سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه با حضورعلیرضا تابش دبیر جشنواره و محسن دلیلی مدیر روابط عمومی جشنواره در سالن استاد کیارستمی در بنیاد فارابی برگزار شد.

تابش در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار و زنده نگه داشتن یاد شهید صارمی به مهمترین ویژگی‌های جشنواره اشاره کرد و گفت: در این دوره هفت فیلم بلند با کیفیت داریم و به دنبال کشف ظرفیت‌ها و همچنین بالابردن کیفیت آثار هستیم.

وی ادامه داد: توجه به وجوه بین‌المللی جشنواره که فراموش شده بود از جمله کتابخانه ویدئویی، برگزاری پنل‌هاو ... را داریم و تلاش کردیم این صنعت را بازتعریف کنیم که منطبق با رویکرد رونق تولید ملی است و به نظر ما می‌تواند افق جدیدی پیش روی سینمای کشور بگشاید که حضور جشنواره‌ای بخشی از آن است. در ادامه تلاش کردیم ظرفیت‌های منحصر به فردی را پیش روی مهمانان بین‌المللی قرار دهیم.

تابش اظهار کرد: در این دوره خدمات پروفایلینگ در اختیار فیلمسازان قرار می‌گیرد و توسط کارگروه تحلیل اقتصادی می‌شود و پس از پایان جشنواره طی جلساتی که با فیلمسازان داریم در این باره با آن‌ها صحبت و مشاوره خواهیم داشت. همچنین صنایع مجاور صنعت سینما اهمیت بنیادی در رونق سینما دارد. نگاه به فیلم‌های کوتاه، انیمیشن و تاسیس وب سری نشان می‌دهد که نگاهی فراتر از سینما به تصویر داریم و بر همین اساس در جشنواره امسال جایزه ویژه کسب و کار را در نظر گرفتیم که موید همین رویکرد است.

وی همچنین در ادامه افزود: امسال در کنار جشنواره سومین المپیاد فیلمسازی به شکل نو برگزار خواهد شد و با پذیرش ایده و تجربه و گسترش ایده میزبان ۹ نفر از پیشکسوتان این عرصه هستیم؛ که در ادامه در این دوره از جشنواره به پاس احترام به سه تن از بزرگان سینمای کودک و نوجوان و احترام به آن‌ها از مهین جواهریان، علیرضا رضاداد و مریم سعادت تقدیر خواهد کرد.

دبیر این دوره از جشنواره اظهار کرد: از مجموع آثار خارجی رسیده ۲۰۰ عنوان فیلم در بخش رقابتی راه یافتند که ۴۲ فیلم در بخش مسابقه و دو فیلم خارج از مسابقه به نمایش درخواهند آمد. همچنین مجموع آثار ایرانی نیز ۲۷۷ عنوان بود که ۷۲ عنوان مغایرت با رویکردهای جشنواره داشت و در نهایت ۲۰۵ فیلم ارزیابی شدند که در مجموع ۳۶ عنوان به بخش مسابقه راه یافتند. در بخش وب سری نیز ۳۹ عنوان داریم که همه این آثار در ۱۱ سالن سینمایی در شهر اصفهان میزبان این آثار خواهند بود و هر اثر نیز در سه نوبت به روی پرده خواهد رفت. در استانها و در دو منطقه آزاد نیز نمایش گزیده‌ای از اثار سینمایی را در یک نوبت خواهیم داشت.

تابش در پاسخ به این سوال که باوجود تحریم‌های ایران آیا به لحاظ دعوت از مهمانان خارجی، جشنواره با مشکلی مواجه شد یا خیر، گفت: جشنواره فیلم کودک نمادی از دیپلماسی عمومی است. بخصوص در شرایط فعلی که دشمنان تلاش می‌کنند فضای ایران هراسی ایجاد کنند. از این جهت جایگاه جشنواره‌های بین‌المللی نظیر فجر و کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه مهمانان خارجی بسیاری داریم. تنها بنابه دلایل شخصی برخی از مهمانان انصراف دادند اما در بخش آثار بین‌المللی ۲۷ کشور جهانی در این دوره از جشنواره اثر دارند و داوران و اساتیدی نیز از ۲۸ کشور مهمان ما خواهند بود.

