به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد سید کمال طباطبایی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون صبح جمعه ۱۸ مردادماه ماه با حضور هنرمندان در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد.

منوچهر شاهسواری، مازیار میری، حسن فتحی، فریدون جیرانی، همایون اسعدیان، حسین فرح‌بخش، مهراوه شریفی‌نیا، محسن محسنی‌نسب، عبدالله علیخانی، محمد بانکی، محمدمهدی عسگرپور، مجید فرجی، بهرنگ توفیقی، یدالله شهیدی، پیمان عباسی و ... از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای مراسم محمدحسین لطیفی که اجرای برنامه را نیز بر عهده داشت، بیان کرد: جای بسیار سختی است اینجا ایستادن. سید کمال عزیز در اوج ناباوری ما را ترک کرد. می‌خواستم در این مراسم متنی را بخوانم اما دیدم که این متن واگویه‌های من است با سید کمال بنابراین ترجیح دادم آن را برای خودم نگه دارم.

وی ادامه داد: جسارت من را ببخشید که دارم اینجا صحبت می‌کنم. به قول ترک‌ها اینجا مجلس تذکر است و همه ما برای تذکر گرفتن دور هم جمع شده‌ایم. به علی تبریک می‌گویم که به دیدن پدر شتافت و به کمال هم تبریک می‌گویم که به دیدن پسرش می‌رود. من در طول سال‌هایی که طباطبایی را می‌شناختم لحظه‌ای ندیدم که خیر کسی را نخواهد و پشت سر کسی حرف بزند. خیرخواهی‌اش عجیب‌وغریب بود و حتی برای پسر خودش رانتی را قائل نبود و من بودم که او را برای بازی در سریالم دعوت کردم. از خدا می‌خواهم امشب شب شادی‌اش باشد و درگذشتش را به خانواده‌اش و جامعه سینمایی تسلیت می‌گویم. ما هیچ‌گاه غم خوردن تهیه‌کنندگان و تلاش‌هایشان را نمی‌بینیم چون همیشه در پشت صحنه هستند و کمتر دیده می‌شوند. تذکر یادمان نرود و تو را به خدا بزرگان سینما مراقب خود باشند.

در ادامه همایون اسعدیان بعد از تسلیت درگذشت طباطبایی گفت: من سعادت داشتم در فیلم «مرد آفتابی» در کنار طباطبایی باشم. اما متأسفانه خاطره‌ام از او تلخ است و مربوط می‌شود به بعد از فوت علی. زمانی که او را بعد از مرگ فرزندش دیدم فکر نمی‌کردم که دیگر دوام بیاورد. من آن روز خرد شدن کمال طباطبایی را دیدم.

وی در پایان صحبت‌هایش با گلایه از افرادی که در مراسم حضور پیدا نکردند، عنوان کرد: من از طرف برگزارکنندگان این مراسم از همه بازیگرانی که سال‌ها در کارهای طباطبایی بازی می‌کردند، عذر می‌خواهم که مراسم را زمانی گذاشتیم که این عزیزان نمی‌توانند بیایند چون باید از خوابشان بزنند! کاش احترام همدیگر را نگه می‌داشتیم.

محمدرضا هنرمند دیگر سخنران مراسم بود که به دلیل تألم خاطر نمی‌توانست صحبت کند در سخنانی کوتاه اظهار کرد: بعضی اتفاق‌ها در زندگی باورش سخت است و زمان می‌خواهد که آدم بتواند آن را باور کند. من هنوز باور نمی‌کنم که این سید باشد که اینجاست.

مهدی فرجی نیز که از دوستان طباطبایی بوده است، بیان کرد: سید سفر به سلامت. چند فیلم سینمایی و سریال برای امام رضا (ع) ساختی. ان شاءالله امروز می‌آید و دستت را می‌گیرد. تو آنقدر دست‌به‌خیر بودی که می‌توانم خود اباعبدالله شفاعتت را خواهد کرد. بعد از رفتن علی قرار نداشتی اما از امروز قرار می‌گیری. سید بدخواه کسی نبود و هرکس فیلم خوبی می‌ساخت ذوق می‌کرد.

وی یادآور شد: در چند وقت اخیر فکر کردم دارد آرام می‌گیرد و با فوت علی کنار آمده است. برای همسر و دختر سید صبر آرزو می‌کنم چون در این ۴-۵ سال اخیر این پنجمین داغی است که می‌بینند. برای سید نیز آرامش و مغفرت آرزو می‌کنم.

در ادامه فریدون جیرانی نیز بیان کرد: به نظرم همان صبحی که علی فوت کرد سید هم از لحاظ روحی و روانی مُرد. سعی می‌کرد سرپا بایستند، کار کند و به همسر و دخترش روحیه بدهد تا با غم از دست دادن علی کنار بیایند. طباطبایی هنوز دوست داشت کار کند اما دیگر خبری از آن خنده‌ها و حس و حال گذشته در چهره‌اش دیده نمی‌شد.

یدالله شهیدی آخرین سخنران مراسم بود که در صحبت‌هایی کوتاه گفت: او برادر کوچک من بود و متأسفانه غم از دست دادن او برایم خیلی سنگین است و نمی‌توانم صحبت کنم.

در پایان مراسم بعد از خواندن نماز میت، پیکر طباطبایی به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد در کنار فرزندش علی آرام بگیرد.

مراسم ترحیم سید کمال طباطبایی دوشنبه ۲۱ مردادماه از ساعت ۱۸ تا ۱۹: ۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.