به گزارش هنرآنلاین، مراسم نوزدهمین جشن حافظ پنجشنبه‌شب با اجرای فرزاد حسنی برگزار شد و برترین‌های سینما و تلویزیون معرفی شدند.

به گزارش دنیای تصویرآنلاین، جشن حافظ با خیر مقدم ایمان معلم و سخنان کوتاه او آغاز شد. سپس رضا یزدانی روی سن آمد و به اجرای برنامه پرداخت.

در ادامه رؤیا نونهالی به قرائت متنی درباره سینما و اهمیت جشن حافظ در آستانه 20 سالگی‌اش پرداخت و پس از آن از امید معلم دبیر نوزدهمین جشن حافظ دعوت کرد روی صحنه بیاید.

امید معلم ضمن تأکید بر استقلال کامل جشن و هیئت داوران درخواست کرد کلیپ مرتبط با آنان پخش شود.

در ادامه جواد طوسی، محمدرضا لطفی، سید آریا قریشی، آذر معماریان، امید معلم، دکتر امیر هوشنگ هاشمی، کسری ولایی، امیر پوریا، امیررضا نوری پرتو، علیرضا مجمع، خسرو دهقان هیئت داوران جشن حافظ دوره نوزدهم معرفی شدند.

سپس نوبت به اهدای جایزه یک عمر فعالیت هنری رسید و نورا هاشمی و آذر معماریان از گلاب آدینه درخواست کردند تا روی سن بیاید و تندیس حافظ را دریافت کند.

آدینه در تشویق بی‌پایان و ایستاده حضار روی سن آمد و گفت: هرچقدر تمرین کردم نمی‌توانم مسلط باشم مخصوصاً که زیر پرچم بزرگی مثل علی معلم باشد. باید حق‌شناس همدیگر باشیم. اینجا بهترین جا برای سپاس‌گزاری از کسانی است که باعث تا من به اینجا برسم. تشکر می‌کنم از اساتیدم و مخصوصاً مهدی هاشمی که اولین کسی بود که از او آموختم. بدون تعارف و شکسته‌نفسی خودم را هنرآموز می‌دانم. تشکر می‌کنم از بینندگان که اگر نبودند ما باید جلوی آینه برای خودمان بازی می‌کردیم.

سپس تندیس افتخاری حافظ به رامین جوادی آهنگساز "بازی تاج‌وتخت" تعلق گرفت.

رامین جوادی که امکان حضور در جشن حافظ را نداشت با ارسال پیامی از این جشن و جایزه تشکر کرد و آن را باعث افتخار دانست. متن تقدیرنامه رامین جوادی به‌وسیله دکتر امیر هوشنگ هاشمی به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی قرائت شد.

در ادامه امید معلم عنوان کرد جایزه رامین جوادی طی مراسمی رسمی به دست اصغر فرهادی به ایشان خواهد رسید.

سپس جایزه تندیس حافظ بهترین فیلم مستند به "در جستجوی فریده "ساخته مشترک آزاده موسوی و کوروش عطایی تعلق گرفت.

بهاره رهنما و سروش صحت جایزه را اعطا کردند. بهاره رهنما با اعلام افتخار در به دنیا آمدن و زیستن در زمانه خانم گلاب آدینه به ایشان درود فرستاد و گفت خوشحالم در بزرگداشت شما حضور داشتم. سروش صحت با اعلام این‌که چیزی ۱۹ سال دوام بیاورد خیلی عجیب و سخت است جایزه بهترین مستند را به سازندگان "در جستجوی فرید" تقدیم کرد. بهاره رهنما همچنین ضمن تقدیر از آذر معماریان از خشایار الوند یاد کرد.

در ادامه تندیس بهترین فیلمنامه تلویزیونی به احسان جوانمرد برای مجموعه "بانوی عمارت"اهدا شد. این جایزه را الهام حمیدی و شاهرخ استخری اهدا کردند.

جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری نیز به جلوه‌های ویژه بصری و میدانی "تنگه ابوقریب" اهدا شد. این جایزه را عبدالله اسکندری و ارشا اقدسی اهدا کردند.

ارشا اقدسی با سری شعله‌ور روی سن آمد و از مرحوم پیمان ابدی یاد کرد. بانیپال شومون این جایزه را به نیابت از گروه "تنگه ابوقریب" که در مراسم غایب بودند دریافت کرد.