وی افزود: ما ورکشاپ‌های قوی خواهیم داشت چراکه از چند جشنواره مهم مهمانانی داریم که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند و تجارب خود را به اشتراک می‌گذارند. در بخش نمایش‌های ویژه بین‌الملل نگاهی به کشورهای همسایه کردیم و چهار فیلم از تفلیس، هفت فیلم از تاتارستان و ۱۰ فیلم از جشنواره انسی و ... در جشنواره به نمایش در می‌آیند.

دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: توجه ما به توسعه بازارهای سینمای کودکان و نوجوانان در جهت اقتصاد سینماست از این رو از خریداران دعوت کردیم و یک ویدیو لایبری تشکیل دادیم که مجموعه‌ای ارزشمند در آن حضور خواهد داشت که با این روش به نوعی برای فیلم های کودک و نوجوان در سطح منطقه و بین الملل بازاریابی می‌کنیم.

تابش درباره معیار انتخاب فیلم‌ها نیز گفت: واقعیت این است که مقررات جشنواره‌ها شفاف و روشن هستند. در مقررات ما مثل دوره‌های قبل به وجود هیئت انتخاب تاکید شده و من هم به تصمیمات هیئت انتخاب احترام می‌گذارم. می‌دانم که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان یکی از جشنواره‌های تاثیرگذار در منطقه ماست.

وی درباره فیلم‌های راه نیافته نیز بیان کرد: تنها چند فیلم در جشنواره پذیرفته نشده است چرا که ما به لحاظ محتوایی و کیفیت، معیارهایی داشتیم. به عنوان نمونه فیلم "گردو" محمدرضا حاجی غلامی جزو اولویت‌های ما نبود و هیئت انتخاب بعد از ساخت فیلم با سعه صدر فیلم را دیدند اما فیلم به لحاظ محتوایی و کیفیت مشکلاتی داشت. نگاه ما این است که به سلیقه کودکان و نوجوانان توجه شود. برایمان کیفیت مهم بوده و تاکیدی بر کمی‌گرایی نداشتیم پس امیدوارم ماحصل کارهای ما فیلم‌هایی باشد که برای بچه‌ها و مردم لذت بخش و خاطره انگیز هستند.

این مدیر سینمایی همچنین درباره وضعیت اکران فیلم‌های کودک نیز عنوان کرد: وضعیت اکران آثار تغییر کرده است و همه نهادهای سینمایی دست به دست هم دادند تا فیلم کودک و نوجوان در هر فصل یا هر دوماه شاهد اکران یک فیلم باشد و تا پایان سال طبق برنامه ریزی انجام شده این روند منظم ادامه دارد. اگر فیلم خوب و جذاب تولید شود پخش کنندگان و سرگروه‌ها این اقبال را نشان می‌دهند و از آثار کودک نیز استقبال می‌کنند همانطور که در سال ۹۷، ۲۳ میلیارد تومان فروش حاصل از اکران فیلم کودک و نوجوان بود.

وی افزود: جهان فیلمسازی برای نسل نو متفاوت شده و به همان اندازه نیز دسترسی کودکان تغییر یافته است و کودکان به راحتی امکانات را در دسترس دارند و این شرایطی را بوجود اورده که متفاوت از گذشته است. در بحث تولید، اکران و جشنواره ما این نکات را مدنظر قرار دادیم تا آثار با کیفیت و جذابتری دیده شود و از میان آثار ارائه شده ما تنها هفت فیلم را حائز چنین شرایطی دیدیم و برای آن‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم. اطلاع دارم که از میان هفت فیلم حاضر در مسابقه نیز برخی قرارداد پخش امضا کرده‌اند و منتظر هستند تا آثارشان اکران شوند. علاوه بر این هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی این فیلم‌ها موفق خواهند بود و ظرفیت‌های خوبی دارند برای ارتباط با صنایع مجاور که بعد از جشنواره همانطور که اشاره کردم جلساتی با عوامل فیلم‌ها خواهیم داشت و توصیه‌های اقتصادی کارگروهمان را به آن‌ها اعلام خواهیم کرد تا در کنار مشاوره‌هایی که دریافت می‌کنند در بحث اکران هم شانس خود را امتحان کنند و بتوانند نمایندگان خوبی در عرصه جهانی برای سینمای کودک و نوجوان ایران باشند.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا تابش از 28 مرداد  تا 4 شهریور در شهر اصفهان برگزار خواهد شد.