سرویس سینمایی هنرآنلاین: جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده با فیلم سینمایی "مهمانخانه ماه نو " در بخش مسابقه جلوه‌گاه شرق سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد. این فیلم که محصولی مشترک میان ایران و ژاپن است؛ روایتی از زندگی زنی به نام نوشین است که با دخترش زندگی می‌کند و در این میان با ورود یک مرد ژاپنی زندگی آنها دچار تغییراتی می‌شود. مهناز افشار، نسیم ادبی، مریم بوبانی، علی شادمان، سیدجواد یحیوی و لاله مرزبان به همراه ماساتوشی ناگاسه و آیاکو کوبایاشی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

نوروزبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم و ایده تولید آن بیان کرد: دو سال پیش کمال تبریزی طرحی از نغمه ثمینی را به من داد که مطالعه کنم. از آنجایی که علاقمند به تولید آثار اجتماعی هستم پس از مطالعه طرح از آن خوشم آمد و ادامه همکاری را به کامل شدن فیلمنامه موکول کردیم. این مسیر تا به تفاهم رسیدن حدود یک سال و نیم طول کشید و بازنویسی‌های متعددی روی آن انجام شد تا مورد توجه واقع شود. در مجموع پس از طی مراحل اولیه سال 97 با توجه به شرایط آب و هوایی دو کشور فیلمبرداری در ایران آغاز و پایان آن در ژاپن فیلمبرداری شد و 20 اسفندماه نیز فیلمبرداری به پایان رسید. از آنجایی که کارگردان فیلم یک ژاپنی است قطعا در جشنواره ملی پذیرفته نمی‌شد و باید برای جشنواره جهانی آماده می‌شد که این اتفاق رخ داد و در نهایت نیز در بخش جلوه‌گاه شرق پذیرفته شد.

مهمانخانه ماه نو

او درباره ماحصل این همکاری اظهار کرد: محور اصلی رضایت ما فیلمنامه بود و تلاش کردیم تا نگاه کارگردانی ایرانی و ژاپنی را یکی کنیم. کارگردانی در سینمای ژاپن با ایران کمی متفاوت است و این تفاوت با حضور محسن قرایی و مشاوره کمال تبریزی تا حدودی برطرف شد.

این تهیه‌کننده با اشاره به این که بهانه این همکاری نودمین سالگرد ارتباط دیپلماتیک ایران و ژاپن بوده است، گفت: مبادلات فرهنگی بین دو کشور در اوضاع و احوالی که جهان درگیر جنگ است بهترین اتفاق را می‌تواند رقم بزند. امروز مبادلات فرهنگی شیوه بهتری است و ایران و ژاپن نیز با ساخت این فیلم در کنار هم قرار گرفتند. ضمن اینکه سینمای ایران نیازمند همکاری مشترک است چرا که این همکاری‌ها به انتقال تجربیات و همچنین شرایط پخش بهتر آثار در جهان کمک می‌کند و اتفاقات خوبی را در مجموع برای سینمای ایران رقم می‌زند.

نوروزبیگی همچنین درباره حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر و عملکرد این جشنواره نیز عنوان کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر با مدیریت رضا میرکریمی مسیر خوبی را طی می‌کند و تازه جا افتاده و بخش زیادی از منتقدان این جشنواره امروز به این باور رسیده‌اند که جشنواره جهانی در میان کشورهای دیگر جای خود را یافته و مورد توجه قرار گرفته است. در بخش بازار نیز تبادلات فرهنگی غنی وجود دارد و مشکلات مالی حاصل از تحریم‌ها نیز قطعا برطرف می‌شود. تاکنون با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اتفاقات خوبی افتاده و جشنواره شان و شخصیت خوبی پیدا کرده است. امروز این ما هستیم که باید تلاش کنیم تا آثارمان در جشنواره پذیرفته شوند چرا که حضور در جشنواره برای اثر یک امتیاز مثبت است.

مهمانخانه ماه نو

وی درباره انتخاب مهناز افشار در این فیلم و بحث گیشه پسندی نیز بیان کرد: طبیعتا بازی خوب او برای ما در درجه اول قرار داشت و گیشه در درجه بعدی بود. برای ما بازی او مهم بود، چرا که خانم افشار هنرمندی است بسیار توانا که رضایت همه را کسب کرد و انرژی او در فیلم دیده می‌شود.

نوروزبیگی در خاتمه به اکران فیلم نیز اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی کردیم تا در فصل تابستان اگر شرایط فراهم شود به طور همزمان در دو کشور فیلم را اکران کنیم.