سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمد آفریده از مدیران باسابقه سینمایی که تا امروز مسئولیت‌های مختلفی در سینمای مستند داشته است، در آستانه برگزاری پنجمین جشنواره فیلم فردا در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چرایی عملکرد اندک مستندسازان در حوزه صنعت گفت: به نظرم ابتدا باید بپرسیم چرا مستندهای صنعتی کمتر مورد توجه مراکز صنعتی قرار می‌گیرد؟ مستندسازان ما سال‌هاست متواضعانه و خالصانه آمادگی خود را برای هر تلاشی اعلام کرده‌اند. پیشرفت ما در همه عرصه‌های فرهنگی، علمی، صنعتی و تکنولوژی با حضور خلاقانه و پویای مستندسازان گره خورده است.

وی درباره اینکه مستندهای صنعتی چطور می‌توانند در معرفی و پیشرفت صنعت کشور نقش داشته باشند اظهار کرد: اول از همه باید فرهنگ شناخت این سینمای بالنده و پیشرو در بین مدیران و تصمیم گیران مراکز صنعتی نهادینه شود. تا زمانی که شناخت از این سینما در حد فعالیت‌های جاری سمعی و بصری و روابط عمومی‌ها تعریف می‌شود، این سینما مهجور خواهد ماند. سینمای مستند در حال حاضر قدرتمندترین بخش هنر هفتم است و اگر نگاه‌های سنتی مدیران ما به‌روز شود، این سینما می‌تواند نقش واقعی و راستین خود را برای پیشرفت و قدرت فرهنگی این سرزمین به عهده بگیرد.

آفریده با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، بیان کرد: هر حرکتی که با پشتوانه‌های فرهنگی و علمی، پا در این میدان بگذارد قابل تقدیر است. ما در عرصه فرهنگ اگر صادقانه و بدون حب و بغض وارد شویم مطمئن باشید که هزینه نکرده‌ایم بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده و پیشرفت و سعادت این مملکت داشته‌ایم. پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، یک حرکت روبه‌جلو و تأثیرگذار برای آینده صنعت و سینمای مستند است که نوید تعامل مثبت میان مستندساز و صاحب صنعت را می‌دهد.