سرویس سینمایی هنرآنلاین: بهرنگ دزفولی‌زاده کارگردان که مدتی قبل در فیلم‌های کوتاه "بهاریه هنر و تجربه" فیلم "استون" به کارگردانی او به روی پرده سینماها رفت، این روزها مشغول کار روی نخستین فیلم بلند سینمایی خود "بی‌صدا حلزون" است.

هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی، علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، بیژن بافکار و شیرین ولی‌پور بازیگران "بی‌صدا حلزون" هستند. مجتبی شکری نیز بازیگر خردسال این فیلم سینمایی است که در آن به ایفای نقش پرداخته است. "بی‌صدا حلزون" داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است.

دزفولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره دلایل انتخاب این موضوع و دغدغه‌هایش درباره ساخت فیلم بلند گفت: همیشه دلم می‌خواهد موضوعات اجتماعی  را که کمتر به آن‌ها توجه یا دیده شده است به تصویر بکشم و درباره آن‌ها فکر کنم. چرایی وجود این مشکلات در جامعه و این که چرا ما از آن‌ها غافل هستیم همواره دغدغه ذهنی من بوده است. اعتقاد دارم هرچقدر هم که بخواهیم به موضوعات جدید بپردازیم، اصل موضوع باز هم تکراری است. موضوعی که من انتخاب کردم هم شاید در نگاه اول تکراری باشد، اما تلاش شد از زاویه‌ای دیگر باشد و این تکرار کمتر به چشم بیاید.

فیلم بی صدا حلزون

وی ادامه داد: فیلم مضمون اجتماعی دارد و درباره ناشنوایان است، قشری خاص از جامعه که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود، قشری با روحیه لطیف که همه چیز را رک و راست به زبان می‌آورد. ساخت فیلم درباره این افراد کار سخت و پیچیده‌ای است، اما به لطف خدا و تیم همراهم توانستم این کار را به پایان برسانم، قشری که تنها در اینجا آن چنان دیده نمی‌شوند و به آن‌ها توجه نمی‌شود، قشری که به اقلیم و هویت خود اعتقاد دارند و اگر حس کنند خودشان نیستند دچار ناراحتی می‌شوند. تلاش کردم صدای این قشر برای گوش‌های شنوا باشم. تاکنون شش فیلم درباره این قشر در سینمای ایران ساخته شده است که من همه آن‌ها را دیدم و به آن‌ها احترام می‌گذارم و به نظرم کارگردانان این فیلم‌ها بسیار جسارت داشتند که به آن‌ها فکر کرده‌اند و درباره آن‌ها فیلم ساخته‌اند.

این کارگردان جوان در ادامه درباره انتخاب بازیگران این فیلم اظهار کرد: در انتخاب بازیگران و عوامل از آنجا که با یک فیلم عادی روبرو نیستیم یک پروسه چهار ماهه پیش‌تولید را طی کردیم تا به تیم فعلی رسیدیم که بسیار انگیزه داشتند. سعی کردم بازیگران در نقش‌هایی که کمتر دیده شده‌اند، حضور داشته باشند و این اتفاق باعث شد فضای بسیار دوستانه، تجربه‌گرا و خلاقی شکل بگیرد. از بازیگرانی که به من اعتماد کردند و در کنار من بودند ممنونم. در این میان همراه با دو مشاور زبان اشاره دورخوانی‌ها و تمرین‌های بسیاری داشتیم، چرا که زبان اشاره خانم‌ها با آقایان متفاوت است و پروسه تمرین طولانی شد و به همین دلیل نیز برخی از بازیگرانی که انتخاب کرده بودیم نتوانستند با ما همکاری داشته باشند.

دزفولی‌زاده همچنین درباره انتخاب ژانر اجتماعی برای نخستین فیلمش در حالی که امروز فیلم‌های کمدی مورد توجه هستند، نیز گفت: به نظرم ما وظیفه و رسالتی داریم. نمی‌گویم فیلم کمدی بد است یا خوب، اما رسالت ما این است که نباید غذای مسموم به مخاطب بدهیم. فیلم‌های خارجی ممکن است صحنه‌های ناشایست داشته باشند، اما در ایران شوخی‌های کلامی این صحنه‌ها را شکل می‌دهند. این فضای مسموم حاصلش ماندگاری نیست در حالی که رسالت هنرمند خلق اثر ماندگار است. این آثار تاریخ مصرف دارند و بسیاری از فیلم فارسی‌های قدیمی از فیلم‌های امروز بهتر هستند. نگاه انسانی، عشق و درام همیشه مخاطب را به سینما می‌آورد من نیز تلاش کردم فیلمی برای اکران عمومی بسازم. صرفاً آنچه از دنیای ناشنوایان و شنواها وجود دارد در قالب فیلم به تصویر کشیدم و با توجه به فضای داستان و کارگردانی تلاش کردم که مخاطب حوصله‌اش در سینما سر نرود.

فیلم بی صدا حلزون

وی در ادامه به حضور فیلم در جشنواره‌های خارجی و نگاه به این جشنواره‌ها عنوان کرد: تدوین و موسیقی فیلم وقتی سرانجام یافت راحت‌تر می‌توان درباره آن صحبت کرد. ادعایی ندارم و سعی کردم فیلمی انسانی بسازم با یک موضوع اجتماعی خاص. سعی کردم با عواملی که به من کمک کردند از فیلمبردار و بازیگر گرفته تا دیگران فیلمی بسازم که دیده شود و این دیده شدن بخش جشنواره‌های خارجی را نیز در برمی‌گیرد. تلاشم این بود که سندی شود با موضوع ناشنوایان و یک داستان خاص‌تر که برای آن‌ها قبحش هنوز ریخته نشده است.

کارگردان "استون" در پاسخ به این سؤال که چه زمانی فیلم آماده اکران می‌شود نیز بیان کرد: با توجه به پروداکشن و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و صداگذاری فیلم به خاطر موضوعش فکر می‌کنم ظرف چند ماه آینده کم‌کم فیلم کامل شود و بعد درباره زمان اکران آن بتوان تصمیم گرفت.