سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "روزی روزگاری در هالیوود" (Once Upon a Time in Hollywood) از شرکت سونی به کارگردانی کوئنتین تارانتینو، در اولین آخر هفته اکران، در فاصله جمعه تا یکشنبه در 3659 سینما در ایالات متحده و کانادا، به فروش قابل توجه 40.3 دست پیدا کرد و در رده دوم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی قرار گرفت.

همان‌طور که انتظار می‌رفت انیمیشن کامپیوتری "شیرشاه" (The Lion King) از شرکت دیزنی در دومین هفته اکران بار دیگر صدرنشین جدول شد. این فیلم که جان فاورو آن را کارگردانی کرده است، این هفته 75.5 میلیون دلار فروخت و مجموع فروش داخلی خود را به 350.7 میلیون دلار رساند تا فعلاً چهارمین پرفروش سال 2019 در آمریکای شمالی باشد. "شیرشاه" در سطح بین‌المللی نیز تاکنون 611.9 میلیون دلار فروخته است. به این ترتیب مجموع فروش جهانی فیلم 962.6 میلیون دلار شده است.

موفقیت "شیرشاه" باعث شد دیزنی در فاصله پنج ماه به پنج ماه به پایان سال به رکورد 7.67 میلیارد دلار فروش بلیت دست پیدا کند. این شامل 5.09 میلیارد دلار فروش در بازار خارجی است. (برای اولین بار است که یک استودیو هالیوودی از مرز پنج میلیارد دلار عبور می‌کند). رکورد قبلی دیزنی 7.61 میلیارد دلار بود که در سال 2016 حاصل شد.

"شیرشاه" به کارگردانی جان فاورو بازسازی فیلمی انیمیشن به همین نام تولید 1994 است. دانلد گلاور، ست روگن، چیوتل اجیوفور، آلفره وودارد و بیانسه ناولز-کارتر صداپیشه‌های فیلم هستند و جیمز ارل جونزنقش خود در فیلم اول را تکرار کرده است.

Lion King

"شیرشاه"

داستان درباره سیمبا یک شیر جوان است که پس از قتل پدرش موفاسا به دست عمویش اسکار، باید نقش خود را به‌عنوان شاه قانونی سرزمین خود بپذیرد. "شیرشاه" جدید با بودجه‌ای حدود 260 میلیون دلار ساخته شده است. منتقدان واکنش‌های متفاوتی به فیلم نشان داده‌اند. این فیلم در وبسایت راتن تومیتوز بر مبنای 354 نقد 53 درصد آرای مثبت منتقدان را کسب کرده است.

از سوی دیگر، فیلم درجه  R "روزی روزگاری در هالیوود" توانست با اختلاف کم "لعنتی‌های بی‌آبرو" (2009) را کنار بزند و بدون حساب نرخ تورم بیشترین فروش افتتاحیه فیلمی به کارگردانی تارانتینو را ثبت کند. تا پیش از این "لعنتی‌های بی‌آبرو" با 38 میلیون دلار این عنوان را داشت. با این حال فیلم جدید تارانتینو باید در سطح بین‌المللی نیز فروش خوبی داشته باشد تا بتواند به لحاظ تجاری فیلمی موفق لقب بگیرد.

عجیب این که تماشاگران در وبسایت سینمااسکور به فیلم درجه B- داده‌اند، در حالی که دو فیلم "لعنتی‌های بی‌آبرو" و "جانگو آزاد شده" درجه A- گرفتند. این در حالی است که فیلم دو ساعت و 41 دقیقه‌ای تارانتینو با استقبال منتقدان روبرو شده و در حال حاضر در وبسایت راتن تومیتوز 93 درصد آرای مثبت آن‌ها را کسب کرده است.

Once Upon a Time in Hollywood1

لئوناردو دی‌کاپریو در "روزی روزگاری در هالیوود"

داستان فیلم تابستان 1969 و در اوج دوران هیپی‌گری در هالیوود روی می‌دهد. ریک دالتن (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) ستاره سابق سریال‌های وسترن و کلیف بوث (با بازی برد پیت) بدلکار و دوست قدیمی او دو شخصیت اصلی "روزی روزگاری در هالیوود" هستند. هر دو به‌سختی می‌کوشند در هالیوودی که دیگر برای آن‌ها آشنا نیست دوام بیاورند، اما دالتون یک همسایه بسیار معروف دارد... شارون تیت بازیگر (با بازی مارگو روبی). اتفاقات فیلم پیش از جنایت‌های خانواده مانسن و قتل شارون تیت روی می‌دهد که آن زمان همسر رومن پولانسکی کارگردان و هنگام مرگ هشت ماهه باردار بود.

