سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن روز چهارشنبه اعلام کردند در این دوره جشنواره با اعطای جایزه نخل طلای افتخاری از آلن دلون بازیگر فرانسوی به‌خاطر حضور فوق‌العاده‌اش در تاریخ سینما تقدیر خواهند کرد.

در بیانیه جشنواره آمده است: جشنواره فیلم کن بعد از ژان مورو، وودی آلن، برناردو برتولوچی، جین فوندا، کلینت ایستوود، ژان-پل بلموندو، مانوئل دی اولیویرا، آنیس واردا و ژان-پی‌یر لئو، مفتخر و خرسند است بازیگر افسانه‌ای که در "یوزپلنگ" لوکینو ویسکونتی (برنده نخل طلای کن 1963) بازی کرد، این جایزه را می‌پذیرد.

تی‌یری فرمو مدیر جشنواره کن گفت: پی‌یر لسکور رئیس جشنواره و من خرسندیم که آلن دلون پذیرفت مورد تقدیر جشنواره کن قرار بگیرد. او مدت‌ها تردید داشت و تمایلی به دریافت جایزه نخل طلای افتخاری نداشت، برای این که فکر می‌کرد فقط باید برای تقدیر از کارگردان‌هایی که با آن‌ها کار کرده است به کن بیاید.

دلون 83 ساله در بیش از 80 فیلم بازی کرده است. او در 1960 با بازی در فیلم جنایی "آفتاب سوزان" به کارگردانی رنه کلمان در سطح بین‌المللی به شهرت رسید. دلون در آن زمان تنها 25 سال داشت.

بسیاری از فیلم‌های او کلاسیک شده‌اند. دلون در فیلم‌هایی چون "روکو و برادرانش"، "کسوف"، "یوزپلنگ"، "سامورایی"، "دسته سیسیلی‌ها"، "یک پلیس"، "دایره سرخ"، "قتل تروتسکی" و "موج نو" با با کارگردان‌هایی بزرگی چون لوکینو ویسکونتی، میکل‌آنجلو آنتونیونی، ژان پی‌یر ملویل، هانری ورنوی، جوزف لوزی و ژان لوک گدار همکاری کرده و با ستاره‌هایی چون ژان گابن، رومی اشنایدر، برت لنکستر، کلودیا کاردیناله، ایو مونتان، اورسلا آندرس، عمر شریف، لینو ونتورا و مونیکا ویتی همبازی بوده است.

دلون در دوران کاری خود مهارت هنری را با موفقیت تجاری تلفیق کرد و در فیلم‌های پرفروشی چون "بورسالینو" و "دایره سرخ" مقابل دوربین رفت، اما هیچ‌وقت از سینمای مستقل فاصله نگرفت.

ارتباط دلون با جشنواره کن به شروع دوران کاری او برمی‌گردد. او اولین بار در 1961 با فیلم "چه زندگی پرنشاطی" به کارگردانی رنه کلمان روی فرش قرمز جشنواره ظاهر شد. آن فیلم در بخش مسابقه به نمایش درآمد و دلون بسیار مورد توجه عکاس‌ها، خبرنگاران و هواداران قرار گرفت. دلون 30 سال بعد با هلی‌کوپتر و قایق به کن آمد تا فیلم "موج نو" را معرفی کند و به همان اندازه سه دهه قبل مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. دلون در این فاصله فیلم‌های "کسوف" (1962)، "یوزپلنگ" (1963) و "آقای کلاین" (1976) را هم در کن داشت.

"رولزرویس زرد"، "آیا پاریس می‌سوزد؟"، "آفتاب سرخ"، "اسکورپیو"، "داستان پلیس"، "سوآن عاشق" و "صد و یک شب" از دیگر فیلم‌های معروف اوست.

هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن 14 تا 25 مه برگزار می‌شود. "مردگان نمی‌میرند" به کارگردانی جیم جارموش فیلم افتتاحیه جشنواره امسال است. آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی رئیس داوران بخش مسابقه اصلی است.