به گزارش هنرآنلاین، نظر به مسائل، ابهامات، سوالات، در روند اجرای مالیات بر ارزش افزوده در حوزه سینما  نکات ذیل جهت اطلاع و رعایت به اصناف تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینماداران ابلاغ می‌شود.

بدیهی است با عنایت به قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستور العمل‌ها و رعایت دقیق آن توسط اصناف فوق‌الذکر، از این پس شاهد کمترین اختلاف و سوء برداشت در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده خواهیم بود.

1 - حسب نامه شماره 3472/360/ ص مورخ 14/11/1396 معاونت محترم مالیات بر ارزش افزوده و با استناد به بند 2 این نامه، هیچگونه فراخوانی از تهیه‌کنندگان حقیقی سینما جهت ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده به عمل نیامده است. لهذا سینماداران و پخش‌کنندگان تحت هیچ  عنوان مجاز به کسر مالیات بر ارزش افزوده از تهیه کنندگان حقیقی نمی‌باشند.

2 - تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی مکلفند در ازاء خرید کالا و خدمات در جریان فعالیت تولیدی خود همچون سایر مودیان ارزش افزوده مندرج در فاکتورهای صادره را پرداخت نمایند.

3 - تهیه کنندگان حقوقی مشمول ثبت نام و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

4 -  نظر به اینکه حسب قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه کننده فیلم شخص حقیقی است،  لذا کلیه تهیه‌کنندگان دارای پروانه ساخت سینمایی حرفه ای مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند.

5 -  سینماداران مکلفند با توجه به قوانین مطروحه فوق الذکر،  صرفا نه درصد(9٪) از حق السهم صاحبان سینما را به عنوان ارزش افزوده پرداخت نمایند.

تبصره 1 : سینماداران با توجه به پروانه مالکیت فیلم، حق کسر مالیات بر ارزش افزوده را از مالکین حقیقی فیلم سینمایی ندارند.

تبصره 2 : سینماداران با توجه به پروانه مالکیت تهیه‌کنندگان حقوقی، مکلف به کسر نه درصد (9٪) از حق السهم مالک فیلم (حقوقی) و واریز آن به سازمان مالیاتی هستند.

6 -  پخش کنندگان سینما به دلیل ماهیت حقوقی، لازم است دراجرای موارد ذیل با دقت اهتمام نمایند.

6-1  دفاتر مالی موسسات پخش فیلم می‌بایست بر اساس شیوه دفاتر حق العمل کاری تنظیم شود. در این شیوه وجوه دریافتی از سینماها باید بعنوان درآمد مالکین فیلم ثبت و نگهداری شود.

6-2  فاکتور هزینه‌هایی که موسسات پخش،  به نیابت از تهیه کنندگان و مالکان فیلم انجام می دهند ، باید به نام تهیه‌کنندگان صادر و پخش کنندگان با همین ویژگی در دفاتر قانونی خود ثبت نمایند.

 6-3  نظر به اینکه موسسات پخش فیلم، دارای شخصیت حقوقی هستند و می‌بایست، نسبت به ثبت نام ارزش افزوده اقدام نمایند. در صورت اجرای درست نگهداری دفاتر مالی،  موسسات پخش بر اساس بندهای الف و ب این اطلاعیه ، مالیات ارزش افزوده  تنها به  ده درصد (10٪) دریافتی پورسانت(هزینه حق العمل کاری) تعلق می‌گیرد. بدین معنی که کمتر از یک درصد از پورسانت حق پخش، بعنوان مالیات بر ارزش افزوده باید بحساب سازمان مالیاتی واریز گردد.

6-4  موسسات پخش بر این اساس حق کسر مالیات بر ارزش افزوده از تهیه کنندگان را  به هیچ عنوان نخواهند داشت.

7-  بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده به شماره 31753/259/213 و ماده 52 آن کسر هرگونه وجوهی از سوی سینماداران  همچون عوارض شهرداری در کلیه سینماهای تهران و شهرستان‌ها ممنوع است.