"روزی روزگاری در هالیوود" که به صورت 35 میلی‌متری فیلمبرداری شده است، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن نمایش داده شد. فیلمنامه را خود تارانتینو نوشته است. فیلم با بودجه‌ای حدود 90 میلیون دلار با حمایت شرکت کلمبیا وابسته به سونی ساخته شده است. دیوید هیمن و شانون مکنتاش تهیه‌کنندگان فیلم هستند.

آل پاچینو دیگر بازیگر این فیلم پرستاره است. او نقش ماروین شوارز کارگزار کلیف بوث را ایفاء می‌کند. دیمین لوئیس در فیلم نقش استیو مک‌کویین بازیگر معروف را دارد. لوک پری بازیگر فقید در نقش اسکاتی لنسر، امیل هرش در نقش جی سبرینگ طراح مو، داکوتا فانینگ در نقش لینت فرومه یکی از اعضای خانواده مانسن، کلیفتن کالینز در نقش ارنستو، واکرو مکزیکی، کیت جفرسن در نقش کیت و نیکلاس هاموند در نقش سام وانامیکر کارگردان، دیگر بازیگرانی هستند که در "روزی روزگاری در هالیوود" حضور دارند. برت رینولدز دیگر بازیگر فقید، تیموتی اولیفنت، تیم راث و مایکل مدسن هم در فیلم بازی می‌کنند.

Spider-Man Far from Home

"اسپایدرمن: دور از خانه"

شرکت سونی با فیلم ابرقهرمانی "اسپایدرمن: دور از خانه" (Spider-Man: Far from Home) رده سوم جدول فروش فیلم‌ها را نیز به خود اختصاص داد. این فیلم در چهارمین هفته اکران 12.2 میلیون دلار به دست آورد و مجموع فروش داخلی خود را به 344.4 میلیون دلار رساند تا فعلاً ششمین فیلم پرفروش سینماهای آمریکای شمالی در سال 2019 باشد. "اسپایدرمن: دور از خانه" در بازار جهانی تاکنون 692.4 میلیون دلار فروخته و با حساب بازار آمریکای شمالی، مجموع فروش جهانی خود را به 1.03 میلیارد دلار رسانده است.

تام هالند، ساموئل ال. جکسن و زندایا در این فیلم به کارگردانی جان واتس بازی می‌کنند که بر مبنای شخصیت معروف مارول کامیکس و به تهیه‌کنندگی کلمبیا پیکچرز و مارول استودیوز ساخته شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: بعد از ماجراهای "انتقامجویان: آخر بازی"، اسپایدرمن باید با تهدیدی که دنیا را برای همیشه عوض کرده است مقابله کند.

"داستان اسباب‌بازی 4" از شرکت‌های دیزنی و پیکسار در ششمین هفته اکران 9.9 میلیون دلار فروخت و ضمن این که چهارمین فیلم پرفروش آخر هفته شد، مجموع فروش خود را در آمریکای شمالی به 395.6 میلیون دلار رساند تا در حال حاضر سومین فروش سال در ایالات متحده و کانادا باشد. چهارمین فیلم مجموعه انیمیشن "داستان اسباب‌بازی" در سطح بین‌المللی هم تاکنون 522.3 میلیون دلار فروش داشته است. مجموع فروش جهانی فیلم 917.9 میلیون دلار شده است.

Toy Story 4

"داستان اسباب‌بازی 4"

انیمیشن "داستان اسباب‌بازی 4" به کارگردانی جاش کولی از روی فیلمنامه‌ای نوشته اندرو استنتن و استفانی فولسوم ساخته شده و تام هنکس، تیم آلن، آنی پاتس، تونی هیل و کیگان-مایکل کی صداپیشه‌های آن هستند. وقتی یک اسباب‌بازی جدید به نام فورکی به وودی و گروه او اضافه می‌شود، یک سفر جاده‌ای همراه دوستان قدیمی و جدید نشان می‌دهد که دنیا چقدر می‌تواند برای یک عروسک بزرگ باشد.

