سرویس سینمایی هنرآنلاین: "درباره بی‌پایانی" (About Endlessness) به کارگردانی روی آندرشون سینماگر کهنه‌کار سوئدی روز سه‌شنبه به‌عنوان یکی از 21 رقیب جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز 2019 در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت.

آندرشون 76 ساله در 2014 با فیلم "یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد" جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره ونیز را دریافت کرد. فیلم جدید او که تولید مشترک سوئد، آلمان و نروژ است، فیلمی به همان اندازه ابزورد است. "درباره بی‌پایانی" بازتابی از زندگی انسان با همه تمام زیبایی و قساوت، شکوه و پیش‌پاافتادگی آن است.

"یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد" فیلم قبلی آندرشون که ماجرای دو فروشنده سیار را به تصویر می‌کشد، قسمت سوم یک سه‌گانه بود. "آوازهایی از طبقه دوم" (2000) برنده جایزه داوران جشنواره کن و "تو، زندگی" (2007) دیگر فیلم‌های این سه‌گانه هستند.

About Endlessness

"درباره بی‌پایانی"

هرچند آندرشون یکی از محبوب‌ترین فیلمسازان سینمای سوئد است، اما فیلم‌های زیادی در کارنامه ندارد. "یک کبوتر..." اولین فیلم بلند داستانی او بعد از هفت سال بود. آندرشون در سال 1970 با نخستین فیلم خود "یک داستان عاشقانه سوئدی" در جشنواره برلین برنده چهار جایزه شد و نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. "یک داستان عاشقانه سوئدی"، "آوازهایی از طبقه دوم"، "تو، زندگی" و "یک کبوتر..." نماینده سوئد در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی بودند.

فیلم کانادایی "مهمان افتخاری" (Guest of Honour) به کارگردانی آتوم اگویان فیلمساز کاناداییِ ارمنی‌تبار با بازی دیوید تیولیس، لوک ویلسن و لیزلا د اولیویرا، دیگر فیلمی بود که روز سه‌شنبه در لیدو در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد.

شانزدهمین فیلم بلند داستانی اگویان درباره جیم (تیولیس) و دخترش ورونیکا (د اولیویرا) است. ورونیکا که معلم یک دبیرستان است به سوءاستفاده از قدرتش در مورد یک دانش‌آموز متهم می‌شود و به زندان می‌افتد. وقتی ورونیکا تلاش‌های جیم برای آزادی از زندان را رد می‌کند، جیم برای رهایی از سرخوردگی به‌عنوان بازرس مواد غذایی مشغول کار می‌شود و...

Guest of Honour

دیوید تیولیس در "مهمان افتخاری"

"مهمان افتخاری" بعد از "یادت باشد" (2015) دومین فیلم اگویان است که در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت می‌کند.  

اگویان در 1960 در خانواده‌ای ارمنی در قاهره به دنیا آمد و در کانادا بزرگ شد. او در 1994 با فیلم "اگزوتیکا" برنده جایزه فیپرشی از جشنواره کن شد و در 1997 با "آینده خوشایند" سه جایزه از جمله جایزه بزرگ هیئت داوران این جشنواره را از آن خود کرد. او برای همین فیلم نامزد اسکار بهترین کارگردان و فیلمنامه اقتباسی شد.

"سفر فیلیشیا" (1999)، "جایی که حقیقت هست" (2005)، "ستایش" (2008) و "اسیر" (2014) از دیگر فیلم‌های اگویان هستند که در این سال‌ها در بخش رسمی جشنواره کن نمایش داده شده‌اند. "تقویم"، "آرارات"،"ستایش"، "کلویی" و "گره شیطان" از دیگر فیلم‌های اوست.

"پرنده رنگین" (The Painted Bird) به کارگردانی واتسلاو مارهول کارگردان اهل جمهوری چک دیگر رقیب جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز 2019 دیگر فیلمی بود که روز سه‌شنبه در لیدو نمایش داده شد.

استلان اسکاشگورد، جولین سندز، اودو کی‌یر، بری پپر و هاروی کایتل در این فیلم بازی می‌کنند که با اقتباس رمان هولوکاستی یرژی کوشینسکی نویسنده لهستانی-آمریکایی که در 1965 به بازار آمد، ساخته شده است. (این کتاب به فارسی با عنوان "پرواز را به خاطر بسپار" توسط انتشارات هاشمی و با ترجمه ساناز صحتی منتشر شده است.)

