سرویس سینمایی هنرآنلاین: درام روان‌شناختی و ترسناک "فانوس دریایی" (Lighthouse) به کارگردانی رابرت اگرز، شنبه غروب در فاصله چند ساعت به برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام برندگان بخش مسابقه اصلی جشنواره کن 2019، از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) به عنوان بهترین فیلم بخش دو هفته کارگردانان یا هفته منتقدان این دوره جشنواره انتخاب شد.

این فیلم با بازی‌های تحسین‌شده ویلم دافو و رابرت پتینسن، در کن اولین موفقیت بزرگ را برای شرکت A24 رقم زد که قطعاً در فصل جوایز سینمایی به آن کمک خواهد کرد. "فانوس دریایی" در بخش دو هفته کارگردانان حضور داشت.

این فیلم به صورت سیاه و سفید و 35 میلی‌متری فیلمبرداری شده است. دافو در "فانوس دریایی" به نقش یک نگهبان سالخورده فانوس دریایی ظاهر شده است و پتینسن نقش وردست جوان او را بازی می‌کند. دوری این دو از جمع و زندگی در انزوا آن‌ها را به مرز جنون می‌کشاند.

"فانوس دریایی" دومین فیلم بلند داستانی اگرز بعد از فیلم بسیار موفق "ساحره" در 2015 است که اولین بار در جشنواره ساندنس نمایش داده شد. "فانوس دریایی" در کن بسیار مورد استقبال قرار گرفت و بیشتر از هر فیلم دیگر که به بخش رسمی کن راه پیدا کرد از سوی منتقدان و تماشاگران تحسین شد.

از سوی دیگر، "باید بهشت باشد" (It Must be Heaven) به کارگردانی الیا سلیمان فیلمساز فلسطینی تولید مشترک فرانسه و کانادا، جایزه فیپرشی در بخش مسابقه اصلی را از آن خود کرد. این فیلم درباره خود سلیمان است که به شهرهای مختلف سفر می‌کند و با شباهت‌های غیرمنتظره با فلسطین سرزمین خود روبرو می‌شود. گائل گارسیا برنال، فرانسوا ژیرار و علی سلیمان از دیگر بازیگران "باید بهشت باشد" هستند.

سلیمان که متولد سال 1960 در شهر ناصریه است، بیشتر به خاطر فیلم "مداخله الهی" شهرت دارد که برداشتی کمدی / تراژدی و مدرن از زندگی در سرزمین‌های اشغالی است. فیلم او در 2002 در کن جایزه داوران همین‌طور جایزه فیپرشی را دریافت کرد. "زمان باقیمانده" دیگر فیلم او در 2009 در بخش مسابقه کن رقابت کرد.

فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم همچنین فیلم روسی "قد دراز" (Beanpole) به کارگردانی کنتمیر بالاگوف را به عنوان بهترین فیلم بخش نوعی نگاه انتخاب کردند. این فیلم شب گذشته در مراسم اعطای جوایز این بخش جایزه بهترین کارگردان را گرفت.

جوایز فیپرشی هر سال در کن به یک فیلم‌ برتر در بخش‌ مسابقه، یک فیلم برتر در بخش نوعی نگاه و یک فیلم برتر در بخش دو هفته کارگردانان یا هفته منتقدان اعطا می‌شود.

جایزه فیپرشی در بخش مسابقه اصلی، لزوماً با جوایز داوران بخش مسابقه یکی نیست. فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم سال گذشته فیلم کره‌ای "سوختن" به کارگردانی لی چانگ-دونگ فیلمساز کره‌ای را انتخاب کرد، اما این فیلم که خیلی‌ها آن را بخت اصلی برای دریافت جایزه نخل طلای جشنواره کن می‌دانستند، از سوی داوران بخش مسابقه نادیده گرفته شد. "سوختن" بعداً از طرف کره جنوبی به عنوان نماینده این کشور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی شد و به فهرست کوتاه 9 نامزد بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد اسکار نشد.

فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم دو سال پیش فیلم فرانسوی "120 ضربان در دقیقه" به کارگردانی رابین کامپیو را به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه انتخاب کرد که این فیلم بعداً در مراسم اختتامیه برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شد.

در 2016 فیلم آلمانی "تونی اردمان" فیلم منتخب فیپرشی بود، اما این فیلم در بخش مسابقه رسمی جایزه‌ای نگرفت، هرچند بعداً نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. در 2015 نیز "پسر شائول" در کن جایزه فیپرشی را گرفت و سپس برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

روز شنبه همچنین داوران کلیسای جهانی جایزه اصلی خود را به درام جنگی و آلمانی‌زبان "یک زندگی پنهان" (A Hidden Life) تازه‌ترین ساخته ترنس مالیک کارگردان آمریکایی اعطاء کردند که تولید مشترک آمریکا و آلمان است.

آگوست دیل، والری پاخنر، میشائیل نایکویست و برونو گانتس در این فیلم بازی می‌کنند که بر مبنای ماجرایی واقعی ساخته شده است. داستان درباره فرانتز یاگراشتاتر یک فرد مخالف جنگ است که حاضر نشد در جنگ جهانی دوم برای رایش سوم بجنگد و در 1943 اعدام شد. مالیک 75 ساله در 2011 با "درخت زندگی" با بازی برد پیت، شان پن و جسیکا چستین جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد.

هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم 14 (24 اردیبهشت) آغاز شد و شنبه شب 25 مه (4 خرداد) با معرفی برندگان بخش مسابقه اصلی به کار خود پایان می‌دهد. 21 فیلم در این بخش بخت دریافت جایزه نخل طلایی را دارند. آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی رئیس داوران بخش مسابقه است.