سرویس سینمایی هنرآنلاین: دوشنبه در ششمین روز جشنواره ونیز فیلم ایتالیایی "مارتین ایدن" (Martin Eden) به کارگردانی پیترو مارچلو در بخش مسابقه بین‌الملل به نمایش درآمد. این فیلم یکی از سه فیلم ایتالیایی و یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل است.

"مارتین ایدن" اقتباسی از رمان جک لندن است، اما داستان و فضا و مکان فیلم به ناپل قرن  بیستم منتقل شده است.

قصه فیلم درباره یک ملوان جوان به نام مارتین ایدن است. بعد از این که مارتین یک روز به آرتورو، جوانی از یک خانواده‌ متوسط کمک می‌کند، به خانه پسر دعوت می‌شود. او در آنجا النا خواهر زیبای آرتورو را می‌بیند و با همان نگاه اول به او دل می‌بازد. زن جوان فرهیخته نه‌تنها مورد علاقه مارتین بلکه نمادی از طبقه اجتماعی است که مارتین سودای آن را دارد. او آرزو دارد یک نویسنده باشد و...

لوکا مارینلی و جسیکا کرسی بازیگران اصلی این فیلم هستند. پیترو مارچلو کارگردان فیلم تحسین‌شده "گمشده و زیبا" (2015) است.

Martin Eden

"مارتین ایدن"

"چری لین شماره 7" (No.7 Cherry Lane) اولین فیلم انیمیشن یونفان کارگردان باسابقه هنگ کنگی دیگر فیلمی بود که روز دوشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت.

No.7 Cherry Lane

"چری لین شماره 7"

این فیلم داستان یک مثلث عاشقانه با حضور یک دانشجو، مادری مجرد و دختر نوجوان اوست.

"شاه" (The King) به کارگردانی دیوید میشود کارگردان استرالیایی و یکی دیگر از فیلم‌های شرکت نتفلیکس در این دوره جشنواره ونیز، روز دوشنبه در بخش خارج از مسابقه روی پرده رفت. این فیلم اقتباسی است از چند نمایشنامه شکسپیر و بازیگرانی چون تیموتی شالامه، رابرت پتینسن و لیلی-رز دپ در آن بازی می‌کنند.

The King

تیموتی شالامه در صحنه‌ای از فیلم "شاه"

داستان درباره یک شاهزاده انگلیسی‌ سرکش به نام هال (بعدها هنری پنجم) است که بعد از مرگ پدرش وارث تاج و تخت او می‌شود و باید با جنگ و آشفتگی بازمانده از دوران پدر و خطرناک‌ترین افراد قصر روبرو شود. نقش هنری پنجم را شالامه بازی کرده است. "شاه" تولید مشترک بریتانیا و مجارستان است.

فیلم ایتالیایی "I diari di Angela - Noi due cineasti. Capitolo secondo" به کارگردانی یروانت گیانیکیان و فیلم فرانسوی "زن" (Woman) به کارگردانی یان آرتوس-برتران و آناستازیا میلکووا نیز روز دوشنبه در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شدند.

در این روز همچنین جولی اندروز بازیگر کهنه‌کار بریتانیایی در مراسمی با حضور پائولو باراتا رئیس بی‌ینال ونیز و آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز، جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد این دوره جشنواره ونیز را دریافت کرد. پیش از تقدیر از اندروز فیلم "ویکتور / ویکتوریا" با بازی او به نمایش درآمد.

جولی اندروز 83 ساله که بیش از همه برای نقش‌های ماندگار در دو فیلم "مری پاپینز" (1964) و "آوای موسیقی" (در ایران "اشک‌ها و لبخندها") (1965) شهرت دارد، در بیش از 40 فیلم نقش‌آفرینی کرده است، از جمله یک حضور تماشایی در نقش ویکتوریا گرانت و کنت ویکتور گرژینسکا در "ویکتور / ویکتوریا" (1982) که همسر فقیدش بلیک ادواردز آن را کارگردانی کرد. اندروز در دو فیلم "10" (1979) و " S.O.B." تولید 1981 به کارگردانی همسرش نیز بازی کرد. اندروز برای "مری پاپینز" اسکار بهترین بازیگر زن را برد و برای "آوای موسیقی" و "ویکتور / ویکتوریا" هم نامزد اسکار بود.

او شش جایزه گلدن گلوب، سه جایزه گرمی، دو جایزه‌ امی و یک جایزه بفتا نیز در کارنامه دارد.

از فیلم‌های اخیر او می‌توان به "خاطرات پرنسس" در کنار آن هاتاوی در 2001 اشاره کرد که یکی از موفق‌ترین فیلم‌های خانوادگی آن سال بود. او در 2004 نقش ملکه رنالدی را در "خاطرات پرنسس 2: نامزدی سلطنتی" تکرار کرد. اندروز در 2010 در فیلم "پری دندان" به کارگردانی مایکل لمبک حضوری درخور توجه داشت و این اواخر در مجموعه فیلم‌های انیمیشن "شرک" و "من نفرت‌انگیز" به‌عنوان صداپیشه حضور داشت.

بی‌ینال ونیز هر سال در روزهای برگزاری جشنواره فیلم ونیز به پیشنهاد مدیر هنری جشنواره، دو جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد اعطاء می‌کند: اولی به یک کارگردان می‌رسد و دومی به یک بازیگر مرد یا یک بازیگر زن. امسال پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی و اندروز این جایزه را دریافت کردند.

دوشنبه شب همچنین فیلم "متری شیش و نیم" به کارگردانی سعید روستایی از ایران در بخش افق‌ها (دومین بخش مسابقه رسمی) جشنواره ونیز 2019 نمایش داده می‌شود.

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود. لوکرسیا مارتل کارگردان آرژانتینی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.