سرویس سینمایی هنرآنلاین: دوریس دِی بازیگر و خواننده و یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های هالیوود در دهه‌های 1950 و 60 که برای فیلم "حرف‌های محرمانه اتاق خواب" (1959) نامزد اسکار شد و بعدها در برنامه تلویزیونی خود مقابل دوربین رفت، از دنیا رفت. او 97 ساله بود.

بنیاد حمایت از حیوانات دوریس دی تأیید کرد بازیگر افسانه‌ای روز دوشنبه در خانه خود در کارمل ولی درگذشت.

به گزارش ورایتی، هرچند از دی به‌عنوان چهره‌ای محبوب و آشنا برای مخاطبان یاد می‌شد، اما کمدی‌هایی که او بیش از همه به خاطر بازی در آن‌ها شهرت دارد، عملاً برای دوران خود جسورانه بودند، ضمن این که دی با چهار ازدواج و یک دعوی حقوقی معروف، زندگی شخصی آشفته‌ای داشت.

بازیگر موطلاییِ سرزنده که در عرصه موسیقی نیز دوران کاری موفقی داشت با راک هادسن در "حرف‌های محرمانه اتاق خواب" و چند کمدی رمانتیک دیگر از جمله "عاشق برگرد" (1961) و "برای من گل نفرست" (1964) همبازی شد. از دیگر نقش‌آفرینی‌های مهم دی می‌توان به تریلر "مردی که زیاد می‌دانست" (1956) به کارگردانی آلفرد هیچکاک اشاره کرد که در آن مقابل جیمز استوارت بازی کرد. او در این فیلم، ترانه برنده اسکار " Que Sera Sera" را هم خواند.

"پیژامه‌بازی" (1957) به کارگردانی استنلی دانن که بر مبنای یک موزیکال در برادوی ساخته شد از دیگر فیلم‌های مهم دی است. او در "آن تماس پوست خز" (دلبرت مان، 1962) با کری گرانت و در دو فیلم "هیجان همه آن" (1963) و " Move Over, Darling " تولید 1964 با جیمز گارنر همبازی بود.

دی بعد بازی در بسیاری فیلم‌های موفق از 1968 به مدت پنج سال در مجموعه "دوریس دی شو" تولید شبکه سی‌بی‌اس ظاهر شد و در اوایل دهه 1970 از دنیای هنر فاصله گرفت و تا پایان عمر در کارمل در کالیفرنیا زندگی کرد.

او 29 آلبوم موسیقی منتشر کرد، از همه جدیدتر "قلب من" در 2011 که شامل تعدادی از آهنگ‌های قبلاً پخش‌نشده اوست.

دوریس دی با نام اصلی دوریس مری کاپلهوف، سوم آوریل 1922 در ایوانستن در ایالت اوهایو به دنیا آمد. پدرش یک موزیسین حرفه‌ای و معلم آواز بود. او ابتدا دوست داشت رقصنده باشد، اما در 12 سالگی بر اثر یک حادثه رانندگیِ تقریباً مرگبار، ماه‌های بسیاری را در بیمارستان گذراند و این اتفاق باعث شد او نتواند به خواسته خود برسد. دی از 15 سالگی به خوانندگی پرداخت و خیلی زود در رادیو و کلوپ‌ها مشغول کار شد. او نام هنری‌اش را از آهنگ محبوبش "دی بای دی" گرفت.

دی اولین بار در فیلم موزیکال رمانتیک "عشق در میان دریا" (1948) به کارگردانی مایکل کورتیز به‌عنوان بازیگر مقابل دوربین رفت. کورتیز به‌قدری تحت تأثیر آزمون بازیگری کورتیز قرار گرفت که در آخرین لحظه او را جایگزین بتی هاتن کرد.

کار دی خیلی زود گرفت و او در فیلم‌های موفق ظاهر شد، از جمله "رؤیای من از آن تو است" در 1949 مقابل جک کارسن و "مرد جوان با یک ترومپت" (1950) مقابل کرک داگلاس. اولین بار نام او در فیلم "چای برای دو نفر" (1950) که یک موزیکال محبوب با مضمونِ سال‌های پرتلاطم دهه 1920 است، در تیتراژ پیش از دیگر بازیگران ذکر شد.

دی آخرین بار در 1968 در فیلم "با شماره شش کلوچه می‌خوری" مقابل دوربین رفت.