سرویس سینمایی هنرآنلاین: آیین افتتاحیه نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش عصر روز دوشنبه 9 اردیبهشت با اجرای رقص محلی شمال توسط گروهی از هنرمندان شهر چالوس در مجموعه هنر و تجربه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بابل در حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان برگزار شد و همراه با علاقه‌مندان گالری‌های این مجموعه افتتاح شد.

درادامه این مراسم سالن نمایش داود رشیدی با حضور فرماندار، نماینده مجلس، مدیرکل اداره ارشاد اسلامی استان، احترام برومند همسر مرحوم داود رشیدی، بهرام شاه محمدلو افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم کلیپی از حضور داود رشیدی بر صحنه تئاتر "نمایش بی پایان" به نمایش درآمد. در این کلیپ هنرمندانی چون هوشنگ گلمکانی، فاطمه معتمدآریا، فرهاد رشیدی فرزند وی درباره حضور این هنرمند فقید در عرصه نمایش صحبت کردند.

احترام برومند در ادامه طی سخنانی کوتاه گفت: از مسئولین جشنواره وارش و شورای سیاست‌گذاری آن تشکر می‌کنم که به یاد داود رشیدی این سالن را به نام او کردند.

وی ادامه داد: داود رشیدی، هم پدر و هم مادرش از نوادگان آیت الله مازندرانی حائری بودند. او به نجف رفت و در آنجا درس خواند، کتب بسیاری نوشت. در هند، عراق و ایران ‌نیز پیروان بسیاری داشت و پسرش پس از او به هند رفت و در حیدراباد هندوستان اولین مسجد را ساخت. ابن الشیخ پسر مرحوم حائری در واقع پدر بزرگ داود رشیدی بعدها به ایران آمد و در مبارزات مشروطه خواهی شرکت کرد و در برقراری ایرانیت، اسلامیت و مدرنیت از انها دفاع کرد. داود همیشه افتخار می‌کرد که جد بزرگش از بابل برخاسته است و این را در میان دوستانش مطرح می‌کرده است.

برومند در ادامه اظهار کرد: ما از همه دوستانی که این شرایط را فراهم کردند و این سالن را به نام داود رشیدی کردند، سپاسگذاریم. امیدوارم که اتفاقات خوبی در این سالن رخ دهد و جوانان مازندرانی نیز بتوانند در این سالن اجراهای خوبی داشته باشند.

بهرام شاه‌محمدلو نیز در ادامه گفت: قدردان زحمات دوستان هستم و از طرف جامعه هنری کشور تشکر می‌کنم. درباره رشیدی صحبت بسیار است اما او با همه تجربه، علم و سواد و همه انچه که کسب کرد یک چیز را همواره حفظ کرد و تا لحظه مرگ همراه خود داشت وآ چیزی نیست جز مردم‌دار بودن که کار بسیار سختی است و من در طی نیم قرن آشنایی با او از وی دیدم. این کار جذاب، زیبا و شریف است که مکان‌هایی در عرصه هنر و فرهنگ مکان‌هایی به نام عزیزان شود تا علاوه بر زنده ماندن نامشان خصلت‌هایشان نیز حفظ شود.

وی افزود: این سالن به نام داود رشیدی ثبت شده است و باید تبلور آثار او را در این مکان ببینیم. من به عنوان یکی از نمایندگان خانه تئاتر عرصه نمایش از این زمان استفاده می‌کنم و خواهش می‌کنم تا آثار زنده نمایشی در این سالن به روی صحنه بروند و روح هنر اینجا حفظ شود.