سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدرضا رضاییان تهیه‌کننده برنامه "کتاب باز" این روزها در تدارک است تا فصل چهارم این برنامه را روی آنتن شبکه نسیم بفرستد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین دراین‌باره گفت: فصل جدید برنامه "کتاب باز" از دو شهریور روی آنتن می‌رود. این روزها مقدماتش را فراهم می‌کنیم و در حال تکمیل طراحی فصل جدید هستیم.

وی درباره اجرای این برنامه و موضوعات مطرح‌شده در فصل جدید بیان کرد: اجرای این برنامه همچنان با سروش صحت است. موضوعاتمان در فصل جدید وسیع شده است، چرا که هرچه به این موضوعات و فرهنگ مطالعه بپردازیم باز هم حرف‌های جدید داریم. تأکیدمان روی این است که مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم. در واقع فرهنگ مطالعه در سینما، تئاتر، گفت‌وگو و موسیقی نیز هست. روی این موضوعات در فصل جدید مانور بیشتری می‌دهیم و روی سایر حوزه‌ها تأکید خواهیم کرد و به‌جز مطالعه کتاب به این موضوعات نیز می‌پردازیم.

رضاییان همچنین درباره مهمانان برنامه اظهار کرد: این برنامه به‌تناسب موضوعات انتخاب می‌شوند. گاهی موضوعات اهمیت دارند و گاهی مهمانان که بر اساس آن‌ها موضوعات برنامه تعریف می‌‎شوند. تلاشمان این است که روند رو به رشد "کتاب باز" را بهبود داده و ادامه دهیم. سعی می‌کنیم تغییرات ساختاری نیز در فصل جدید داشته باشیم که در مرحله طراحی است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه این برنامه بر اساس اهدافی که داشتند توانسته در علاقه‌مندی و جذب مخاطب به فرهنگ مطالعه کمک کند، گفت: ما آرزوهای زیادی برای برنامه و مخاطبانش داریم و روزبه‌روز این آرزوها افزایش می‌یابد. آینده‌ای برای خود، مخاطب و جامعه تصور می‌کنیم که پر از امید، روشنی و فرهنگ و گفت‌وگوست و بر همین اساس روی مطالعه و کتابخوانی تأکید داریم. تا به این هدف نرسیم، احساس کمبود داریم.

وی افزود: "کتاب باز" به‌نوعی شاید یکی از آن 30 پرنده تشکیل‌دهنده سیمرغ افسانه‌ای است، اما بسیاری چیزهای دیگر باید در کنارش قرار گیرند تا سیمرغ اوج گیرد. وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مردم، والدین، معلمان و ... همه در ترویج فرهنگ مطالعه تأثیرگذار هستند و باید دغدغه‌شان تأکید روی ترویج این فرهنگ باشد. از این جهت هنوز به آرزویمان نرسیده‌ایم، اما اگر موفقیت در جذب مخاطب و ایجاد یک هویت فرهنگی بر اساس مطالعه در یک برنامه را در نظر بگیریم، موفق بوده‌ایم. بخشی از این موفقیت را مدیون حضور چهره‌های محبوب مردم، نویسندگان و مترجمان بوده‌ایم. به نظرم همه دست‌به‌دست هم دادند تا برنامه "کتاب باز" تولد خوبی داشته باشد که در فصل دوم این اتفاق رخ داد و در حال حاضر موجودی است که در مرحله نزدیک شدن به بلوغ است و در فصل چهار به یک بلوغ می‌رسد و قصد داریم "کتاب باز" محل مراجعه کتابی مردم در تلویزیون باشد.

رضاییان در خاتمه درباره بازپخش این برنامه از سایر شبکه‌ها عنوان کرد: شبکه اصلی پخش ما همچنان نسیم است، اما از آقای فروغی مدیر شبکه سه نیز خواهش کردیم که لطف کنند و تیم‌های فکری و اتاق فکر و تهیه‌کنندگان را جمع کنند و یک "عصر جدید" کتابی روی آنتن شبکه سه تولید کنند و به این فرهنگ و "کتاب باز" کمک کنند. امیدوارم هر کدام از شبکه‌ها برنامه‌های پرمخاطبی در این حوزه داشته باشند تا تأثیر این فرهنگ مطالعه را خیلی زود در جامعه ببینیم.