سرویس سینمایی هنرآنلاین: در فاصله سه روز به پایان جشنواره فیلم ونیز 2019 آخرین فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده می‌روند.

پنجشنبه در نهمین روز جشنواره فیلم "املاک" (A Herdade) به کارگردانی تیاگو گجیس سینماگر پرتغالی در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد.

این فیلم تولید مشترک پرتغال و فرانسه و روایتی از یک خانواده پرتغالی است که در کناره جنوبی رودخانه تاگوس در شبه‌جزیره ایبری صاحب یکی از بزرگ‌ترین املاک در اروپا است.

A Herdade

"املاک"

فیلم کندوکاوی عمیق در رازهای زمین‌های مزروعی آن‌هاست و زندگی تاریخی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در پرتغال از دهه 1940 تاکنون را به تصویر می‌کشد.

"گلوریا موندی" (Gloria Mundi) به کارگردانی روبر گدیگیان سینماگر فرانسوی نیز به‌عنوان یکی دیگر از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل در لیدو نمایش داده شد.

داستان درباره مردی به نام دانیل است که پس از آزادی از زندان به مارسی برمی‌گردد، جایی که دخترش ماتیلدا تازه بچه‌دار شده است. نیکلای شوهر ماتیلدا یک راننده است که شخصی کار می‌کند. یک شب او مورد حمله راننده‌های تاکسی قرار می‌گیرد و... آریان آسکارید، ژان-پیر داروسن، ژرار میلن و آنیس دوموستیه بازیگران "گلوریا موندی" هستند.

Gloria Mundi

"گلوریا موندی"

روبر گدیگیان در 2017 با فیلم "خانه کنار دریا" در بخش مسابقه جشنواره ونیز حضور داشت.

روز پنجشنبه همچنین اپیزود اول و دوم سریال ایتالیایی "صفرصفرصفر" (ZeroZeroZero) به کارگردانی استفانو سولیما در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد.

ZeroZeroZero

گابریل برن در "صفرصفرصفر"

گابریل برن بازیگر کهنه‌کار ایرلندی، آندرا رایزبورو و دین دِهان در این سریال بازی می‌کنند که از روی کتاب روبرتو ساویانو نویسنده سرشناس ایتالیایی ساخته شده‌ و درباره خشونت و قدرت در دنیای قاچاق کوکائین است. سولیما 53 ساله کارگردان سریال محبوب "گومورا" است که آن هم از روی کتابی از ساویانو ساخته شده است.

مستند ایتالیایی "شهروند رزی" (Citizen Rosi) به کارگردانی دیدی نوکی و کارولینا رزی نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد. این فیلم نگاهی به سینما و زندگی فرانچسکو رزی کارگردان سرشناس ایتالیایی و خالق آثاری ماندگار چون "دست‌ها روی شهر"، "ماجرای ماتئی" و "سه برادر" دارد.

Citizen Rosi

"شهروند رزی"

بسیاری از فیلم‌های او آثاری انتقادی و آشکارا مخالف فساد در ایتالیای پس از جنگ جهانی بودند و مسائل جنجالی را مورد توجه قرار می‌دادند. فیلم‌های رزی همیشه تماشاگر را ملزم می‌کند که فعال باشد و در سینمای او قواعد پذیرفته‌شده با چالش روبرو می‌شود.

مستند ایتالیایی "یک سیاره در دریا" (A Planet in the Sea) به کارگردانی آندرا سگر کارگردان ایتالیایی هم در بخش خارج از مسابقه پخش شد. این فیلم روایتی از منطقه صنعتی مارگرا در ونیز است که یکی از بزرگ‌ترین مناطق صنعتی این کشور است.

A Planet in the Sea

"یک سیاره در دریا"

در شرایطی که ایتالیا با یک بحران اقتصادی بزرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند، "یک سیاره در دریا" با به تصویر کشیدن زندگی کارگران، مدیران، راننده‌های کامیون و... می‌کوشد درک کند امروز از رؤیای بزرگ ایتالیای پس از جنگ جهانی دوم چه باقی مانده است؟

در این روز همین‌طور نسخه ترمیم‌شده فیلم روان‌شناختی "تصادف" (Crash) به کارگردانی دیوید کراننبرگ فیلمساز کانادایی در بخش کلاسیک‌های ونیز نمایش داده شد. جیمز اسپیدر، هالی هانتر و الیاس کوتئاس در این فیلم بازی می‌‌کنند که اولین بار در دنیا در جشنواره کن 1996 روی پرده رفت و برنده جایزه ویژه داوران شد.

09996 Crash Red Carpet Arrivals - The 76th Venice Film Festival - David Cronenberg

دیوید کراننبرگ

کراننبرگ سال گذشته جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد. کراننبرگ 76 ساله که با فیلم‌هایی چون "منطقه مرده"، "مگس"، "شباهت کامل"، "ناهار عریان" و "ام. باترفلای" شهرت دارد، در 2011 با درام تاریخی "یک روش خطرناک" درباره ارتباط پرتلاطم بنیان‌گذاران روانکاوی نوین در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود. لوکرسیا مارتل کارگردان آرژانتینی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری