به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، آیین نکوداشت فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون عصر روز گذشته با حضور پرشمار هنرمندان و علاقمندان این بازیگر در خانه سینما برگزار شد.

این برنامه با همکاری خانه سینما و انجمن بازیگران برگزار شد و امیر پوریا به‌عنوان متولی برگزاری، اجرای آن را بر عهده گرفت. فردوس کاویانی به دلیل کسالت در این مراسم حضور نداشت و آرمیتا کاویانی به نمایندگی از پدر در مراسم حضور یافت.

مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما درباره فردوس کاویانی و شلوغی این مراسم نکوداشت اظهار کرد: این استقبال از مراسم بزرگداشت یک هنرمند آدم را امیدوار می‌کند.

وی ادامه داد: برخی بازیگران جسم و جانشان را در اختیار ما می‌گذارند. کاویانی دهه‌هاست که با بهره گیری از تجربیات خود برای مسایل زندگی از وجود خود مایه گذاشت تا ما را با مصایب زندگی آشنا کرده و رنج زندگی را کم کند. او لبخند به لب آورده است و ما را  وادار کرده به عمر مفید خود بیفزاییم.

این کارگردان عنوان کرد: می‌گویند پیش از اینکه آدمی با هر مسلکی آشنا شود با پیروان آن مسلک و مذهب آشنا می‌شود کاویانی نمونه بارزی از این نوع انسان است که ما را با مسلک آشنا کرد. او برخلاف انسان‌هایی که بیشتر نارسیست هستند و توسط پول‌های بادآورده معروف می‌شوند با این مسلک که هر که انسان بهتری باشد خود را شناساند.

نکوداشت فردوس کاویانى

حمید جبلی: از کاویانی آدب و احترام آموختیم

در ادامه  با پخش بخش‌هایی از همکاری حمید جبلی و کاویانی، امیر پوریا از جبلی دعوت کرد تا چند کلامی درباره اوصحبت کند. جبلی گفت: ما از پند و اندرز چیز یاد نمی‌گیریم بلکه از رفتار آدم‌ها چیز یاد می‌گیریم. ما هم از کاویانی چیزهای زیادی مثل نظم، ادب و احترام آموختیم. او سال‌ها عمر خود را گذاشت تا برای کسانی که خانه نداشتند خانه بخرد و من برای او سلامتی آرزو می‌کنم.

سپس یک پیام ویدئویی از حسن فتحی نمایش داده شد که درباره کاویانی توضیح داد: من ۱۸ سالم بود که با استاد کاویانی آشنا شدم و او کلاس تئاتر برگزار می‌کرد. تشویق‌ها و دلگرمی‌های کاویانی نقش زیادی در شکل‌گیری سرنوشت فرهنگی و هنری من داشت. در تمام سال‌هایی که او را می‌شناختم شاهد این نبودم که بدگویی همکاری را بگوید. از او آموختیم که به دور از هیاهو و غوغا و چشم و هم چشمی‌ها هر یک در جاده شخصی زندگی به دنبال کشف استعدادهای زندگی خود باشیم.

حسن فتحی ادامه داد: آرزو می‌کنیم استاد کاویانی سلامتی خود را بازیابد و دوباره به عرصه هنر در سینما و تلویزیون بازگردد و نظایر او در جهان هنر تکثیر شود.

در ادامه بخش‌هایی از تئاتر تلویزیونی "مرگ تصادفی یک آنارشیست" به کارگردانی فردوس کاویانی پخش شد.

نکوداشت فردوس کاویانى

خمسه: کاویانی خیلی زود از دنیای تصویر قهر کرد

سپس علیرضا خمسه روی صحنه آمد و درباره کاویانی یادآور شد: سال ۵۴ با فردوس کاویانی آشنا شدم و از او بسیار خوشم آمد و او را الگوی خودم در کمدی قرار دادم. من با او در انجمن بازیگران سینما آشنا شدم.

وی اضافه کرد: فردوس برای من یک کمدین بزرگ بوده و هست. او همزمان هم کمدی را می‌شناسد و هم تراژدی را. خیلی متاسف شدم که او خیلی سریع با دنیای تصویر قهر کرد. فیلم‌های زیادی بود که می‌توانست کار کند اما کار نکرد چون فکر می‌کرد باید در تئاتر باشد. همانطور که حمید جبلی گفت، کاویانی دغدغه مسکن داشت و درد بی‌مسکن‌ها را خوب می‌دانست. به همین منظور چه موهبت‌ها که از او سر زد و چه مصیبت‌ها که نکشید. من شاهدم که او در خلوت اشک ریخت به دلیل این مسایل. او  برای تئاتری‌ها به دنبال حل مسکن بود اما به ناحق تهمت‌هایی هم شنید.