فیلم ترسناک "خزیدن" (Crawl) از شرکت پارامونت پیکچرز در سومین هفته اکران چهار میلیون دلار به دست آورد و پنجمین فیلم پرفروش آخر هفته شد. کایا اسکودلاریو، بری پپر و راس اندرسن در این فیلم به کارگردانی الکساندر آژا بازی می‌کنند. داستان درباره زنی جوان است که وقتی تلاش می‌کند پدرش را از یک توفان سهمگین نجات بدهد، خود را در خانه‌ای شناور در آب و پر از تمساح پیدا می‌یابد.

کمدی رمانتیک "دیروز" (Yesterday) از شرکت یونیورسال پیکچرز به کارگردانی دنی بویل در پنجمین هفته اکران سه میلیون دلار فروخت و رده ششم جدول را از آن خود کرد. هیمش پاتال، لیلی جیمز، اد شیران و کیت مک‌کینن در این پروژه 26 میلیون دلاری بازی می‌کنند که تاکنون در آمریکا 63.3 میلیون دلار فروخته است. داستان "دیروز" درباره یک موزیسین است که در یک خط زمانی جایگزین بیدار می‌شود و متوجه می‌شود تنها آدم روی زمین است که گروه بیتلز را یادش است.    

فانتزی موزیکال "علاءالدین" (Aladdin) از شرکت دیزنی در دهمین آخر هفته اکران 2.7 میلیون دلار دیگر فروخت و فیلم هفتم شد. مجموع فروش داخلی این فیلم 345.9 میلیون دلار شده و فعلاً پنجمین فیلم پرفروش آمریکا در سال 2019 است. فروش بین‌المللی فیلم 663.8 میلیون دلار و مجموع فروش جهانی آن 1.009 میلیارد دلار شده است.

Aladdin

ویل اسمیت و منا مسعود در "علاءالدین"

"علاءالدین" به کارگردانی گای ریچی روایتی زنده از فیلمی انیمیشن به همین نام تولید 1992 است و بر مبنای قصه‌های "هزار و یک شب" ساخته شده است. ویل اسمیت، منا مسعود، نائومی اسکات، مروان کنزاری، نوید نگهبان و نسیم پدراد بازیگران این پروژه 183 میلیون دلاری هستند. داستان درباره جوانی پرشور و ماجراجو، اما فقیر به نام علاءالدین است که عاشق شاهزاده خانم جاسمین می‌شود و با کمک جن چراغ جادو می‌کوشد به مراد دل خود برسد. نقش جن چراغ جادو را ویل اسمیت بازی کرده است.

کمدی اکشن "استوبر" (Stuber) به کارگردانی مایکل داوس با بازی کمیل نانجانی و دیو باتیستا و فیلم ترسناک "آنابل به خانه می‌آید" (Annabelle Comes Home) به کارگردانی گری دوربرمن با بازی مکنا گریس و مدیسن آیزمن به ترتیب هشتمین و نهمین فیلم‌های پرفروش آخر هفته بودند و کمدی درام "خداحافظی" (The Farewell) به کارگردانی لولو وانگ در رده دهم قرار گرفت.

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات ‌متحده و کانادا (26 تا 28 ژوئیه 2019)

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

متوسط فروش در هر سینما (دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه (میلیون دلار)

هفته اکران

1

"شیرشاه"

75.5

4725

15.984

350.7

-

2

2

"روزی روزگاری در هالیوود"

40.3

3659

11.028

40.3

90

1

3

"اسپایدرمن: دور از خانه"

12.2

3851

3.167

344.4

160

4

4

"داستان اسباب‌بازی 4"

9.9

3610

2.735

395.6

-

6

5

"خزیدن"

4

2720

1.471

31.4

13.5

3

6

"دیروز"

3

2550

1.176

63.3

26

5

7

"علاءالدین"

2.7

1798

1.551

345.9

183

10

8

"استوبر"

1.6

2150

781

20.1

-

3

9

"آنابل به خانه می‌آید"

1.5

1287

1.212

69.7

-

5

10

"خداحافظی"

1.5

135

11.510

3.6

-

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علی افتخاری