جایزه بهترین تدوین به هایده صفی یاری برای "عصبانی نیستم" تعلق گرفت. این جایزه را مستانه مهاجر و حمید گودرزی به صفی یاری اهدا کردند.

صفی‌یاری با تأکید بر عزیز بودن این جایزه که یادگار علی معلم است از رضا درمیشیان و صبوری‌اش برای به اکران درآمدن فیلم تشکر کرد.

بعد جایزه بهترین موسیقی متن به بامداد افشار برای "مغزهای کوچک زنگ‌زده" توسط دکتر محمد سریر و مجید مظفری اهدا شد. او جایزه خود را به مردم مازندران و بچه‌های موسسه فرهنگی پینار تقدیم کرد که در طول ساخت موسیقی فیلم کمک او بودند.

برنده جایزه ویژه عباس کیارستمی به "گلدن تایم"(پوریا کاکاوند) توسط همایون ارشادی و سیاوش اسعدی تقدیم شد. کاکاوند از دریافت این جایزه ابراز خوشحالی کرد. او این فیلم را به امیر نادری تقدیم کرده بود و حالا ابراز خوشحالی کرد که نشان عباس کیارستمی را نیز دریافت می‌کند.

جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی به امین حیایی برای مجموعه "ساخت ایران 2" تقدیم شد. این جایزه با حضور علیرضا خمسه، مهران غفوریان و سعید آقاخانی اهدا شد.

علیرضا خمسه با اشاره به این‌که از اول مراسم چشمش دنبال علی معلم است از او خاطره‌ای تعریف کرد.

خمسه گفت: معلم روزی در باغ فردوس وارد کلاسی شد که آن‌قدر خوش‌پوش و آراسته بود همه گفتند استاد آمد.

امین حیایی ضمن ابراز خوشحالی از کسب این جایزه گفت روزی که مجله دنیای تصویر را برای اولین بار شناختم آرزو داشتم عکسم روی جلد آن برود.

جایزه بهترین بازیگر زن درام به پانته‌آ پناهی‌ها برای مجموعه "بانوی عمارت" اهدا شد. این جایزه را الیکا عبدالرزاقی و کوروش تهامی اهدا کردند. پناهی‌ها ضمن ادای احترام به علی معلم سالروز تولد ناصر تقوایی را یادآوری کرد.

جایزه بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای "متری شیش و نیم" تقدیم شد. این جایزه را کمند امیرسلیمانی و جمشید گرگین اهدا کردند.

جمشید گرگین گفت خوشحالم این جایزه را به بهترین فیلمبردار می‌دهم. بهمنش نیز از او به‌عنوان کسی که او را به سینما علاقه‌مند کرد یاد کرد. او ضمن تشکر از روستایی از دشواری کار "متری شیش و نیم" گفت و تأکید کرد اگر کیمیا را نداشتم نمی‌دانم چه می‌شد و این جایزه را به او تقدیم می‌کنم.

جایزه بهترین بازیگر مرد درام به حسام منظور "بانوی عمارت" تقدیم شد. این جایزه را سیما تیرانداز و پژمان بازغی اهدا کردند.

تیرانداز پیش از تقدیم جایزه گفت خوشحالم در عصر زن جنگنده‌ای مثل آذر معماریان زندگی می‌کنم و خوشحالم که بگویم همیشه شاگرد گلاب آدینه بودم و همواره از او یاد گرفتم و امشب هم از او بزرگی، بخشش و مهربانی یاد گرفتم. امیدوارم تئاتر هم به جشن حافظ اضافه شود.

پژمان بازغی نیز به شوخی گفت به کسانی که مثل من بیشترین نامزدی را دارند ولی جایزه نگرفته‌اند باید یک جایزه بدهید.

تندیس حافظ بهترین بازیگر زن کمدی به نازنین بیاتی برای مجموعه "گلشیفته" اهدا شد. این جایزه را فاطمه گودرزی و محمد بحرانی اهدا کردند.

بحرانی با تأکید بر این‌که برندها در تلویزیون ساده درست نمی‌شوند گفت: امیدوارم "کلاه قرمزی" به نوروز ما برگردد.

