سرویس سینمایی هنرآنلاین: "اسرار دریاچه" به کارگردانی آرمین ایثاریان مستندی است درباره دریاچه تخت سلیمان که راز و رمزهای بسیاری به همراه دارد. این فیلم مستند که در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد و مورد توجه واقع شد، در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز حضور دارد.

ایثاریان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نمایش این فیلم در بخش بازار گفت: در جشنواره جهانی ما دو نمایش در پردیس چارسو و سالن فارابی داشتیم.

وی در ادامه درباره جشنواره جهانی فیلم فجر و تاثیر آن بر دیده شدن آثار در بخش بین‌المللی عنوان کرد: حرکتی که در جشنواره جهانی این روزها رقم می‌خورد مثبت و ارزشمند است. مسیری که شروع شده باید خیلی پیش‌تر  از این‌ اتفاق می‌افتاد؛ اما در همین مدت کوتاه نیز بسیار خوب عمل کرده است و هر سال نسبت به سال قبل ایرادات برطرف می‌شود. وجه تمایز این جشنواره داشتن یک مدیریت واحد است که یک نفر  با نگاه مشخص و مسلطی که دارد در حال اداره این حرکت بزرگ است. در عرصه مستند نیز با توجه به این که مجموعه‌ای تازه نفس است، شرایطی برای دیده شدن سینمای مستند ایران که سینمای فاخری است فراهم شده و می‌توان امیدوار بود که امکان بهتری در آینده برای این دست آثار فراهم شود.

این مستندساز همچنین با اشاره به این که برای آثار ایرانی همواره خریدار وجود دارد، اظهار کرد: با مجموعه متنوعی از کمپانی‌های بزرگ مذاکره کردیم تا جاهایی نیز نتیجه گرفتیم اما مشکل اصلی بحث تحریم‌هاست که گریبانگیرمان شده است، چرا که مجموعه‌هایی که می‌خواهند وارد بحث شوند قرار داد بستن و انتقال وجه برایشان مشکل‌ساز شده است. به طور مثال نشنال جئوگرافیک فیلم را پسندید و قصد خرید نیز داشت اما پس از تحریم‌ها عقب‌نشینی کردند.

ایثاریان در پاسخ به این سوال که آیا قصد تدوین مجدد فیلم را دارد یا خیر، عنوان کرد: ما عملا یک فیلم 72 دقیقه‌ای در جشنواره به نمایش گذاشتیم در حالی‌که می‌شود از درون راش‌های فیلم، یک سریال 300 دقیقه‌ای با تدوین متفاوت تولید کرد. این فیلم یک چکیده بود و پتانسیل تبدیل به مجموعه‌های دیگر را نیز دارد؛ اما فعلا نسخه ارائه شده به جشنواره‌ها همین است. بازخوردهایی که گرفتیم خوب بوده و مخاطبان نیز فیلم را دوست داشتند.

وی درباره حضور جهانی فیلم نیز گفت: در اردیبهشت ماه فیلم به عنوان تنها نماینده مستقل از آسیا در پنجاه و چهارمین دوره جشنواره آلامتز در جمهوری چک حضور دارد. جشنواره بین‌المللی آلامتز مهمترین جشنواره فیلم‌های مستند علمی در سراسر اروپا است و برای اولین بار در 54 سال گذشته فیلمی مستند از کشور ایران به آن راه یافته است.

این کارگردان افزود: فیلم مستند "اسرار دریاچه" از میان بیش از 1500 فیلم شرکت‌کننده برای این جشنواره موفق شد به بخش رقابت بین‌المللی آن راه پیدا کند و در میان 40 فیلم برگزیده نهایی باید با فیلم‌های تولید شده توسط کمپانی‌های عظیم مستندسازی مانند موسسه نشنال جئوگرافی، شبکه دیسکاوری، شبکه بی بی سی و هیستوری چنل رقابت کند. در این جشنواره طبق سنت هر ساله، تنها یک جایزه تحت عنوان بهترین فیلم مستند علمی سال اهدا خواهد شد. آنطور که از اسامی و عقبه آنها مشخص است فیلم‌های جدی در این رویداد حضور دارند و با هزینه‌های بسیار زیادی تولید شده‌اند. حال باید دید چه اتفاقی در این رقابت‌ها رخ می‌دهد.

ایثاریان در پاسخ به این سوال که آیا ترکیب سینمای مستند و سینمای داستانی در جشنواره‌ها باعث کاهش مخاطب سینمای مستند می‌شود یا خیر، توضیح داد: سینمای مستند با سینمای داستانی دو مسیر کاملا مختلف را طی می‌کنند و هر کدام مخاطب خود را دارند اما تنوع و تکثر جشنواره‌ها می‌تواند امکانی فراهم کند تا آثار دیده شوند. در تمام دنیا جشنواره‌های تخصصی بسیاری داریم، تجربیات تکرار شده نشان می‌دهد که آثار مختلف در کنار هم نیز می‌توانند دیده شوند و هرکدام نیز مخاطب خود را دارند. جشنواره جهانی فیلم فجر نیز یک ویترین از کل محصولات ایران است و مسیر منطقی را می‌تواند طی کند که به بالندگی سینما کمک می‌کند.