سرویس سینمایی هنرآنلاین: غلامرضا رمضانی کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون سال گذشته فیلم سینمایی "ضربه فنی" را در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان داشت که عنوان بهترین فیلم از نگاه مردم را کسب کرد.

رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و اصولاً تأثیرگذاری این جشنواره در نمایش آثار بیان کرد: مگر جشنواره‌های مهم‌تری مانند مقاومت یا حتی شهر تا چه اندازه در دیده شدن فیلم‌های موضوعی تأثیرگذار هستند؟ قاعدتاً نیستند، چرا که سیاست جشنواره‌ برپایی آن است. جشنواره‌ها مسائلی را در دل یک سال سینمای موضوعی مورد نظر و بررسی قرار می‌دهند که در ادامه منجر به اثر تولید و ارزیابی مناسب نسبت به این تولیدات می‌شود. اما هیچ‌کدام از جشنواره‌ها سیاست‌گذار نیستند یا دستی در چرخه اکران ندارند که بگویند فیلم‌هایی که حمایت می‌کنیم، سال بعد وضعیت اکرانشان مناسب خواهد بود و هیچ مشکلی آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

کارگردان فیلم‌های کودکانه "همبازی"، "گنجشکک اشی‌مشی" و "فرار از اردو" ادامه داد: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز به همین شکل است. دوستان همیشه تفکرشان این است که آیا سی و دو دوره برگزاری جشنواره کودک مفید بوده است یا اصلاً ادامه برگزاری این جشنواره ضرورتی دارد یا خیر. به نظر می‌رسد همین اندک کورسوی امیدی که در این سینما هنوز خاموش نشده و جانی که به برخی بخش‌ها می‌دهد، باعث می‌شود لااقل یکسری از فیلم‌ها دیده شوند و درباره آن‌ها صحبت شود. علاقه‌مندان به این سینما سعی می‌کنند از حضورشان بهره ببرند و انرژی بیشتری از این حوزه و این جشنواره بگیرند. علاوه بر این آثار نیز دیده و ارزیابی می‌شوند و این برای سینمای کودک دستاورد کمی نیست.

رمضانی اظهار کرد: آن‌قدر که برای جشنواره‌های موضوعی در کشور هزینه‌های لجام‌گسیخته در هر بخش داریم، فکر نمی‌کنم درصد بودجه‌ای که صرف بچه‌های این سرزمین می‌شود، بودجه زیادی باشد و یا ضرورتی داشته باشد که این بودجه و این جشنواره نباشد.

کارگردان "فرار از قلعه رودخان" گفت: بیاییم بی‌مهری نکنیم، این جشنواره باید باشد چون یک امر اجتناب‌ناپذیر و فراموش‌نشدنی است. با برگزاری مداوم، راهکارهای مناسب خود را نیز پیدا می‌کند. در نگاه بدبینانه اگر هیچ کاری هم نکند، حداقل در یک هفته بچه‌های سرزمین متوجه می‌شوند که جشنواره‌ای در حال برگزاری است که به آن‌ها اهمیت می‌دهد.

این کارگردان در ادامه درباره تازه‌ترین فعالیت خود عنوان کرد: بعد از ساخت "فرار از قلعه رودخان" تصمیم گرفتم فیلم "بازداشت" و پس از آن "خواننده اپرا" را بسازم. اکنون چهار سال می‌گذرد و من همچنان موفق به ساخت این دو فیلم نشده‌ام. تنها توانستم سال گذشته در اثر یک اتفاق "ضربه فنی" را بسازم. امروز دیگر خیلی قائل به برنامه‌ریزی برای ساخت فیلم نیستم. تنها فکر می‌کنم خودم را باید به شرایط بسپارم و همسو با زمان پیش بروم و ببینم شرایط تولید کدام فیلمنامه برایم فراهم می‌شود و آیا می‌توانم باز هم فیلم کودک بسازم یا نه، چرا که سرمایه‌گذاری در این عرصه کمرنگ شده است. ضمن این که فیلمسازی در کشور ما بسیار اتفاقی شده است و اگر در این گردونه قرار بگیرم و قرعه به نامم بیفتد خودش یک شانس است. اگر هم نیفتد که باید چند سال دیگر صبر کنم تا این گردونه به چرخش درآید. خودم دوست دارم "بازداشت" را بسازم که هنوز شرایطش فراهم نشده است و برای "خواننده اپرا" نیز همچنان در جلسات پی‌درپی به دنبال جذب سرمایه هستم. یک قصه کودک و نوجوان دیگر هم دارم که برای آن نیز در حال رایزنی هستم، اما از این که چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد و کدام یک را می‌توانم تبدیل به فیلم کنم، هیچ نمی‌دانم.