

این مدیر سینمایی با نام بردن از فیلم‌هایی مانند "گل مریم" ساخته حسن محمدزاده، مستند "اصفهان در بوق کارخانه‌ها" به کارگردانی بهروز ملبوس باف، "زاگرس" ساخته محمدعلی نجفی، افزود: در کنار فیلمسازان مطرح، فیلم‌های تلویزیونی یا حتی آنچه دولت به‌عنوان بیلان کاری ارائه می‌دهد نمونه‌هایی است که به موضوع صنعت پرداخته‌اند و می‌توان نمونه‌هایی از این دست را تقویت کرد.

صانعی مقدم درباره حاضران در این جشنواره گفت: وقتی جشنواره‌ای با نام جشنواره فیلم‌های فناوری و صنعتی برگزار می‌شود خوب است بازدیدکنندگانش از میان مدیران صنعتی در حوزه‌های مختلف باشند و از مدیران، کارکنان و دانشجویان صنایع مختلف برای بهره‌وری بهتر، دعوت خاص به عمل آید.

مدیرعامل موسسه سینمایی هنر و تجربه ادامه داد: بهتر است جشنواره‌های موضوعی تمرکزشان بیشتر بر موضوع و محتوای اثر باشد تا تکنیک‌های فیلمسازی و جوایز نیز بیشتر متوجه محتوا شود. از طرفی اگر جشنواره کوچک، مداوم و با یک دبیر ثابت برگزار شود، اثرگذاری بیشتری دارد تا زمانی که نامنظم و بیش از حد لازم گسترده باشد.

وی در پایان با اشاره به جشنواره‌های بین‌المللی عنوان کرد: لازم نیست به‌سرعت هر جشنواره‌ای را بین‌المللی کنیم، اما می‌شود در جشنواره فیلم‌های صنعتی، در کنار نمایش آثار داخلی از نمایش تجربه‌های خارجی نیز بهره ببریم.