The Painted Bird

"پرنده رنگین"

داستان درباره یک پسر جوان یهودی است که پدر و مادرش او را پیش اقوام خود در اروپای مرکزی فرستاده‌اند تا از یهودآزاری در امان باشد. وقتی عمه پسر به‌طور ناگهانی می‌میرد، او باید در یک دنیای وحشی و خشن که تهدیدی برای اوست، از خود مراقبت کند. "پرنده رنگین" تولید مشترک جمهوری چک، اوکراین و اسلواکی است.  

مستند آمریکایی "45 ثانیه خنده" (45 Seconds of Laughter) به کارگردانی تیم رابینز بازیگر برنده اسکار سه‌شنبه در بخش خارج از مسابقه ونیز نمایش داده شد. این فیلم درباره تعدادی از زندانی‌های زندان کالیپاتریا در کالیفرنیا است که همراه "د اکتورز گنگ"، کمپانی نمایشی تیم رابینز در یک کارگاه آموزش تئاتر شرکت می‌کنند.

"45 ثانیه خنده" بعد از "باب رابرتز" (1992)، "اعدامی می‌آید" (1995) و "گهواره خواهد جنبید" (1999)، چهارمین پروژه سینمایی است که رابینز کارگردانی کرده است. او در 2004 برای بازی در فیلم "رود میستیک" به کارگردانی کلینت ایستوود برنده اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد و برای "اعدامی می‌آید" نامزد اسکار بهترین کارگردانی بود.

45 Seconds of Laughter

"45 ثانیه خنده"

رابینز بیش از همه برای بازی در فیلم "رهایی از شاوشنک" به کارگردانی فرانک دارابونت شهرت دارد که در آن با مورگان فریمن همبازی بود.

رابینز در توضیح "45 ثانیه خنده" می‌گوید: هنگام کار روی دو فیلم "رهایی از شاوشنک" و "اعدامی می‌آید" به ماهیت بی‌رحمانه سیستم زندان‌ها در آمریکا پی بردم. ما هر ایده‌ای درباره بازپروری را رها کردیم و در عوض زندان‌های خود را به شیوه تنبیهی که مستلزم انسانیت‌زدایی از زندانی‌هاست، اداره می‌کنیم. در عین حال عملاً پی بردم که در بیشتر سریال‌ها و فیلم‌ها، زندانی‌ها به‌عنوان حیواناتی دور از اصول اخلاقی، خطرناک و ترسناک ترسیم می‌شوند که تهدیدی بزرگ برای جامعه هستند. بیشتر کسانی که من در زندان دیدم، چنین ویژگی‌هایی ندارند. همکاری من با "د اکتورز گنگ" سیزده سال پیش با این هدف آغاز شد که در زندان‌های ایالت کالیفرنیا برنامه‌های بازپروری اجرا کنیم. ما از سخت‌ترین افراد خواستیم ما را همراهی کنند. ما خواستیم در هر کلاس افرادی با نژادهای مختلف حضور داشته باشند و گروه‌های بزهکار رقیب را در یک اتاق کنار هم قرار دادیم. ما در این کلاس‌ها چیزی بسیار غافلگیرکننده و کاملاً انسانی کشف کردیم و این تجربه‌ای بود که همه ما را عوض کرد؛ داستانی که حس کردم باید بیان شود.        

"نردبان جیکاب" به کارگردانی آدریان لین و "بازیگر" به کارگردانی رابرت آلتمن از دیگر فیلم‌های مطرح بازیگر 60 ساله کالیفرنیایی هستند.

در این روز همچنین مراسم فوتوکال فیلم "متری شیش و نیم" به کارگردانی سعید روستایی از ایران روز سه‌شنبه در جشنواره ونیز برگزار شد. روستایی به همراه پیمان معادی، نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی بازیگران فیلم و هومن بهمنش فیلمبردار و محمد اطبایی پخش‌کننده فیلم در مراسم فوتوکال فیلم شرکت کردند. "متری شیش و نیم" یکی از آثار بخش افق‌ها (دومین بخش مسابقه رسمی) جشنواره ونیز 2019 است و در این بخش با 18 فیلم دیگر رقابت می‌کند. این فیلم دوشنبه‌شب در ونیز دو نمایش داشت و امروز و فردا دو بار دیگر در لیدو روی پرده می‌رود.

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود. لوکرسیا مارتل کارگردان آرژانتینی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری