به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، صبح سه‌شنبه پنجم شهریورماه، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش اسدزاده بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با حضور اهالی هنر در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم اصغر همت روی صحنه آمد و گفت: امروز اینجا جمع شده‌ایم تا یکی دیگر از سرسلسله‌های تئاتر و سینمای ایران را بدرقه کنیم. مردی که تا چندی پیش سالم و سلامت زندگی می‌کرد، در این سال‌ها همیشه در همه مراسم‌ها حضور داشت و دعوت‌ها را می‌پذیرفت. او را می‌توان الگویی برای اخلاق دانست؛ فردی که خاطره‌ای بیش از ۷۰ سال برای هنر ایران رقم زده است.

ما بزرگ خاندانمان را از دست دادیم

در ادامه علی دهکردی به‌عنوان نماینده انجمن بازیگران سینما روی صحنه آمد و بیان کرد: در فرهنگ عامه ما عبارت جالبی وجود دارد به‌عنوان بزرگ خاندان، ما هم امروز بزرگ خاندانمان را از دست داده‌ایم. رفتن داریوش اسدزاده رفتن یک گنجینه در حوزه تئاتر و سینما بوده است. استاد اسدزاده یک هنرمند نمونه بود که الگوی مناسبی برای هنرمندان به شمار می‌رفت. او آدم صبور و شکیبایی بود که در شرایط فعلی هیچ‌گاه از ناملایمات زندگی خود شکایت نکرد. این هنرمند معتقد بود که مردم باید هنرمندان را به شکل و شمایل برازنده ببینند به همین دلیل همیشه خوش‌پوش بود.

اسدزاده: شاهد فرازوفرودهای تئاتر ایران بود

ایرج راد رئیس خانه تئاتر نیز در سخنانی گفت: ما تاریخ شفاهی بخشی از هنر این مملکت را از دست دادیم، هنرمندی که شاهد فرازوفرودهای تئاتر ایران بود. اسدزاده آن زمان که کمپانی تئاتر وجود داشت و تئاتر از نظر ارزش هنری در جامعه جایگاه ویژه‌ای داشت در تئاتر فعالیت می‌کرد. این هنرمند با بزرگان بسیاری در حوزه تئاتر کار کرد.

وی ادامه داد: داریوش اسدزاده هزار و هشتاد و یک جلد کتاب نفیس از گنجینه خود با تعدادی از آثار مکتوب تئاتر به کتابخانه خانه تئاتر اهدا کرد. وی از هنرمندانی است که در تمام دوران کاری خود بسیار شناخته‌شده اما متواضع بود، هرگز نشنیدم این هنرمند خصلت بد یک هنرمند را بیان کند و همیشه خصلت خوب هنرمندان را بیان می‌کرد.

وی تأکید کرد: اسدزاده مثل شاخ شمشاد بود و هیچ‌گاه او را پیرمرد ندیدم و همیشه کشیده قامت و ایستاده بود و اطلاعات غنی را از تاریخ تئاتر ایران ارائه می‌کرد. امیدوارم افرادی مانند اسدزاده نقشه راهی برای هنرمندان جوان باشند. خانه تئاتر تلاش می‌کند تا آثار منتشر نشده این هنرمند را منتشر کند.

سالار نیز عقیلی در ادامه این مراسم روی صحنه آمد و بیان کرد: از دست دادن هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر تسلیت می‌گویم و چند بیتی را به روح این هنرمند تقدیم می‌کنم چرا که او علاقه خاصی به موسیقی ایرانی داشت.

مراسم ختم این هنرمند فقید پنجشنبه هفتم شهریور ساعت ۱۱ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.