سرویس سینمایی هنرآنلاین: هر سال تلویزیون با نزدیک شدن به ایام ماه محرم و صفر در تدارک تولیدات جدیدی است که متناسب با حال و هوای این ایام به روی آنتن تلویزیون برود. امسال نیز به مانند سال‌های گذشته سریال‌هایی در این مقطع پخش می‌شود، هرچند محوریت اصلی این آثار محرم و اتفاقات پیرامون این ماه و سالار شهیدان نیست.

سریال عروس تاریکی

سریال "بوی باران" با نام قبلی "عروس تاریکی" این شب‌ها ساعت 22:15 روی آنتن شبکه یک سیماست و پخش آن در ایام ماه محرم و صفر نیز ادامه دارد. این سریال در 75 قسمت 45 دقیقه‌ای به کارگردانی محمود معظمی تولید شده است. داستان از جایی آغاز می‌شود که زن و شوهری به نام سیمین و سیاوش پس از سال‌ها جدایی، قصد بازگشت به هم را دارند. در این مسیر برای ساخت زندگی جدید باید با مهارت‌های زندگی آشنا شوند و با تلاش و امید و گذشت خوشبختی را بنا نمایند. خوشبختی تصادفی نیست، ساختنی است…. فرشته در شب عروسی خود به قتل می‌رسد و نامزد سابق فرشته، جوانی به نام پیمان است که طبق شواهد و مدارک، متهم به قتل است و دستگیر می‌‎شود؛ اما پس از برگزاری مراسم چهلم فرشته، دختر جوانی به نام ترانه وارد داستان می‌شود که ... رضا کیانیان، رویا نونهالی، نرگس محمدی، سپیده خداوردی، فریبا کوثری، زنده یاد لوون هفتوان، سید مهرداد ضیایی، شهرزاد کمال‌زاده، مهوش صبرکن، رحمان باقریان، فلور نظری، شهاب شادابی، ساناز سعیدی، شمسی فضل الهی، مریم کاویانی، مهسا هاشمی، محمدرضا هاشمی، سعید رضایی و… در سریال "بوی باران" ایفای نقش می‌کنند. این مجموعه به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان تولید شده است.

سریال محکومین 2

پس از این سریال مجموعه "محکومین 2" به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی سید جمال سیدحاتمی از دهه دوم محرم پخش خواهد شد. داستان این سریال به مجازات جایگزین زندان، بحران خانواده و طلاق می‌پردازد. سیما تیرانداز، رابعه مدنی، شهره لرستانی، نازنین فراهانی، مریم کاظمی، مزدک رستمی، بیژن بنفشه‌خواه، زنده یاد حسین محب اهری، نگار عابدی، محمد شیری، علیرضا جعفری، نادر فلاح، حسین سلیمانی، مریم بوبانی، علیرضا استادی، معصومه قاسمی پور، بهراد خرازی، مهری آل اقا، محمود جعفری، افسانه ناصری، جمشید صفری، ژاکلین آواره و ... از بازیگران این سریال اپیزودیک هستند. سریال "محکومین ۲" یک سریال اپیزودی و کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در 35 قسمت 50 دقیقه‌ای ساخته شده است.

سریال مرضیه

"مرضیه" سریال محرمی شبکه دو سیما است که روی آنتن می‌رود. این مجموعه به تهیه‌کنندگی مجید اوجی در 15 قسمت ساخته شده است. داستان "مرضیه" یک ملودرام اجتماعی است که ماجرایی از جامعه روز را به تصویر می‌کشد. داریوش ارجمند، گوهر خیراندیش، ماهچهره خلیلی، مجید مظفری، پژمان بازغی، امیرحسین صدیق، علی اوجی، نیلوفر شهیدی، مختار سائقی، شیوا خسرومهر و حسن زارعی  در این سریال ایفای نقش می‌کنند که قرار است در ایام محرم هر شب ساعت 21:30 پخش شود.

سریال دریا نزدیک است

"دریا نزدیک است" و "ستایش 3" نیز عنوان مجموعه‌هایی هستند که در ایام ماه محرم و صفر از شبکه سه سیما روی آنتن می‌روند. مینی سریال شش‌قسمتی "دریا نزدیک است" به کارگردانی علی مهدی پور در دهه اول محرم پخش می‌شود و در خلاصه داستان آن آمده است: علی مراقب بیماران در حال احتضار است و در تلاش معاش برای خانواده‌اش، فراز و نشیب‌های را از سر می‌گذراند. او از کشاکش امواج گذشته است و ... جهانگیر الماسی، نادر فلاح، بهرام ابراهیمی، مریم سرمدی، علی طالب لو، رضا فیاضی، محمد ساربان، مهرناز پشتیبان در این سریال بازی دارند.

سریال ستایش 3

 و در نهایت فصل سوم سریال تلویزیونی "ستایش" به کارگردانی سعید سلطانی بعد از اتمام مجموعه "دریا نزدیک است" روی آنتن می‌رود. "ستایش ۳" به نویسندگی سعید مطلبی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب از ابتدای مهرماه هر شب ساعت 20:45 پخش خواهد شد. شروع داستان "ستایش"، سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ است و ادامه آن به سال‌های اخیر می‌رسد؛ فیلمنامه سری سوم این مجموعه در ۳۰ قسمت نوشته شده که نگارش آن بر عهده سعید مطلبی است. فصل سوم "ستایش" با دو فصل قبلی آن متفاوت و دارای ساختاری جدید است. این فصل از مجموعه افزون بر روایت داستان شخصیت‌های فصل اول و دوم به بازگویی روابط میان آن‌ها نیز می‌پردازد. داریوش ارجمند، سیما تیرانداز، مهدی سلوکی، نرگس محمدی، قربان نجفی، فریبا نادری، سینا شفیعی، فرهاد جم، کیهان ملکی، محمدرضا داود نژاد، مهدی میامی، امیرمحمد زند، لاله مرزبان، کمند امیر سلیمانی، شهرام پور اسد، مهتاج نجومی، علی طالب‌لو، آتش تقی پور، مهرنوش ستاری، نگار جوکار، مریم نیک رفتار، امید علی مردانی، کریم قربانی، علی میلانی بازیگران سریال هستند.