به گزارش هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه‌ مستند "میدان جوانان سابق" با کارگردانی مینا اکبری روزنامه‌نگار باسابقه روز گذشته با تقدیر از علی‌اکبر قاضی‌زاده  استاد روزنامه‌نگاری و با حضور جمع زیادی از هنرمندان و روزنامه‌نگاران در موزه‌ سینما انجام  و بدین ترتیب اکران رسمی این مستند در تهران و هم‌زمان در شهرستان‌ها آغاز شد.

این برنامه با حضور بهمن فرمان‌آرا،‌ علی‌اکبر قاضی‌زاده، لیلی گلستان، مژده دقیقی، گلی امامی، سیروس علی‌نژاد، هانا کامکار، سهیلا گلستانی، شقایق فراهانی، پوریا عالمی، عمادالدین باقی، علی شکوری‌راد، احمد مسجد جامعی، و … از میهمانان مراسم آیین دیدار مستند"میدان جوانان سابق" به کارگردانی مینا اکبری بودند.

در این مراسم مینا اکبری ضمن عرض خیرمقدم و عذرخواهی بابت تاخیر در شروع مراسم، از میهمانان برای حضور در افتتاحیه این مراسم تشکر کرد و ادامه داد: هم‌چنان نمی‌توانم باور کنم که این مستند به اکران رسید، شاید به خاطر آنکه این مستند مسیر سختی را تا رسیدن به اکران طی کرد، به‌خصوص آنکه بعد از شنیدن موضوع مستند، هیچ تهیه‌کننده‌ای سرمایه‌‌گذاری آن را نمی‌پذیرفت و به همین خاطر از احسان رسول‌اف بسیار ممنون هستم که این پیشنهاد را پذیرفت و به صورت شراکتی این فیلم را تولید کردیم.

او ادامه داد: من در این مستند،‌ تلاش کردم روایت شخصی‌ام از تاریخ مطبوعات و دوره مهمی از تاریخ مطبوعات ایران ثبت کنم. گذشته فقط آن چیزی نیست که ما در رسانه‌های داخل و خارج و تلویزیون می‌بینیم. گذشته، همان روایات شخصی ماست که خیلی وقت‌ها در صندوقچه‌ها می‌ماند و خاک می‌خورد. همیشه تاریخ را کسانی می‌نویسند که در راس هرم قدرت هستند نه کسانی که در آن دوره زندگی کرده‌اند و نفس کشیده‌اند و این جریان می‌تواند عوض شود.

اکبری اظهار امیدواری کرد تا دیگر روزنامه‌نگاران نیز روایات شخصی خود را بیان کنند. کارگردان مستند در پایان از حسین انتظامی، علیرضا رضاداد، حسین پارسایی، جعفرصانعی مقدم و  امیر حسین علم‌الهدی تشکر کرد که به تسریع مسیر دریافت مجوز این کار کمک کردند.

در ادامه این مراسم تعدادی از عوامل فیلم از جمله احسان رسول‌اف تهیه‌کننده، آرش زاهدی، سپیده ابطحی، دانیال شایگان و الهه خسروی به روی صحنه آمده و به حاضرین خوشامد گفتند.

این مراسم با تقدیر از علی اکبر قاضی‌زاده توسط  سیروس علی‌نژاد به مناسبت بازنشستگی و یک عمر حضور مؤثر در عرصه مطبوعات ادامه یافت. در متن تقدیر قاضی‌زاده آمده بود: بازنشستگی برای روزنامه‌نگاری که قلم را فقط برای ایران و مردمش به کار بست و لحظه‌ای از پرورش نسل جدید غافل نشد، بی‌معناست. امید که سایه درخت پربار وجودتان بر سر ما مستدام بماند.

سیروس علی‌نژاد نیز درباره‌ی این استاد روزنامه‌نگاری گفت: روزنامه‌نگار هیچ‌وقت بازنشسته نمی‌شود و تا وقتی که نفس می‌کشد کارش را ادامه می‌دهد. افتخار می‌کنم، در این مراسم از آقای قاضی‌زاده برای یک عمر فعالیت مطبوعاتی قدردانی می‌کنیم. تجلیل از قاضی‌زاده تجلیل از همه استادانی است که پیش از او حضور داشتند. امیدواریم نسلی که زیر دست او تربیت شد‌ه‌ است هم شریف و بزرگ باشند.

علی اکبر قاضی‌زاده نیز در سخنانی عنوان کرد: ربع قرن پیش ما سعی کردیم سبکی در روزنامه‌نگاری را آغاز کنیم که قرار بود حاصلش آگاهی بیشتر مردم باشد. اگر جریان روز‌نامه‌های آن زمان با آن سلیقه ادامه پیدا می‌کرد، شاید ما در دهه‌های هشتاد و نود، شاهد آن حوادث بزرگ و رقم‌های باورنکردنی از اختلاس و سواستفاده و خیانت در امانت مردم نمی‌بودیم. فکر می‌کنم اگر گفتنمان  ادامه پیدا می کرد و اصلاح می شد، ما می‌توانستیم مردم را بیشتر آگاه کنیم.

او در نهایت از مینا اکبری کارگردان مستند تشکر کرد و با بیان اینکه می‌داند کارشان چقدر سخت بوده است برای دیدن کارهای هنرمندانه دیگری از او اظهار امیدواری کرد.