سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری رضا میرکریمی صبح امروز سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه در پردیس سینمایی چارسو با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرکریمی دبیر این دوره از جشنواره گفت: باید به دلیل تقارن برگزاری جشنواره و عید بزرگ مسلمانان ابراز خوشحالی کنم، ضمن این که با هم‌وطنان عزیزی که در ارتباط با سیل آسیب دیدند همدردی می‌کنم. جشنواره امسال با تفاهم‌نامه‌ای که با جمعیت هلال‌احمر منعقد شده است سفیر مهربانی است تا بعدها از فیلم‌هایی که در این حوزه تولید شدند حمایت کرده و در مجامع بین‌المللی از آن دفاع کند. همچنین عواید فروش از محصولات جشنواره نیز به این عزیزان اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به باران و سیلاب‌های اخیر هرچند اتفاقات ناگواری رقم خورد اما کشور تشنه ما کمی سیراب شد و اتفاقات خوبی برایش افتاد که امیدوارم در سالیان آینده از آن بهره‌مند شویم. امسال به دلیل تقارن با نیمه شعبان با کمک شهرداری سعی می‌کنیم فضای عمومی شهری مناسبی فراهم کنیم تا شهروندان به دلیل این دو مناسبت از برنامه‌های این مدت به خوبی بهره‌مند شوند.

میرکریمی بیان کرد: سال گذشته جشنواره پررونق و پرخبری داشتیم و این باعث شد تا همتی در تیم اجرایی فراهم شود و تلاش جدی برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره نمایند. دبیرخانه ما در طول سال فعال است و با اهداف و افق‌هایی که طراحی کردیم جلو می‌رود. البته که سال سختی داشتیم و برخی از مشکلات مثل تحریم اجباری بود و این تحریم‌های ظالمانه با وجود آن که اعلام شد صرفاً سیاسی و اقتصادی است اما حوزه فرهنگ را نیز نشانه رفتند و ما برای جذب فیلم و حق پخش و مرسولات آثار و حتی خرید بلیت مهمانان نیز با مشکلاتی مواجه شدیم که پیش از این ندیده بودیم. البته که تلاش‌هایی پشت پرده انجام شد تا مهمانان ما را منصرف کنند اما با هوشیاری همکاران من این امر میسر نشد.

دبیر این دوره از جشنواره درباره اعتبارات جشنواره نیز اظهار کرد: ما بخشی از بودجه خود را از محل اعتبارات سینمایی تأمین کردیم و بخش اعظم آن با کمک حامیان جشنواره شکل گرفت. آقای انتظامی اعتقاد جدی به جشنواره دارند و معتقدند که جشنواره عملکرد خوبی داشته است. امسال جدا از ۵ میلیاردی که سازمان در اختیار ما گذاشت، از منابع دیگر نیز استفاده کردیم. سال گذشته با ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جشنواره برگزار شد، اما امسال با توجه به افزایش قیمت ارز این ارقام بالاتر رفت که تلاش کردیم بیش از ۱۰ درصد این افزایش بودجه را نداشته باشیم و این امر نیز با کم کردن بخشی از هزینه‌ها و بخش‌های جشنواره محقق شد.

وی افزود: در جشنواره امسال از ۵۸ کشور جهان بیش از ۲۵۰ مهمان داریم که چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند. ۲۸ مهمان از ۲۱ کشور و ۳۲ نفر از داخل ایران در بخش دارالفنون حضور دارند که تعداد دوستان از 110 نفر به این میزان کاهش یافته است. دارالفنون یکی از بخش‌های بسیار مورد توجه در جشنواره جهانی فیلم فجر است، امسال از کشور لیتوانی یک فیلم خواهیم داشت که کارگردان آن سه سال پیش در بخش دارالفنون جشنواره حضور داشت و از کلاس‌های ما بهره برد. در کنار این بخشی از فیلمسازان داخلی نیز از همین بخش برخاسته‌اند و امیدوارم با ظرفیت‌های بالا بتوانیم این بخش را برگزار کنیم. همچنین ۸۰ نفر دیگر از مهمانان خارجی متعلق به بخش بازار هستند که ۴۶ خریدار از ۲۲ کشور داریم و ۲۳ غرفه‌دار خارجی از ۱۱ کشور به جشنواره آمده‌اند. ورک‌شاپ‌هایی نیز برای تولید مشترک و بازاریابی در این بخش داریم که فنون ورود به عرصه تجاری را به علاقه‌مندان فیلمسازی خواهند آموخت. در کنار بازار، بخش نمایش فیلم را داریم که امسال کمی نظم گرفته و در مجموع 52 فیلم ایرانی برای مهمانان خارجی به نمایش درمی‌آید. در بخش کتابخانه نیز فیلم‌های کوتاه با فرمت‌های مستند، انیمیشن و کوتاه نمایش داده خواهند شد.

میرکریمی گفت: امسال حدود دو هزار فیلم برای ثبت نام داشتیم که نشان از شناخته شدن جشنواره ما دارد. در مجموع از میان این تعداد اثر رسیده، ۱۶۳ فیلم از ۶۴ کشور به نمایش درمی‌آید. با همکاری فیلمخانه ایران چند سالی حرکتی را آغاز کردیم که به آثار مرمت‌شده سینما می‌پردازد و بسیار از آن استقبال شد. این بخش ترکیبی از فیلم‌های ایرانی و خارجی است که رونمایی از آن‌ها در این جشنواره رقم خواهد خورد. همچنین به دلیل چهل سالگی انقلاب امسال توجه ویژه‌ای به آثار برتر دهه ۶۰ داشتیم. از آنجایی که فیلم "دونده" اولین فیلم سینمای ایران بود که در دهه 60 به جشنواره‌های خارجی ارسال شد علاوه بر این که در این بخش حضور دارد پوستر جشنواره نیز بر همین اساس انتخاب شد. در کنار این فیلم‌های"دیده‌بان"،"جاده‌های سرد"،"طلسم" و" پرده آخر"نیز در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

دبیر جشنواره در ادامه بیان کرد: در سال‌های گذشته بخش "زیتون‌های شکسته" را داشتیم که امسال به "شاخه‌های زیتون" تغییر نام داده است این تغییر عنوان نیز به این دلیل است که آثار خوبی به دست ما رسید که تصمیم گرفتیم این آثار به نمایش درآیند، موضوع این آثار نیز پنجره‌ای به دنیای اسلام خواهد بود. در بخش مرور نیز به سینمای آلمان و چین پرداختیم تا با نسل جوان آلمان بیشتر آشنا شویم ضمن این که قصد داشتیم خاطرات گذشته را به امروز پیوند دهیم. سینمای چین نیز یکی از تولیدکنندگان بزرگ در جهان است و به شدت در حال رشد است که باید مورد توجه واقع شود و ما از آثاری بهره گرفتیم که متأثر از سینمای ایران یا بالعکس بوده است و در بحث فیلمشناسی اتفاق خوبی برای پژوهش‌گران رقم می‌زند.

میرکریمی در ادامه درباره جوایز جشنواره نیز عنوان کرد: جایزه بخش مسابقه تغییر نکرده و طبق آیین‌نامه اهدا خواهد شد. جایزه‌ای که امسال در جشنواره افزوده شد جایزه منتقدان جهانی است که دو منتقد خارجی و یک منتقد داخلی کار داوری را بر عهده دارند و اگر موفق باشند در سال‌های بعد این بخش ادامه یافته و جایزه فیپرشی نیز به جوایز جشنواره افزوده می‌شود.

وی در ادامه به معرفی داوران پرداخت و گفت: داوران بخش بین‌الملل را وانگ شیایوشوایی، مایک فان دیم، مظفر اوزدمیر لابینا میتوسکا، پیتر فلایشمان، نرگس آبیار و نوید محمدزاده تشکیل می‌دهند. عمار هادی العرادی، غسان سلهب و بهروز شعیبی نیز داوران بخش فیلم‌های اول هستند.

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره درباره مهمانان خارجی جشنواره نیز توضیح داد: بیکاتزی از ایتالیا، برتوچلی کارگردان مطرح فرانسوی، ادینا پینتلی از آلمان و پل شریدر از امریکا که دیدگاه‌هایش ترجمه شده و در ایران منتشر شده است از جمله مهمانان خارجی ما هستند که در جشنواره حضور دارند.

میرکریمی ادامه داد: امسال به خاطر محدودیت‌های مالی که داشتیم بخش‌هایی را حذف کردیم از جمله نمایشگاه عکس که به دلیل ناتوانی در تأمین منابع مالی عکس‌های سال گذشته به نمایش درمی‌آید.

میرکریمی درباره تلفیق این جشنواره با بخش ملی و پذیرش دبیری آن گفت: وقتی چیزی را قبول ندارم دبیری آن را هم قبول نمی‌کنم. تقویم فرهنگی کشورمان هم‌طراز با فرهنگ کشور نیست در حالی که گنجایش لازم را دارد. امروز اگر بخواهند جلوی هر رویداد فرهنگی را بگیرند باید مانع آن شد چرا که جلوگیری از برگزاری هر جشنواره مانند قطع کردن یک درخت است.

وی همچنین اظهار کرد: در نیمه دوم جشنواره از ۴ تا ۶ اردیبهشت نمایشگاه تجهیزات سینمایی را خواهیم داشت که دستاوردهای سخت و نرم‌افزاری سینمای ایران توسط ۱۹ شرکت داخلی معرفی می‌شوند و امیدواریم در منطقه بتوانیم از جایگاه خوبی برخوردار شویم و اگر امسال موفق عمل کند سال آینده به شکل بین‌المللی این بخش را خواهیم داشت.