سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسین عامری کارگردان سال گذشته با فیلم "من و جمعه" در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور داشت و این بار قصد دارد با فیلم "شعری برای قاسم" در سی و دومین دوره این رویداد سینمایی شرکت کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم بیان کرد: "شعری برای قاسم" داستان پسری نوجوان است که پدرش بیمار است و او به کمک مادرش در تلاش است هزینه‌های بیمارستان را فراهم کنند. آن‌ها زیر بار قرض می‌روند و پدر هم فوت می‌کند. پسر و مادرش برای بازگشت به شرایط عادی زندگی درگیر اتفاقات بعدی می‌شوند.

عامری ادامه داد: در فیلم از نابازیگران استفاده کرده‌ایم و کار به صورت رئال اجرا شده است. درواقع سعی کردیم به زندگی نزدیک شویم و از نمایش فاصله بگیریم که فکر می‌کنم تا حد زیادی نیز موفق شده‌ایم.

این کارگردان در پاسخ به تأثیرگذاری حضور در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و اکران فیلم‌های کودک اظهار کرد: قطعاً اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در هر شرایطی اتفاق خوبی است. قشر کودک و نوجوان جمعیت زیادی از کشور را تشکیل می‌دهند و به دلیل آن که فیلمی برای این قشر در سینماها اکران نمی‌شود اغلب آن‌ها خانواده‌ها را مجبور به دیدن فیلم‌های کمدی می‌کنند و چون سطح آگاهی بچه‌های امروز قابل قیاس با گذشته نیست، هر فیلمی را نمی‌بینند و نمی‌پسندند. فکر می‌کنم باید بسیار ساده‌‌اندیش باشیم، اگر فکر کنیم کودک و نوجوان امروز به‌راحتی پای هر فیلمی می‌نشیند. مخاطب ما امروز درک و تحلیل بالایی دارد و برای همین جای فیلم کودک و نوجوان در سینما بسیار خالی است. اگر در طی سال فیلم‌های کودک و نوجوان به شکل منظم اکران شوند، این اتفاق می‌تواند کمک کند فیلم‌های کودک در اکران سینما فروش خوبی داشته باشند. این موفقیت در شبکه نمایش خانگی نیز می‌تواند ادامه داشته باشد، چرا که اکثراً وقتی فیلمی را دوست داشته باشند می‌خواهند یک نسخه از فیلم را داشته باشند. به‌نوعی این استقبال یک نوع حمایت از تولید‌کنندگان است تا کارهای جدیدتری را شروع کنند.

عامری همچنین درباره وضعیت پروانه ساخت‌های سینمایی و ویدئویی نیز گفت: متأسفانه الان می‌گویند باید پروانه سینمایی داشته باشید تا پروانه نمایش بگیرید و بتوانید در شبکه نمایش خانگی نیز حضور داشته باشید، در حالی که بسیاری از آثار ویدئویی امروز کیفیت خوبی دارند و می‌توانند در سینماها اکران شوند یا حداقل به شکل دی‌وی‌دی خروجی داشته باشند. با توجه به این شرایط بسیاری از آثار جا می‌مانند. بهتر است به این نکته توجه شود و اجازه رایت خانگی به آن‌ها داده شود. طبعاً حمایت از تولیدکنندگان باعث رونق سینمای کودک می‌شود.

وی در خاتمه افزود: فیلم "شعری برای قاسم" از آنجایی که به سفارش صداوسیما ساخته شده به شکل ویدئویی تولید شده است. متأسفانه مشکل تلویزیون این است که اجازه سینمایی شدن را به فیلم‌ها نمی‌دهد و طبق قانون حتی آثار با کیفیت بالا نیز شامل این قانون هستند و همین امر نیز انگیزه فیلمساز را پایین می‌آورد و یکی از دلایل افت آثار تلویزیونی همین است. درواقع فیلمسازانی که دوست دارند در این عرصه فعالیت کنند با یک سد بزرگ مواجه می‌شوند که اگر حل شود می‌تواند آثار خوبی به همراه داشته باشد.