فاطمه معتمدآریا هنرمند دیگری بود که در بخش بعدی مراسم پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به هنرمندان حاضر در سالن عنوان کرد: از اینکه این همه چهره‌ها و همکاران را یک جا می‌بینم خیلی خوشحالم. امشب نمونه واضحی است که همه بازیگران درجه یک اینجا هستند بدون اینکه بخواهند نمایش دهند که چه لباسی پوشیده‌اند یا چقدر تغییر کرده‌اند.

وی متن لوح تقدیر انجمن بازیگران سینمای ایران را برای مخاطبان قرائت و سپس آن را به دختر کاویانی اهدا کرد.

صدرالدین زاهد از بازیگران قدیمی تئاتر هم درباره کاویانی یادآور شد: فردوس برای من بازیگری بود که از جان مایه می‌گذاشت تا کارش را ارائه دهد و من خوشحالم چنین مجلسی که می‌تواند در خور خیلی از بزرگان این قوم باشد، برپا شده است. خوشحالم این مجلس در زمان حیات او برگزار شده و امیدوارم به کار برگردد.

پوریا در ادامه جلسه به همکاری گوهر خیراندیش با کاویانی در ۶ فیلم سینمایی و یک سریال اشاره کرد و گفت قرار بود خانم خیراندیش هم در این مراسم حضور داشته باشد اما به خاطر مشکل گوش خود، به بیمارستان مراجعه کرده است.

نکوداشت فردوس کاویانى

مرزبان: کاویانی، همه تئاتر است

در ادامه هادی مرزبان روی صحنه آمد و درباره کاویانی گفت: حضور شما ستاره‌ها در اینجا نشان دهنده این است که او چقدر ماه است. در چند ماه اخیر دوستانی از ادارات و نهادهای مختلف از من می‌خواستند که به دلیل دوستی که با او دارم هماهنگ کنم تا به دیدارش بروند. فردوس اما به خیلی از این ملاقات‌ها نه می‌گفت. خیلی وعده‌ها داده شد و زمانی که به فردوس می‌گفتم، او باز هم نه می‌گفت و می‌خواست در خلوت باشد. همانطور که سال‌ها کارش را به آرامی انجام داده است.

مرزبان اضافه کرد: آخرین نمایش من "تانگوی تخم مرغ داغ" بود و از او خواهش کردم نقشی در این کار داشته باشد. چون وجود او برای من برکت بود. او نقش کوتاهی را پذیرفت و در همان نقش کوتاه هم خوش درخشید.

مرزبان همچنین گفت: او عاشق تئاتر است من واقعاً دوست دارم در کار بعدی‌ام هم حضور داشته باشد او همه تئاتر است. او همیشه پیش از همه به سالن می‌آید کارش را انجام می‌دهد تمرین می‌کند و می‌رود کارش را انجام دهد.

نکوداشت فردوس کاویانى

مهین‌ترابی: آرزو دارم کاویانی دوباره جلوی دوربین حاضر شود

در این مراسم بخش‌هایی از سریال "همسران" پخش شد و سپس مهرانه مهین‌ترابی که در این مجموعه نقش "مهین" کاراکتر مقابل فردوس کاویانی (کمال) را ایفا می‌کرد به ایراد سخن پرداخت.

مهین‌ترابی در سخنانی گفت: فردوس همیشه همکار خوبی بود و او بسیار ستودنی است. وقتی فهمیدم این مراسم وجود دارد با جان و دلم آمدم چون باید از بازیگرانی چون او در زمان حیاتشان تجلیل شود. از صمیم قلب دوست دارم حالش خوب شود و دوباره جلوی دوربین حاضر شود. برایش آرزوی سلامتی کامل دارم و از خدا می‌خواهم او دوباره به صحنه بازگردد و با عشقی که از طریق کارش به ما می‌دهد ما را بهره مند کند.

سپس یک پیام ویدئویی از داریوش مهرجویی پخش شد و او خطاب به کاویانی بیان کرد: خوشحالم که با این نکوداشت از تو قدرشناسی می‌کنند که واقعاً لایقش هستی. تو از آن بازیگران زیرپوستی بسیار توانا هستی و من تبریک می‌گویم.

در پایان یک پیام تصویری از کاویانی پخش شد که در آن عنوان کرد: خیلی خوشحالم در خدمت شما هستم. امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید.

وی در این پیام عنوان کرد: حال خوشی ندارم. شرایط به گونه‌ای بوده است که مدت‌هاست  نتوانستم کاری داشته باشم. از شما عزیزان که جویای احوال من هستید خیلی ممنونم شما باعث شادی و انرژی دادن به من می‌شوید.

دختر کاویانی نیز در این جلسه گفت: از طرف پدر عذرخواهی می‌کنم که نتوانست در اینجا حضور پیدا کند. من عشق را از او آموختم او عاشق است و همیشه نگران مردمش بود. من عشق خالصانه را از پدرم آموختم و امیدوارم بتوانم مثل او باشم.

استقبال مردمی از این مراسم به حدی بود که در ابتدا بخشی از مردم پشت درها ماندند و امکان حضور در محل برگزاری مراسم را پیدا نکردند.