سرویس سینمایی هنرآنلاین: حمیدرضا حافظی فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم‌های کودک درباره ضرورت وجود سینمای کودک در جامعه، گفت: بی‌شک سینمای کودک برای رشد و اعتلای جامعه سالم اهمیت و ضرورت خاصی دارد و نقش آن در شکل‌گیری ذهن و روان کودکان بسیار حائز اهمیت است.

او در خصوص عوامل مؤثر در پیشرفت سینمای کودک اظهار کرد: مثل دیگر انواع سینما، خیلی قطعی می‌توان گفت فیلمنامه در ساخت آثار کودک نیز حرف اول را می‌زند. تصور رونق سینمای کودک بدون رشد و ارتقاء فیلمنامه نویسی غیرممکن است. گام اول سینما فیلمنامه است و سینمای کودک نیز از این امر مستثنا نیست. علاوه بر این به نظر من فیلمنامه‌نویسی ژانر کودک و نوجوان ظرایف و پیچیدگی‌های خاصی دارد و همیشه برایم عجیب است که برخی این نوع از فیلمنامه‌نویسی را دست کم می‌گیرند.

مدرس کارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی خلاق توضیح داد: فیلمنامه‌نویسی در حوزه کودک به‌جز داشتن مهارت نویسندگی و شناخت درام و دیگر ضرورت‌های فیلمنامه نویسی مرسوم، به درک و فهم درست مخاطب خاص نیاز دارد و علاوه بر اشراف به نظریه و مباحث تئوریک ادبیات کودک که در جای خود نیکوست، به شور و شوق کودکانه و زنده نگه داشتن کودک درون نیز نیازمند است، همان کودک درونی که سرچشمه خلاقیت است و در این نوع از نویسندگی نقش مهمی ایفا می‌کند.

حافظی همچنین بیان کرد: شما به‌عنوان نویسنده کودک هم باید بتوانید از عهده نوشتن درام  بربیایید و داستان‌گویی قهار باشید و هم باید بتوانید جهان را مثل یک  کودک امروزی ببینید و حس کنید؛ معصومیت و تجربه کودکان را بفهمید و ضمن حفظ فوت‌وفن‌های داستان‌پردازی، روح و روان بچه‌ها را در اندیشه‌های خود جاری کنید.

فیلمنامه‌نویس انیمیشن سینمایی "دزد رؤیاها" درباره تجربه خود از درک دنیای کودکان، گفت: من با انجام مدیتیشن و سفر به ناخودآگاه و تمرین‌های نویسندگی خلاق سعی می‌کنم رابطه خودم را با درون و سرچشمه خلاقیت حفظ کنم و به خیال خود پر و بال بدهم. با فعال نگه داشتن کودک درون و پرورش تخیل، در مواقع لازم برای فانتزی‌نویسی از آن استفاده می‌کنم و باور دارم فانتزی ما را با دنیای کودکان پیوند می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت کمدی در سینمای کودک یادآور شد: به‌جز فانتزی که پل اصلی ارتباط ما با کودکان است، کمدی نیز می‌تواند بچه‌ها را به سوی ما جلب کند. کمدی، شادی و تفریح را برای کودکان به ارمغان می‌آورد. اگر بتوانیم در فیلم‌هایمان ضمن توجه به داستان‌گویی، توازنی درست و سنجیده بین کمدی و فانتزی ایجاد کنیم، بچه‌ها حرف‌هایمان را با جان و دل پذیرا خواهند بود.