سرویس سینمایی هنرآنلاین: ژانر اکشن و زیرمجموعه آن آثار پلیسی در سینما و تلویزیون در سراسر دنیا همواره یکی از ژانرهای محبوب بود است که می‌تواند مخاطبان بسیاری را پای دستگاه‌های گیرنده یا به سالن‌های سینما بکشاند. اما در ایران این ژانر در سال‌های اخیر آنچنان که باید نمی‌تواند مخاطبان خود را داشته باشد. به طوری که خیلی وقت‌ها تماشاگران، قصه این نوع آثار را خارج از فضای واقعی تلقی می‌کنند و در بعضی از مواقع آن را نادرست می‌دانند و حتی نگاهی توأم با تمسخر به آن دارند.

روزبه‌روز از تعداد آثاری که در ژانر اکشن و به‌طور مشخص قصه‌های پلیسی ساخته می‌شوند، اول به دلایل ذکرشده و دوم به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید، کاسته می‌شود و غالب کارهای تولیدشده نیز با بی‌توجهی مخاطبان روبه‌رو می‌شوند.

نمونه بارز این اتفاق، سریال "گاندو" به کارگردانی جواد افشار است که این روزها از شبکه سه سیما هر شب در حال پخش است، سریالی پلیسی، امنیتی که علاوه بر بیان یک روایت واقعی در قالب قصه، تلاش می‌کند بخشی از واقعیت‌های پلیس امروز ایرانی را نیز به نمایش بگذارد و نشان بدهد پلیس ایرانی کم از همتایان خارجی ندارد، اما نکته اینجاست که برخی اتفاقات به دلایل امنیتی و برخی به دلیل هزینه‌های بالا یا نبود امکانات کافی یا ضعف در اجرای عملیاتی صحنه‌ها به‌درستی به نمایش درنمی‌آیند و همین عوامل موجب می‌شود نتیجه کار چیزی نباشد که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

ژانر اکشن در هالیوود و اروپا و حتی کمی نزدیک‌تر سینمای هند، به دلیل قدرت خوب در اجرا، یکی از ژانرهای پرقدرت سینما و تلویزیون است و با استفاده از جلوه‌های ویژه میدانی، پرده‌های آبی یا سبز و جلوه‌های کامپیوتری به‌خوبی مخاطب را پای گیرنده یا در سینما میخکوب می‌کند و سالانه درآمدهای کلانی را برای سازندگان این دست آثار به همراه دارد.

امید است ژانر اکشن که در دهه‌های 1360 و 1370 موفق بود و مخاطبان پای آن می‌ایستادند، امروز به دلیل نبود بودجه و امکانات کافی مغفول نماند و بتواند همچون گذشته مخاطبان خود را داشته باشد. علاوه بر این، سازندگان با قدرت ریسک بالاتر بتوانند آثاری از این دست تولید کنند. سینما و تلویزیون ما سرمایه‌های انسانی خوب و پرانرژی در این عرصه دارد و به‌خوبی می‌تواند از فرصت‌ها استفاده کند و جانی دوباره به ژانر اکشن بدهد.