جایزه تندیس حافظ بهترین کارگردان تلویزیونی توسط امین زندگانی و نرگس آبیار به عزیزالله حمیدنژاد برای مجموعه "بانوی عمارت" تقدیم شد.

عزیزالله حمید نژاد تندیس را به عوامل پشت دوربین و جلوی دوربین مجموعه "بانوی عمارت" به‌ویژه مجید سعیدی و مریم مؤمن تقدیم کرد. بهترین مجموعه تلویزیونی "بانوی عمارت" به تهیه‌کنندگی مجید مولایی شناخته شد. مه‌لقا باقری جایزه را اهدا کرد.

مه‌لقا باقری پیش از تقدیم جایزه گفت: من هم باید بگویم امشب بسیار از خانم آدینه آموختم.

جایزه بهترین چهره تلویزیونی توسط پژمان جمشیدی به عادل فردوسی پور برای برنامه "نود" اهدا شد. برنده این جایزه توسط آرای مردمی انتخاب شد.

تشویق بی‌امان مردم برای فردوسی‌پور در سالن همایش‌های برج میلاد ادامه داشت.

او بعد از گرفتن جایزه با تکرار تکیه‌کلام محبوبش "چقدر خوبید شما" مورد تشویق مجدد گرفت و گفت خوشحالم این جایزه را از پژمان جمشیدی می‌گیرم که دوست من است و از دیدن موفقیتش خوشحالم. بی‌نهایت خوشحالم که این جایزه را از مردم می‌گیرم، خوشحالی‌ام قابل توصیف نیست و بسیار ممنونم از تمام کسانی که این بیست سال کنارم بودند، داشتن همه شما سرمایه بزرگی است.

تندیس حافظ بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای "مغزهای کوچک زنگ‌زده" اهدا شد. این جایزه را بهرام بهرامیان اهدا کرد.

هومن سیدی بعد از گرفتن جایزه بهترین فیلمنامه گفت: واقعاً از نوشتن فیلمنامه بیزارم، اما این جایزه‌ها می‌گوید باید این راه را ادامه دهم. بسیار از بودن نامم در کنار پیمان معادی و حمید نعمت‌الله خوشحالم.

تندیس حافظ بهترین تیتراژ فیلم یا سریال به علیرضا قربانی برای "چهارراه استانبول" تقدیم شد. این جایزه را الهه حصاری و رضا یزدانی اهدا کردند.

در ادامه علیرضا قربانی ترجیع‌بند ترانه فیلم "چهارراه استانبول" را به‌صورت زنده اجرا کرد.

پژمان جمشیدی در توضیح دیر رسیدنش گفت: من سر تئاتر بودم و بعد اشتباهاً به وزارت کشور رفتم و به من نگفتند اشتباه آمدی و پس از تماشای هفت دقیقه تئاتر ترکی متوجه شدم و به اینجا آمدم. خوشحالم که اینجا حق عادل خورده نشده، جایی که شما مردم هستید.

در بخش بهترین بازیگر مرد دو تندیس اهدا شد. تندیس بهترین بازیگر مرد به پیمان معادی برای "متری شیش و نیم" اهدا شد. همچنین تندیس بهترین بازیگر مرد به نوید محمدزاده برای "مغزهای کوچک زنگ‌زده" اهدا شد. این جوایز را بهاره کیان افشار و هوتن شکیبا اهدا کردند.

نوید محمدزاده جایزه خود را به خانواده و پدرومادرش تقدیم کرد. محمدزاده ضمن تشکر از خانواده معلم گفت بسیار خوشحالم که باز هم با پیمان معادی این جایزه را می‌گیرم. در جشنواره فجر هم همین‌جا نشسته بودم که هوتن دوست صمیمی‌ام جایزه گرفت و از خوشحالی بغض کردم و امشب خوشحالم این جایزه را از او می‌گیرم.

تندیس بهترین بازیگر زن به باران کوثری برای "عرق سرد" اهدا شد. باران کوثری به دلیل حضور در یک نمایش در جشن حضور نداشت و یک پیام ویدیویی برای جشن فرستاده بود.

تندیس بهترین بازیگر زن به شبنم مقدمی برای "خجالت نکش" توسط مرجانه گلچین و نسیم ادبی تقدیم شد.

مقدمی ضمن ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه از نسیم ادبی تشکر کرد و در ادامه گفت: ممنونم از رضا مقصودی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم که اگر نبود می‌ترسیدم این نقش را ایفا کنم.

