سرویس سینمایی هنرآنلاین: سیاوش اسد کارگردان ومستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ساخت فیلم مستند "یوما" خود گفت: با مشارکت بسیج هنرمندان تهران بزرگ پس از وقوع سیل به خوزستان رفتیم و در سه اپیزود به همراه احمد معمارپور و حامد غنی سه زندگی را به تصویر می‌کشیم.

وی ادامه داد: برای یافتن سوژه‌ها یکی از فرماندهان به نام حاج حسن کارخانه به ما کمک کرد و همین نیز باعث شد تا اولین اپیزود "عصر عاشقی " نامیده شود که روایت کمک‌های خودجوش و جهادی حاج حسن است که وارد خوزستان شده و اقلامی را که از تهران آمده در میان مردم خوزستان توزیع می‌کند این روایت از احمدمعمارپور است. اپیزود دوم"یوما" نام دارد که یک مستند داستانی است از زندگی زنی که در روستای مالکیه خانه‌اش به زیر آب رفته اما آنجا را ترک نمی‌کند چرا که یادگاری از اعضای خانواده‌اش است و از آنجایی که احتمال ریزش خانه بسیار زیاد است همه در تلاش هستند تا او را از این اقدام منصرف کنند و من این اپیزود را کارگردانی می‌کنم. در اپیزود آخر که "برآب رفتگان" نامیده شد و حامد غنی آن را کارگردانی می‌کند روایتی از زندگی یک دانشجوست که در خوزستان مشغول به تحصیل است و حالا به دلیل بسته شدن راه‌ها آنجا گیر افتاده است.

اسد در ادامه اظهار کرد: زمانی که ما وارد خوزستان شدیم با حاج حسن کارخانه همراه شدیم و او ما را با مردم روستاهای مختلف آشنا کرد. آدم‌هایی که بسیار نیازمند هستند و خانه و کاشانه‌شان به یک باره زیر آب رفته و همه چیز خود را از دست داده‌اند. این فیلم تا یک هفته دیگر فیلمبرداری‌اش به پایان می‌رسد و وارد مراحل فنی خواهد شد. هر اپیزود بین 15 تا 20 دقیقه زمان دارد اما اگر امکانات به ما اجازه دهد به افزایش تعداد اپیزودها و زمان فیلم خواهیم پرداخت. زندگی در اینجا بسیار سخت است و مردم منطقه نیازمند کمک دولت وهموطنان هستند.

وی هدف از ساخت این مستند را اطلاع رسانی بیشتر بیان کرد و گفت: حداقل این است که بچه‌های رسانه و مستندسازان با سختی مردم آشنا می‌شوند و باعث می‌شود تصاویر و اخبار مخابره شده و با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

عوامل "یوما" عبارتند از نویسنده: سمیه ساجد، بازنویسی و کارگردان: سیاوش اسد، تصویربردار: رضا هیبت، مجری طرح فرهاد عشاق، مدیر تولید: علیرضا یارمحمدی، با حمایت بسیج هنرمندان تهران بزرگ.