تندیس دستاورد فردی ویژه برای تأثیرگذاری در موفقیت آثار سینمایی به رضا عطاران توسط علی سرتیپی اهدا شد.

علی سرتیپی که برای تقدیر از رضا عطاران روی سن آمده بود گفت: امیدوارم پروژه "کوروش" که آرزوی علی معلم بود روزی ساخته شود.

جایزه بهترین کارگردان برای فیلم "متری شیش و نیم" به سعید روستایی توسط ماهور و سیروس الوند اهدا شد. روستایی با اشاره به این‌که پیش‌تر هم این جایزه را از دست الوند گرفته بود یادآوری کرد آن زمان علی معلم زنده بود. او سپس از کلیه عوامل فیلمش تشکر کرد.

جایزه ویژه هیئت داوران توسط علیرضا امینی به حمید نعمت‌الله اهدا شد. جایزه نعمت‌الله که به علت سفری ناگهانی تهران را ترک کرده بود توسط پسرش دریافت شد.

در پایان تندیس حافظ بهترین فیلم به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان به "متری شیش و نیم" تعلق گرفت. او همه عوامل فیلم را به روی سن دعوت کرد.

کوثری ضمن تمجید "متری شیش و نیم"، ساداتیان را یکی از شریف‌ترین تهیه‌کننده سینمای ایران دانست.

زانیار خسروی و ایهام از دیگر هنرمندانی بودند که قطعاتی را به‌صورت زنده در نوزدهمین دوره جشن حافظ اجرا کردند.

فهرست کامل برندگان به شرح زیر است:

سینما

تندیس بهترین فیلم: سید جمال ساداتیان برای "متری شیش و نیم"

تندیس کارگردان سینمایی: سعید روستایی برای "فیلم متری شیش و نیم"

تندیس بهترین فیلمنامه سینمایی: هومن سیدی برای "مغزهای کوچک زنگ‌زده"

تندیس بهترین بازیگر مرد سینمایی: پیمان معادی برای " متری شیش و نیم" و نوید محمدزاده برای "مغزهای کوچک زنگ‌زده"

تندیس بهترین بازیگر زن سینمایی: باران کوثری برای "عرق سرد" و شبنم مقدمی "خجالت نکش"

جایزه ویژه هیئت داوران: حمید نعمت‌الله برای "شعله‌ور"

تندیس بهترین فیلمبرداری: هومن بهمنش برای "متری شیش و نیم"

تندیس بهترین تدوین سینمایی: هایده صفی‌یاری برای فیلم "عصبانی نیستم"

تندیس بهترین موسیقی فیلم: بامداد افشار برای موسیقی فیلم "مغزهای کوچک زنگ‌زده"

تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری: محسن روزبهانی جواد مطوری، محمد برادران و حسن ایزدی برای "تنگه ابوقریب"

تندیس بهترین ترانه تیتراژ: علیرضا قربانی برای "چهارراه استانبول"

تندیس بهترین فیلم مستند: آزاده موسوی و کورش عطایی برای "در جستجوی فریده"

تندیس دستاورد فردی ویژه برای تأثیرگذاری در موفقیت آثار سینمایی: رضا عطاران

نشان زنده‌یاد عباس کیارستمی: پوریا کاکاوند برای فیلم "گلدن تایم"

تلویزیون

تندیس بهترین مجموعه تلویزیونی: مجید مولایی برای "بانوی عمارت"

تندیس بهترین کارگردان تلویزیونی: عزیزالله حمیدنژاد برای "بانوی عمارت"

تندیس بهترین فیلمنامه تلویزیونی: احسان جوانمرد برای "بانوی عمارت"

تندیس بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی: حسام منظور  برای "بانوی عمارت"

تندیس بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی: پانته‌آ پناهی‌ها برای "بانوی عمارت"

تندیس بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی: امین حیایی برای "ساخت ایران"

تندیس بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی: نازنین بیاتی برای "گلشیفته"

تندیس بهترین چهره تلویزیونی: عادل فردوسی‌پور

-----

تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری: گلاب آدینه

تندیس ویژه نوزدهمین جشن حافظ: رامین جوادی آهنگساز مجموعه "بازی تاج‌وتخت"